Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rail schoon maken

Gestart door Raaijmak vrijdag 03 februari 2023, 14:00:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rail schoon maken
Lid sinds: 2010

offline
Rail schoon maken
Beste mede 3 rail lezers,

Ben een baan aan het maken met een berglandshap.
Echter het probleem is dat ik niet overal meer bij kan om de rail schoon te maken.
Ik heb  nog wel een aantal wagons ( een van Roco met een rail gum er onder en een van liliput met een tank waar o.a. wasbezine in kan om de rail te schoon te maken) die de rail schoon kunnen maken en een rail gum.
Dat vind ik allemaal maar omslachtig, volgens maij zijn er ander methodes of hulpmiddelen die beter werken.
Ik heb van de fabrikant LUX MODELBAU een set gezien met een waogon om de rail schoon te maken , een wagon met een stofzuiger en een wagon voor de middengeleider schoon te makem.
Echter de aanschafprijs is wel redelijk aan de prijs. Dus voor dat ik deze koop wil ik graag weten wie heeft met dit systeem ervaring, en dit wil delen.
Wacht  jullie reactie af. Gr, Anton Raaijmakers

https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/349428/Lux%209635
Re: Rail schoon maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rail schoon maken
Tja, dat met die bergen heeft zo zijn nadelen hé. Vooral wanneer je er van tevoren niet goed over nadenkt en de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Bijvoorbeel bereikbaarheid van onderen of achteren of waar ook maar gewenst of mogelijk.

De LUX set is verreweg het beste middel om dit probleem te lijf te gaan. Goedkoop niet maar wel goed. Velen hebben hierover al hun waardering uitgesproken op het forum. De prijs die je in de link ziet is ook niet echt slecht, het kan iets goedkoper (uit Dld) maar ik weet niet hoe het dan met verzendkosten zit.
Overigens is er nog een vierde wagen verkrijgbaar. Om bovenleiding schoon te maken.
Re: Rail schoon maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rail schoon maken
De bereikbaarheid is goed,heb daar wel rekening mee gehouden. kan er bijna overal bij, door de voorzieningen die ik heb getroffen.
Maar er niets zo gemakkelijk dan een locomotief met wagons regelmatig het werk te laten doen.
Re: Rail schoon maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rail schoon maken
Dag Anton.

Dapol heeft ook een stofzuiger vergelijkbaar zoals Lux die aanbiedt, maar een stuk goedkoper.
Poetsen met een stukje jeans op een plankje, nat en droog, werkt voor mij het beste.

Groeten,

Erik.
Re: Rail schoon maken
Lid sinds: 2015

offline
Re: Rail schoon maken
Als je veel rijdt, hoef je je baan niet schoon te houden.

Mijn baan staat er een dikke 2 jaar, ik heb nog nooit gepoetst. Zelfs als ik twee weken niet gereden heb, gaat het nog goed. 

Er blijft weleens een loc stilstaan, en dat zijn altijd dezelfde 2, maar dat zijn sleper problemen.