Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ms2 opstartprobleem

Gestart door Fred_G2200 dinsdag 07 februari 2023, 21:49:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
ms2 opstartprobleem
Heren...dames?

Als nieuweling in het digitale gebeuren afgelopen weekend het rondje c rails met de ms2 maar eens op tafel uitgelegd en aangesloten.
Maar wat ik ook probeerde, de ms2 kreeg het niet voor elkaar om ook maar een lok te herkennen en te laten rijden, niet de lok die bij de set zat (een Br 218) maar ook geen andere loks met delta decoder, of met een dcc decoder.
Al deze loks hebben al een keer in de ms2 gestaan maar bij het aansluiten afgelopen weekend reageerde de loks nergens op, ook de ms2 gaf steeds de melding geen lok.

Als 1e heb ik er voor gezorgd dat de stekkertjes voor de rail aansluiting goed vastzaten (de eerste problemen met een keer eerder opzetten bleken hierdoor te komen )  dit gaf als enigste resultaat een zacht zoemen in de br218 tijdens het zoeken naar de lok waarna uiteraard geen lok in het beeldscherm verschijnt.

Hierna alle opgeslagen loks uit de ms2 gehaald en de ms2 teruggezet naar fabrieks instellingen, hierna is helaas niks veranderd.

Dus kortom...ms2 maakt geen verbinding met de loks dus rijd er niks jammer genoeg
Oorzaak?....geen idee....ms2 kapot?  decoders in alle loks kapot?  Toch slechte aansluitingen naar de rails?  Kabelbreukje ergens? ms2 updaten?

Dus nu mijn vraag...is er iemand in de regio Zwolle die met mij eens een poging wil wagen om het weer aan de praat te krijgen en evt uit te leggen wat ik fout doe......want dat zal natuurlijk ook kunnen....
Vind het nu eigenlijk best wel jammer dat de digitale startset die ik op mijn verjaardag heb gekregen nu niet doet wat die doen moet.

Let wel!.....Het spul heeft allemaal gewerkt, met de lok uit de startset , met loks met een deltadecoder en zelfs met Roco loks met een dcc decoder.

alvast bedankt voor de hulp.


Ps...het kan even duren voordat ik hier weer lees en reageer.....drukke baan met veel uren.
Re: ms2 opstartprobleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Je hebt dus loks in de MS2 gehad, die eruit verwijderd toen je ze van de baan haalde, de MS2 in de kast gelegd, de loks weer in de kast gelegd en probeert ze nu weer aan te melden? Sowieso, MM en DCC melden zichzelf niet zelf aan, die moet je handmatig toevoegen. MFX kan een dingetje zijn, de lok kent de centrale nog, dus denkt dat die nog aangemeld staat.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Het kan ook een contact probleem zijn, of verkeerd aangesloten draden.
Weet ook niet of de genoemde spullen in een winkel zijn aangeschaft of 2e hands, en dan kan er wel meer mis mee zijn.

Een keer hielp ik iemand die zelfs een lok had waar MFX dus uit stond, en die had contact opgezocht met de verkoper maar die kon de zaak niet zelf terug zetten.
Welnu een reset hielp hierbij de lok weer terug te zetten qua instellingen en de lok reed weer met alle functies.

Bij een reset van de MS 2 naar de fabrieksinstelling kan er geen lok meer in staan die direct oproepbaar is, tenminste dat zou in zo moeten zijn.
Let wel MFX is niet feilloos, er zitten zeker nog wel dingen in die voor verbetering vatbaar zijn.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2006

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Hoi Fred
Kijk eens met een lampje of voltmeter of er spanning op de rail staat.
Controleer of alle protocols aan staan.
Dan de MM loks handmatig invoeren.
Als dat lukt mfx loks laten herkennen.
PS Staat de MS niet op STOP!

groet
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
Re: ms2 opstartprobleem
laurent...
nee... de loks zijn pas bij de 3e keer opbouwen van het baantje uiteindelijk(na een paar uur prutsen en ergeren..) uit de ms2 gehaald waarna ik de boel terug gezet heb op fabrieksinstellingen.
Tussen de 3  keren opbouwen van het baantje heeft steeds enkele weken gezeten, alle lokken die in de ms stonden heb ik er in gezet bij de 2e "speelronde", enkele weken geleden.

hans....het is een nieuwe set, die mijn zoon via internet besteld heeft, wel een al wat ouder model de 29060.
de winkel waar dit gekocht is blinkt uit in het niet beantwoorden van het mailtje....en de afstand is nou niet zo dat je er even heen rijdt, helaas...dus probeer ik het eerst zo even.

digibert... heb even met een voltmeter gemeten aan de basis van de draadjes op de print in de aansluitbox en op de rails en op beide plaatsen staat spanning, weet alleen niet hoeveel dat zou moeten zijn, of alle protocollen aan staan .....zo ver ben ik nog niet met het uitvogelen van hoe digitaal werkt.
met die stop toets....als je die indrukt en het woord stop verdwijnt, dan zoemt er in de lok even zacht iets(denk de decoder) en na een paar seconden springt de ms2 weer op stop en geeft "geen lok" aan.

weet niet of jullie er wat mee kunnen maar tot nu toe bedankt voor de input.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Heb je rood en bruin wel goed zitten?

