Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kleine kelderbaan

Gestart door samwierema donderdag 02 februari 2023, 17:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Kleine kelderbaan
Na het opruimen van de kelder, en de bouw van een tafel, ben ik bezig met een baanplan, maar kom er nog niet helemaal uit. Er ligt op dit moment een baan (zie hieronder), maar ik weet niet of dat degene is die ik uiteindelijk wil afbouwen. Graag zou ik jullie

Een paar van mijn ideëen en wensen:
  • Het thema is Nederlands transport, tijdperk V
  • Het andere thema is de haven, en meer specifiek container-overslag. Het hoeft niet per sé water te hebben...
  • In mijn hoofd heb ik een rangeer terrein, met opstel gedeelte voor de locomotieven (met locloods evt.)
  • Gezien het kleine oppervlak van de tafel (2,20 x 1,22) is een soort schaduwstation mooi zien, maar niet noodzakelijk

Graag hoor ik jullie commentaar op de onderstaande plannen en tips ter verbetering a.d.h.v. de wensen. Uiteindelijk moet ik zelf een keuze maken over hoe/wat, maar ik waardeer enige tips  zodat ik dat kan meenemen in mijn beslisproces. Bij voorbaat dank!

Het huidige baanplan: dit zijn de rails die ik heb. De trein rijdt over een dijk, en in het midden een soort container overslag (met wat extra rails...). Het stijgingspercentage in de binnenbocht is wel redelijk steil...
baanplaan-huidig.jpg

Alternatief A: een leuke, maar drukke optie, soort dogbone-vorm. Wel weer met steil stijgingspercentage...
baanplan-alternatief-A.jpg

Alternatief B: een iets simpelere versie, maar ik geloof dat de loop maar eenmalig kan worden gebruikt...
baanplan-alternatief-B.jpg

Alternatief C: een simpel rondje, maar wel met apart dubbel-spoor voor container overslag, "parade"-spoor er voor, en rangeer-gedeelte achter.
baanplan-alternatief-C.jpg

Alternatief D: groter oppervlak voor container overslag en rangeren onderin, "schaduwstation" die kan worden verborgen onder een dijk o.i.d. Qua rijden redelijk eenzijdig.
baanplan-alternatief-D.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Mijn keuze zou zonder enige twijfel D zijn.
Jij noemt dat qua rijden redelijk eenzijdig, maar het is het enige ontwerp waar geen zinloze en ongetwijfeld snel vervelende rondjes gereden worden.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Dank voor het commentaar @Patdv!

Eerlijk gezegd was dat, tot nog toe, ook mijn favoriet. Twijfel nog of ik het onderste gedeelte uitbreid (met meer sporen), of de ruimte laat voor scenery (bijv. een weg voor vrachtwagens met containers).
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Kleine kelderbaan
Persoonlijk zou ik het hierbij laten... Meer sporen is minder scenery, zou jammer zijn...
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Een kleine update voor alternatief D. Een extra rangeer spoortje ingelegd naast wat de loc loods zou moeten zijn.

Waar ik echter mee zit, en ik graag advies over zou willen krijgen, is: de locomotieven kunnen van het rangeerspoor terug naar het bovenste spoor (om voor de trein te komen), maar niet naar het onderste spoor (tenminste, niet als het bovenste spoor bezet is). Ik heb geprobeerd eerder een (boog-)wissel te leggen, maar dat lijkt niet uit te komen. Zien jullie een goede manier om dat voor elkaar te krijgen (liefst zonder de lengte van de onderste twee sporen in te korten...)?

baanplan-alternatief-D-v2.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Ik zou de verbinding tussen station en verborgen keerlus/schaduwstation enkelsporig maken. Dan is je probleem ook ineens opgelost, alle treinen komen langs hetzelfde spoor het station binnen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
 @citaat dank @Patdv!

Even snel alternatief E gemaakt op basis van jouw suggestie en dat lijkt inderdaad goed te werken!

baanplan-alternatief-E.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Less is more  ;)
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Kleine kelderbaan
Wat zou het verder qua scenery of beleving aardig zijn als je het diagonaal lopende spoor uit het zicht kon krijgen. Bijvoorbeeld door er gebouwen voor en overheen te zetten.

Het is zo onlogisch dat de trein rechts uit de tunnel komt, een slinger maakt naar links, om dan van die kant het station in te komen.

