Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin wissels gelijkstroom

Gestart door wilmor maandag 06 februari 2023, 19:12:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2022

offline
Marklin wissels gelijkstroom
ik wil wissels geen gebruiken M rail.heb ik nog meer nodig dan allen wissels, ?
en voor een overweg?
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Nee hoor, om wissels te gebruiken heb je in principe alleen wissels nodig. Datzelfde geldt voor een overweg.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Het onderwerp is Marklin wissels gelijkstroom.

Die toevoeging kun je negeren, natuurlijk, maar in de 3railwiki staat een stuk van MarklinDak (Fred) over het met gelijkstroom aansturen van analoog geschakelde wissels: Analoog bestuurde wisselstraten.

Er zijn meer draadjes op dit forum over het analoog aansturen van wissels (seinen, en ontkoppelrails) met gelijkstroom. Dat kan dus.

Er zijn bij mijn weten amper draadjes over overwegen, aangestuurd op basis van gelijkstroom. Ik herinner me een persoon die dat heeft (of had).

Of een overweg ook met gelijkstroom bestuurd kan worden, hangt af van de manier waarop die overweg werkt.
Een van de eerste Märklin overwegen in M-rails werkte op basis van druk (als de rails omlaag werd geduwd door het treingewicht, sloten de bomen); mijn oudste neef had die overweg. Hij staat niet bij de M-rails accessoires in de 3rail wiki: de 7054.

Zo'n overweg kun je niet op afstand bedienen (noch met gelijkstroom, noch met wisselstroom). Het is een mechanische overweg (vgl handwissel), dus zonder motor of spoel, en gek genoeg toch een bron van storing gebleken op digitenne.

Bron plaatje 7054: overweg 7054 (catalogus 1960)

Na de vraag beantwoord te hebben of het kan (antwoord ja), volgt de vraag hoe dan? (oftewel: wat heb ik daarvoor nodig?).
Dat staat in de 3railwiki uitgelegd: dioden.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Ik hen nog steeds geen flauw idee wat de vraagsteller weten wil. Misschien wil hij wel met gelijkstroomlocs over M-wissels en overwegen rijden...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: Patdv op dinsdag 07 februari 2023, 16:14:11Been there, seen that.
Je bent de eerste met bedenkingen ....

De reden om wissels (seinen, ontkoppelrails, ...,) analoog aan te sturen met gelijkstroom is besturing met een diodenmatrix (en dus CDU-gebruik).

Tot CDU-gebruik kun je ook besluiten om te voorkomen dat een spoel doorbrandt als een trein blijft staan op een schakelrails of reedcontact.
Alternatief: schakelrails of reedcontact uitsluitend plaatsen op een rails die altijd rijspanning krijgt (waarop niet gestopt kan worden).

Tot CDU-gebruik kun je ook besluiten als je met een schakelrails meer tegelijkertijd wil schakelen dan die ene schakelrails kan overleven.
Alternatief: meerdere schakelrails na elkaar leggen, elk met maximaal 2-3 te schakelen apparaten eraan.

In alle andere gevallen gebruik je AC voor de aansturing van wissels, seinen, ontkoppelrails (etc.).

Bij CDU-gebruikers heb ik nog nooit gehoord van magnetisatie van de spoelkern na langdurig gebruik, maar wie weet ...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Dat klopt, maar dan alleen bij reedcontact gebruik, waarbij de magneet midden onder de loc hangt in plaats van buiten de spoorstaaf, of uit het midden, en dan gaat het met name om magnetisering van de blikken wisseltong. En niet om andere metalen onderdelen. En juist daarvoor zijn op dit forum  oplossingen aangedragen (demagnetiseer apparatuur, maar ook een demagnetiserende spoel voor onder sw wisseltong).
Dat gaat bij mijn weten niet om gelijkstroom aansturing van de spoel en niet om schakelrail gebruik.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Ik ken deze verhalen niet van DC besturing van wisselspoelen etc.
Wel van locs met magneetjes om reedswitches te sturen of locs met magneetjes om betere tractie te verkrijgen. Hiervan zouden met name de wisseltongen van M-wissels gemagnetiseerd kunnen worden met slecht functioneren als gevolg.

edit: eigenlijk zoals JW dus tegelijkertijd met mij typte ;)
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Dat artikel ken ik. De gevolgen duidelijk niet :O.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Dat betekent dat de M-wissels ook ongeschikt zouden zijn voor digitale aansturing. Vrijwel alle wisseldecoder zetten gelijkspanning op de uitgangen, ook die van Märklin. Nog nooit gehoord dat de wissels hierdoor magnetisch zouden zijn geworden.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Interessant topic!

Citaat van: Patdv op dinsdag 07 februari 2023, 20:29:14In de tijd dat de beesten nog spraken ...
Mooie Vlaamse uitdrukking, Franky  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: Patdv op dinsdag 07 februari 2023, 21:11:49Dan moet je die 'gelijkspanning' eens bekijken op een osciloscoop...