De rode moet op de "B" van de C-rails en de bruine draad op de "O" aansluiting.
Vaak zitten de kleuren bij de isolatie enigszins gemengd, dus let goed op welke draad je hebt aangesloten op de contacten.

Nieuw of niet er kan altijd wel iets mankeren aan de set.
Met een voltmeter kom je nergens, die weet geen raad met een digitale spanning, wel met alleen gelijk-, of een wisselspanning.
Een digitale spanning is namelijk een blokspanning die een meter niet kan filteren, daar heb je een oscilloscoop voor nodig.
Die weet wel wat blokspanningen zijn en zal ze weergeven op de juiste frequentie als die goed is ingesteld.

Het is goed dat je dit op het forum wil proberen er is hier kennis genoeg.
De set is uit 2016, en de winkel (weet niet welke) best wel wat had kunnen zeggen.

Dat de lok dat doet kan betekenen dat of de lok sluiting maakt of je baan is niet goed aangesloten.
Bij de protocollen kun je in de MS 2 zelf kijken, daarvoor druk je hier
Op bladzijde 12 zie je dan de protocollen staan, die je met de knop naast en op de regel die je wil selecteren.

Als het goed is heb je ook een papieren gebruiksaanwijzing in de set zitten, zo niet dan kun je in het linkje kijken.

Hoop dat je hiermee verder komt, mocht dat niet het geval zijn, meld je dan weer.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Hartelijk dank.

Als ik er aan toe kom ga ik aankomend weekend er weer even mee stoeien, en ik heb idd alle boekjes er gewoon bij.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
Re: ms2 opstartprobleem
We zijn na enkele weken weer eens aan het stoeien geweest en nu blijkt dat het geluid (zacht zoemen/sissen) uit de aansluitbox te komen.....dus rijst het vermoeden dat die niet 100% is.
Een bezoekje aan een M dealer/winkel zit nu in de planning....mag die er even mee stoeien en zijn bevindingen uiten.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Goed.....de set is weggeweest en nagekeken en alles is weer zoals het hoort, er was o.a een rechte rail bij niet helemaal 100% was en af en toe kortsluiting veroorzaakte.
De lok is nagekeken en de ms heeft een update gehad en thuis is alles weer getest en ik ben weer blij.

Nu nog de beslissing maken of ik door ga met C rail (van de startset) of  toch door blijf gaan met K rail.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Je kan de railsoorten ook combineren via een overgangsrail.
Van C naar K.
Dus de één weg doen voor de ander is niet echt noodzakelijk  ;)
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ms2 opstartprobleem
C-rails of K-rails, esthetisch of pragmatisch?

K-rails: je moet ervan houden (ik doe dat) maar er zitten nadelen aan (zoals brede puko's):
-snelheid en zekerheid van verleggen
-zekerheid van isolatie alle spoorstaven

C-rails is volgens sommige 3rail-leden esthetischer vanwege smallere puko's (pukkeltjes)
en een mooier ballastbed.
Volgens anderen is K-rails mooier, juist vanwege het ontbreken van een ballastbed (je moet 't echt zelf doen).

Pragmatisch kijk je naar wat je het snelste en eenvoudigste kun verleggen in de tijd:
C-rails verlegt veel sneller dan K-rails (omdat je bij K-rails moet nadenken over hoe je het doet, terwijl je bij C-rails het geometrie-boekje volgt).

Keerzijde C-rails; op kritische passage punten, zoals helix (punt van ongelijkvloerse kruising), neemt C-rails  bedding mee, en K-rails niet.
K-rails kies je vaak voor op bruggen en ongelijkvloerse kruisingen waar ruimte (hoogtewinst) kritisch is.
Een alternatief is dan kiezen voor een bovenleiding die ruimte bespaart, zoals lasdraad, kopertape of een in de lengte doorgeknipte flexrails (in N-schaal).

Mijn tip: C-rails verborgen niveaus, K-rails zicht niveaus, of K-rails uitsluitend daar waar het essentieel is.
Het is de tijd die je nog hebt, die uitmaakt waar je voor gaat.  :D
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2023

moi, Fred

offline
Re: ms2 opstartprobleem
ik denk dat het inderdaad wel een combi gaat worden......maar dan heb ik ook nog een krat vol M rails,...ja...je verzameld wat hé...
Dus of dat gaan gebruiken in een industrie hoekje of schaduwstation of eventueel een leuk setje samenstellen voor een kleine liefhebber ofzo.
Re: ms2 opstartprobleem
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 opstartprobleem
Hoi Fred,

Kinderen zijn gauw tevreden en met M-rails kunnen ze lekker spelen zonder dat er wat vanaf breekt. Het kan ook veel in en uit elkaar worden gehaald.  Dus ideaal voor veel speelplezier.
Ik zou bijvoorbeeld een baantje ervan maken voor een liefhebbertje, die ook van modelspoor houd.

M.v.g.

Hans V200.0