In het echt knoopt de ingenieur natuurlijk het station gelijk aan de tunnelingang.

Maar: it's your railroad!

Groet,

Peter
Re: Kleine kelderbaan
Een hoogteverschil zou al wat beter ogen, misschien moet de keerlus wat hoger gelegd worden dan het station.
Als de keerlus volledig wordt overdekt vallen er natuurlijk niet veel rijdende treinen meer te zien.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Dank @BlikkenTinus en @Patdv voor de reacties.

Een van de dingen waar ik aan dacht was inderdaad een klein hoogte verschil. Station verhoogd (soort dijk) en keerlus naar beneden de tunnel in en dan iets van geluidschermen voor  het schuine deel, bijvoorbeeld:



Maar ik hoor natuurlijk graag andere ideeën en bronnen ter inspiratie!
Re: Kleine kelderbaan
Je kunt de keerlus natuurlijk ook op een niveau onder het station leggen.
Achteraan is lengte genoeg om dat hoogteverschil te overbruggen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
@citaat @Patdv bedoel je gewoon echt helemaal er onder, als in twee niveaus maken?
Re: Kleine kelderbaan
Ja, dat bedoel ik, maar het hangt van jou af of je dat de moeite vindt, het is wel een hele andere karwij dan alles naast elkaar te leggen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
@Patdv ah ja, ik snap het. Het zou ook evt. meer ruimte bieden voor een echt schaduwstation. Voor nu, zeker gezien het mijn eerste echte baan is, en ik graag wil beginnen, kies ik echter denk ik voor de simpelere variant. Wel ga ik nog even nadenken om met wat kleinere hoogteverschillen wat meer perspectief te creëeren in het geheel.

Ook nog even de sporen beetje bijgesteld onder, met ontkoppelstukjes, geen kruiswissel op het eind (was niet echt nodig), en stukje voor een kleine rangeerlocomotief.

baanplan-alternatief-E-v2.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Is het kopspoortje rechts niet wat kort? 't Zou handig zijn als daar een locomotief(je) en 1 wagon op kan, dan kun je wagons verplaatsen op de voorste sporen.
Je kunt een beetje plaats  door een stootblok van de K-rails te gebruiken, die kun je helemaal op het einde van een C-rail plaatsen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Kleine kelderbaan
ook niet vergeten dat je op papier op zo een 24188 plaats hebt voor een wagon, maar als die vlak achter een wissel zit moet je opletten dat de trein van het spoor ernaast niet in die wagon haakt.   Dus die opstelsporen lijken me redelijk kort in praktijk.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
@Patdv ja, het is allicht wat kort. In mijn denken tot nu toe was het echter alleen om een locomotief te laten keren naar het rangeerterrein/locloods. Had nog niet in overwegiging genomen dat ik ook wagons kon rangeren... Ga er verder over denken!

@perk bedoel je de onderste opstelsporen? Zo ja, dan zijn die inderdaad kort, maar zie (nu) geen andere manier gezien het tafeloppervlak...
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Kleine kelderbaan
ik zit zelf ook met een oppervlakte van 200x122 en weet hoe krap het kan zijn.   Dit gaat vooral op voor de opstelsporen, maar ook voor de rest.
 
Het middenste stukje met de 24077 stukjes lijkt groot, maar je kan daar geen trein opzetten met die volledige lengte want de trein van het spoor ernaast haakt erin vast voor je het weet.
Je moet ook opletten aan de linkerkant, dat is akelijk dicht bij de rand.   

Met zulks klein oppervlak loop je snel tegen de limieten aan he.

Re: Kleine kelderbaan
Als je stootblokken van de K-rails gebruikt en je de sporen een beetje verder laat doorlopen en de wissels anders plaatst kun je aan bruikbare opstelsporen geraken.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kleine kelderbaan
Citaat van: samwierema op woensdag 08 februari 2023, 11:14:18@Patdv ah ja, ik snap het. Het zou ook evt. meer ruimte bieden voor een echt schaduwstation. Voor nu, zeker gezien het mijn eerste echte baan is, en ik graag wil beginnen, kies ik echter denk ik voor de simpelere variant. Wel ga ik nog even nadenken om met wat kleinere hoogteverschillen wat meer perspectief te creëeren in het geheel.

Heel verstandig om de eerste echte baan niet te ingewikkeld te maken. Daar kun je later altijd nog aan beginnen.