Verklaar je nader. Ik leer graag.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Om even terug te keren naar de oorspronkelijke vraag:

Citaat van: wilmor op maandag 06 februari 2023, 19:12:46heb ik nog meer nodig dan alleen wissels ?
en voor een overweg?

Tot nu toe begreep ik uit de vraagstelling "ik wil wissels gebruiken (in M-rails), kan dat met gelijkstroom, en wat heb ik dan nog meer nodig"

Maar stel nou dat vragensteller dat helemaal niet bedoelt ...

Dan is de wedervraag: wat dan wél?

Gaat het om de onderdelen schakelrails, of schakelkastjes of overweg onderdelen (7192, 7193) of de daarbij behorende contactrails, stekkers en snoeren, of ook om de lampjes en andere extra's voor NX-besturing ?

En weet de vragensteller dat alle analoge merken (zowel gelijkstroom als wisselstroom) in principe wissels, seinen, overwegen, etc., aansturen met wisselstroom ? En dus dat de vraag naar gelijkstroom gebruik voor logische schakelingen niet normgevend is, maar afwijkend?

Ik weet het niet: de vraag is te beknopt gesteld.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Het lijkt wel een psychologisch experiment met ons als proefpersonen:
-hoe wordt er door de individuele personen gereageerd op een wazige onvolledige vraag die ook grammaticaal als los zand aan elkaar hangt?
-hoe ver gaan ze om de vraagsteller te helpen?
-wat wordt er allemaal voor (on)nuttige extra kennis bijgehaald?

>:-D  >:-D  >:-D
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Nee, maar een gelijkgerichte wisselspanning is ook niet hetzelfde als wat uit een batterij komt.
Is prima te gebruiken voor de m-wissels. Hebben al heel wat mensen gedaan. Bijvoorbeeld om een diodematrix te gebruiken, zoals al door een eerdere poster vermeld.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
@Franky. Ik zou zeggen, zet eens een afbeelding van het scope signaal hier neer. Ben nu wel nieuwsgierig hoe dat er uit ziet.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Oké, qua magnetiseren zit er dus duidelijk verschil tussen een mooi gestabiliseerde gelijkspanning en een pulserende gelijkspanning begrijp ik uit je verhaal.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bij de ontkoppelspoel zal het ook wel om afgevlakte gelijkspanning zijn gegaan, anders wordt het brommen niet minder.

Bij digitaal worden de spoelen vrijwel altijd met gelijkstroom geschakeld. De input is vaak niet erg belangrijk, omdat ook die wordt gelijkgericht en afgevlakt. Als dat vaak tot problemen leidt, zou dat toch ook op dit forum bekend moeten zijn.
 
Tweerailland moet je er niet bijhalen. Vroeger werden wissels uit praktische overwegingen met wisselstroom gevoed. Maar bij gebruik van elektronica en zeker digitaal toch altijd met gelijkstroom. Ik heb in tweerailland nog nooit van klevende wisseltongen gehoord. Niet vreemd, omdat rails daar vrijwel altijd uit nieuwzilver of (vroeger) messing bestaat, dat respectievelijk slecht en niet is te magnetiseren.

Ben ondertussen wel benieuwd wat topicstarter eigenlijk wil weten. :)
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Ja, ik speel pas 50 jaar met treintjes, dus dat scheelt.  :D
Zelf ook veel geprobeerd, maar nooit dergelijke problemen mogen ervaren.

Maar het gaat over het heden. Er zijn mensen genoeg die Märklin-wissels digitaal en dus met gelijkstroom schakelen. Ook op dit forum. Vaak al heel lang. Als ik zoek vind ik alleen draadjes die het magnetiseren van wisseltongen in verband brengen met magneten ten behoeve van reedcontacten.
Het zal allemaal best, maar vraag me toch af hoe groot het risico helemaal is.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: Patdv op woensdag 08 februari 2023, 12:49:47Dat lijkt mij niet meer dan normaal, bij permanente zon bruin je toch ook beter dan als er af en toe bewolking is ?  ;)
Ah fijn, een overtuigende vergelijking, daar hou ik van! :D
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Ik hoop maar dat de topicstarter inmiddels een antwoord uit de kluwen van informatie heeft weten te ontwarren ;).
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: Hanzi op dinsdag 07 februari 2023, 21:54:04wazige onvolledige vraag die ook grammaticaal als los zand aan elkaar hangt?
Vragensteller Wilmor durft een jaar na aanmelding z'n eerste vraag te stellen. Waarvoor alle lof.
Alle begin is moeilijk, ook het stellen van de eerste vraag.
We begrijpen misschien geen lor, maar al doende leren we ervan.  :o)
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
 @citaat
Nou, ik denk dat hij afhaakt met al deze reacties, geen touw meer aan vast te knopen. :roll:  :-)

Ik denk dat hij bedoelt of hij met de wissels nog wat nodig heeft;
bij handwissels niet, bij elektrische wissels het Marklin schakelkastje 72720 (of het oude blauwe schakelkastje, nog genoeg te vinden op beurzen)
En een rolletje blauw en geel draad en wat stekkertjes voor in de 72720.
En voor die overweg hebben we iets meer info nodig, is die mechanisch of elektrisch?

