Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Na kortsluiting Intellibox 1 digkeijs 4088 issue

Gestart door jfve dinsdag 07 februari 2023, 13:02:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na kortsluiting Intellibox 1 digkeijs 4088 issue
Beste allemaal,
Wat een pech, vorige week gaf mijn IB1 de geest (zie eerder draadje) en heb toen een IB2 aangeschaft. Tijdens het aansluiten van de drie DR4088 (stroomdetectie) bleek al snel dat er iets mis was met het terugmelden. Het blijkt dat er van de drie melders, ervan twee constant de rode lamp brandt. Ik hen dit nader onderzocht om te kijken wat er nu mis gaat, op de volgende manier:
1. Ik had nog twee Marklin s88 (massa) decoders in bezit en heb die achter elkaar aangesloten om er zeker van te zijn dat de IB2 zijn werk goed doet. Dit werkte zoals het hoort. Dus, geen probleem met de centrale.
2. Alle drie de DR4088's los gehaald van de baan en in een testopstelling aangesloten. Wat blijkt:
- Bij de eerste is de rode led uit en licht op als er een stroom wordt afgenomen door een trein. Dit alleen bij de aansluitingen 1/8. De aansluitingen 9/16 reageren niet.
- Bij de tweede brandt de rode led. Ook hier werken alleen aansluitingen 1/8, 9/16 werken niet.
- Bij de derde brandt ook de rode led. Op geen enkele aansluiting werkt de detectie.

Mijn voorzichtige conclusie is dat tijdens het overlijden van de IB1 (na een hoop geratel uit het apparaat) hij de drie 4088's heeft beschadigd, en zelfs 1 volledig defect heeft gemaakt.
Ik baal her enorm van en zit met een dillema:
- Van de drie 4088's werken er nog 16 verdeeld over twee units.Is het verstandig om deze te blijven gebruiken of loop ik risico op meer beschadigingen?
- Als ik besluit (of moet besluiten) dat ik nieuwe terugmelders moet kopen op basis van stroomdetectie, wat adviseren jullie mij dan? Bij Digikeijs blijven of zijn er andere cq betere en goedkopere te vinden.


Ik rij met Marklin op M-Rails en tot nu toe is detectie middels stroom mij altijd prima bevallen.

Graag jullie advies.
Groeten
Jan van Eeden
Noordwijk.

Re: Na kortsluiting Intellibox 1 digkeijs 4088 issue
Misschien moet je andersom denken. Zou het niet kunnen zijn dat één van de terugmelders de hele boel, inclusief IB heeft stuk gemaakt?

(Dit draadje hoort in sectie Uhlenbrock, niet Marklin.)