Kijkend naar het baanplan, heb ik nog wel een paar ideeën waar je misschien wat aan hebt. Zo heb ik de stationssporen langer gemaakt en enkele kleine slingers weggewerkt. De engelse wissel heb ik er toch weer in gezet want dat lijkt me best praktisch. Tenslotte heb ik de verborgen opstelsporen langer gemaakt en er nog een derde aan toegevoegd. Zo kun je wat meer treinen verbergen.

Langere stationssporen, hier en daar wat vloeiender en een extra verborgen opstelspoor.png

Voor de 3D-impressie heb ik de verborgen opstelsporen een paar cm lager gelegd dan de sporen aan de voorkant:
3D-aanzicht.png
Re: Kleine kelderbaan
Zijn al die R1 wissels wel een goede investering, vroeg of laat wil je daar toch vanaf?
Met R2 wissels geraak je op een klein baantje toch ook al een heel eind?
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Kleine kelderbaan
Misschien is het een idee om naast al deze baanplannen ook eens te schetsen wat je met je scenery wil. Ik snap dat opstelsporen leuk zijn, maar nu heb je er amper ruimte voor. Niet alles hoeft altijd op je baan te staan. 1 opstelspoor minder geeft wellicht alweer leukere mogelijkheden als het gaat om scenery. Sowieso vind ik het deel wat zichtbaar is van de keerlus altijd wat gekunsteld. Wellicht beter dit helemaal te verbergen en van bovenaf een weg naar beneden te maken vanuit een dorp, wat op een heuveltje ligt?
Re: Kleine kelderbaan
Ik heb eens een baantje getekend met R2 wissels en een volledig verborgen R1 keerlus. Voor scenery plaats zat ;)
Wel nog zonder 'fantasie', gewoon om eens te zien wat allemaal mogelijk is en ik vind dat nogal mee vallen.
Op de verborgen keerlus kunnen makkelijk 2, en indien kort (zoals het hoort op dit baantje) ook wel 3 treinen na elkaar staan en dan nog een railbusje of treinstel op een kopspoor.
Akkoord ze kunnen als ze de lus inrijden niet direct doorrijden, maar moet dat wel? Een beetje afwisseling oogt toch beter.
Dan nog een treintje in het station en een lokje dat aan het rangeren is, dat begint er toch al op te lijken.
Opstelsporen kunnen alom, ze moeten er daarom niet allemaal liggen, ik probeer maar wat mogelijk is.
Er zijn er die wat betreft beginnersbaantje al op slechter papier geschreven hebben ;) 
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Hartelijk dank iedereen, voor de reacties en het meedenken!

Om even terug te komen op de scenery (dank @Laenderbahn027 voor de suggestie): mijn idee van de layout is een containeroverslag. Over de onderste twee sporen komt een kraan die ze tilt op vrachtwagens op de aanvoerweg daaronder (dus de onderste rand van de tafel). Dan op kortere bovenste sporen een locloods, met een weg (voor het personeel) die van boven het schaduwstation komt. Hieronder een voorbeeld (voor zover ik het voor elkaar kreeg in RailModeller...):

baanplan-alternatief-E-v3.jpg

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 08 februari 2023, 21:12:52Kijkend naar het baanplan, heb ik nog wel een paar ideeën waar je misschien wat aan hebt. Zo heb ik de stationssporen langer gemaakt en enkele kleine slingers weggewerkt. De engelse wissel heb ik er toch weer in gezet want dat lijkt me best praktisch. Tenslotte heb ik de verborgen opstelsporen langer gemaakt en er nog een derde aan toegevoegd. Zo kun je wat meer treinen verbergen.
Dank @speeltmettreintjes voor het meedenken! Op zich spreekt meer verborgen spoor me aan, maar het lijkt ten koste gaan van de ruimte onderin (specifiek de weg, zoals beschreven hierboven). De opzet met de wissels ziet er wel iets beter uit dan bij mij, dus daar ga ik eens naar kijken.

Citaat van: Patdv op donderdag 09 februari 2023, 11:45:02Ik heb eens een baantje getekend met R2 wissels en een volledig verborgen R1 keerlus. Voor scenery plaats zat ;)
Wel nog zonder 'fantasie', gewoon om eens te zien wat allemaal mogelijk is en ik vind dat nogal mee vallen.
Op de verborgen keerlus kunnen makkelijk 2, en indien kort (zoals het hoort op dit baantje) ook wel 3 treinen na elkaar staan en dan nog een railbusje of treinstel op een kopspoor.