Dirk-Jan
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: Patdv op dinsdag 07 februari 2023, 21:11:49Dan moet je die 'gelijkspanning' eens bekijken op een osciloscoop...

Die is zo vlak als het maar kan, als gevolg van gelijkrichten en afvlakken.
Voor de rest is het verhaal broodje aap.

Mvg
Wim
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Enkelfase gelijkgericht? Echt, serieus, hand op het hart? Ik heb nooit beter geweten dan dat er een bruggelijkrichter in zit. Dat is dus fout geweten.

Gaan we gelijk wat aan doen!
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Oh maar da tis een Motorola exemplaar. Die heb ik nooit gehad / gebruikt, alleen DCC en die staan niet meer op de website. Zelf had ik er ook ooit een foto van maar die is inmiddels ook verdwenen. Zal eens zien of ik nog wat kan vinden.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Citaat van: wilmor op maandag 06 februari 2023, 19:12:46ik wil wissels geen gebruiken M rail.heb ik nog meer nodig dan allen wissels, ?
en voor een overweg?

Een cryptische vraag en antwoorden 'all over the place'.  Prachtige thread.
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
En Wilmor heeft nooit meer iets laten horen na zijn openingsvraag. Of zou hij verzopen zijn in de tsunami aan info?
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Nou, er is meermalen gevraagd om verduidelijking van de vraag.

Citaat van: Patdv op dinsdag 21 februari 2023, 14:12:00De meeste wisseldecoders zijn een kopie van dit bejaard Elektuur ontwerpje van 1987, er is op elektronisch vlak in de laatste 35 jaar niet veel veranderd in speelgoedland  ;)

Nou nee, dat geldt alleen voor wisseldecoders die nog zijn gebaseerd op Motorolacomponenten. Herkenbaar aan de adreskeuze met dipswitches. Alle andere decoders hebben al heel lang een brugcel en meestal ook een spanningsstabilisator aan boord. Dat geldt al helemaal voor de moderne multifunctionele decoders.

Dat werd overigens een discussie vanwege de veronderstelling dat Wilmor m-wissels met gelijkstroom wilde voeden.
Toen zei Franky dat de wissels dan magnetisch worden.
Toen zei ik dat ook m-banen nogal eens met wisseldecoders werken en dat dat toch goed gaat.
Toen zei Franky dat wisseldecoders ook geen strakke gelijkspanning geven.
Dus zitten we in de discussie wat er nou eigenlijk uit wisseldecoders komt.

Mijn conclusie is dat een pulserende gelijkspanning dan in ieder geval kan. Dat krijg je als een wisselspanning alleen is gelijkgericht.
Maar ja, vroeg Wilmor daar wel naar?  8o  :D
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
@citaat dat weet niemand... >:-D
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Is van 1990 t/m 2021 het goed schakelen in mijn grote baan van Märklin K-rail wissels met de standaard Märklin elektrische wisselaandrijving door de zeer "bejaarde" Edits decoders lang genoeg, gewoon op de digitale rijstroom die Motorola en DCC samen deed?

Volgens mij heeft ook de Viessmann 5211 een enkelfase gelijkrichting, volgens mijn bescheiden, echter wel een mening opgebouwd in heel veel jaren gebruik, werken de "bejaarde" decoders prima en hoeft om die reden niet iets anders te gaan gebruiken (niet alles wat bejaard is, is slecht)

Groet, Anne W

Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
 @citaat

Wie gebruikte het woord "bejaard"?
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Bijdrage weggehaald omdat de vorm hier veel belangrijker blijkt te zijn dan de inhoud en wie er wat zegt belangrijker is dan wat er gezegd wordt...
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Als je in de toekomst gewoon schrijft: "al lang bestaand ontwerp", dan is iedereen blij, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van de leden van ons forum: "wat minder jong".

Groet, Anne W
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin wissels gelijkstroom
Ik geniet van dit draadje, Wilmor ook, hoop ik, maar dit is wat er gebeurt als een vragensteller niet bijtijds ingrijpt en bijstuurt.

Er is een duidelijke sturing gegeven: gelijkstroom kan (maar is analoog niet de norm en digitaal wel),
en er is tegensturing gegeven (DC kan leiden tot magnetisering, van wat?), en daarop kwam als antwoord o.a. "broodje aap"
(oftewel een mening in plaats van een argument of feit).

Sindsdien ben ik de draad kwijt, maar dat geeft niet want ik ben bejaard (en dat schijnt dan normaal te zijn).