Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw railbus bijwagen met decoder

Gestart door pajomaho donderdag 09 februari 2023, 19:47:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw railbus bijwagen met decoder
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Ombouw railbus bijwagen met decoder
Vraagje voor de elektronisch geschoolden (ben ik niet):

Ik heb een "losse" railbusbijwagen 998 (VS 98), die ik met mobadapter-koppelingen aan een V100 koppel en aan de andere kant een lage bakwagen met fietsen erin. Een toeristentreintje.
Onder de lage bakwagen zit een sleper en daar had ik een functiedecoder in gelegd (verdekt onder een "kist") die spanning leverde voor de bijwagen. De decoder werkt echter niet goed omdat de oude wielen van de lage bakwagen (uit de 4500 serie) "afgereden" zijn en niet goed contact maken voor de massaverbinding van de decoder. Ik wil nu de spanningsdraad van de sleper rechtstreeks naar de railbuswagen voeren, en dan de decoder in de railbus-wc zetten. In de railbus zit onderin een printplaat (zie foto) waarlangs thans de binnenverlichting gevoed wordt.
En nu kom ik bij mijn vragen:
- Als ik de diodes op de print volg, is de paarse draad de min en de oranje draad de plus (conform Märklin dradenschema). Mee eens?
- Als ik de functiedecoder op de print aansluit i.p.v. die draden, heeft de naastliggende Elco nog negatieve invloed op de werking (kan me voorstellen dat de Elco dan juist voor een haperingsarme spanning voor de decoder zorgt - maar zijn er minpunten, voor Elco of decoder - ik denk zelf aan het programmeren van de decoder wat niet meer zal lukken, maar nog andere gevaren)?

Groet, Paul
Re: Ombouw railbus bijwagen met decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw railbus bijwagen met decoder
Hi Paul,

Wat jij wilt, werkt niet, omdat de spaning op de Paarse en oranje draad gelijkgericht is en er ook geen datasignaal meer op aanwezig is.
Je zal de decoder dan ook niet meer kunnen aansturen, omdat deze geen data (lees commando's) meer van de centrale "ziet".

Je zou wel een stroomvoerende koppeling op de V100 loc kunnen zetten en met een dun draadje vanaf de sleper te voeden.
Ik weet zo ff niet meer of de oranje draad rechtstreeks naar de koppelingen gaat, maar als dit zo is kun je in de bijwagen een gelijkrichter (smd) tussen de oranje/paarse draad en de print kunnen zetten.
Dan klopen wel de kleurcodes niet meer, maar dat is niet zo erg.
Re: Ombouw railbus bijwagen met decoder
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouw railbus bijwagen met decoder
Dank Ad,
Had ik inderdaad niet aan gedacht dat het signaal zou verdwijnen.
Ik ga iets anders verzinnen (de V100/211/212 pas ik niet aan, want er staat elke keer een andere voor het treintje).
Eens kijken of er ruimte is tussen de bodem en de printplaat om daar draadjes van de decoder op te solderen, rechtstreeks bij de massa- en koppeling-contactpunten. En dan zo de elektronica op de print omzeilen.
Groet, Paul