Dank @Patdv! Wat ik wel mooi vind is dat de opstelsporen gewoon wat meer ruimte links en rechts hebben, dat maakt het rangeren van wagons ook wat meer mogelijk. En een interessant alternatief voor verborgen sporen, al zie ik voor me dat ik het korte rechte spoor meer zou gebruiken als spoor voor treinen die ik niet gebruik/wil zien...

Al met al heel veel nieuwe ideeën en inspiratie! Nu verder aan de slag, want ik wilde eigenlijk morgen al in Houten de missende rails kopen...
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kleine kelderbaan
Rechts onder bij het kopspoortje.
Als je de rechter wissel 24612 vervangt voor een linker 24611 wissel, kun je het kops spoortje wat scheef naar voor laten lopen en hierdoor meer lengte geven.
Re: Kleine kelderbaan
Nog eentje met alles minimum R2:
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Aan de hand van de input, heb ik nog drie alternatieven gemaakt. Hierbij geniet alternatief H mijn voorkeur, want het heeft meerdere verborgen opstelsporen, en een zichtbaar "parade" gedeelte (zoals gezien bij @speeltmettreintjes). Het enige nadeel wat ik zou zien is dat de bocht redelijk dicht op de opstelsporen onder zit.

Alternatief F (met de input van @Patdv)
kelder-alternative-F.jpg

Alternatief G (met de input van @speeltmettreintjes
kelder-alternative-G.jpg

Alternatief H (een combinatie van beide)
kelder-alternative-H.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Kleine kelderbaan
De wisselmotoren van Märklin zijn van huis uit niet geweldig. Ga je die vooraf vervangen of aanpassen, of houd je er rekening mee dat je er goed bij kunt? Vooral die drieweg in het schaduwstation vind ik wel spannend.
Re: Kleine kelderbaan
Ik laat nog eens iets zien waar alle wissels R2 zijn en de buitenste keerlus ook R2 is. Dus enkel nog gewone R1 rails op de binnenste keerlus. En geen 3-weg wissels.
Dat diagonaal zichtbaar gedeelte voegt volgens mij niks toe en ziet er alleen maar gekunsteld uit, ik zou dat niet doen.
Op beide keerlussen kunnen meerdere treinen achter elkaar staan, dat spaart onnodige wissels en komt de afwisseling ten goede ;)
En onderaan rechts zou ik met een muurtje werken.
Re: Kleine kelderbaan
Een stokoud boekje van H.F. Enter toont een interessante container terminal, meer bepaald hoe ze met de vrachtwagens aan de sporen geraken.
Het boekje is her en der nog verkrijgbaar: ISBN 9789020424096, Moderne modelspoorwegen goederen vervoer, waar 'modern' wel staat voor jaren 70  ;)
Maar misschien haal je er inspiratie uit.
Re: Kleine kelderbaan
Nog 2 tekeningen uit hetzelfde boekje, je mag het gerust een kunstboekje noemen, ik hou het al jaren bij voor de zeer mooie voorstelling, niks gaat boven 'met de hand getekend'  ;) 
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Kleine kelderbaan
Och... Ing. Enter! Inderdaad nostalgisch mooi en nog steeds actueel in de zin dat deze ontwerpen modelgetrouw spoorbedrijf mogelijk maken en geloofwaardige scenery toestaan.
In dezelfde categorie vallen wat mij betreft de ontwerpen van Pit-Peg. Doordacht en esthetisch fraai. Daar kun je echt inspiratie uit halen.

Groet,

Peter
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Vandaag in Houten alvast wat rails (en wagons) ingeslagen voor de onderste sporen. Daar was ik over het algemeen tevreden mee, dus die kon ik alvast gaan halen. Bij thuiskomst bleek echter dat ik een drieweg-wissel te weinig had gehaald, en de ontkoppelstukjes op een of andere manier sluiting veroorzaakten toen de trein over de wissel liep. Allemaal op te lossen (later), maar in ieder geval hierbij een foto hoe dat er ongeveer uit ziet:

kleine-kelderbaan.jpeg

Verder ben ik nog bezig met de keerlus, waarvoor dank voor nog een alternatief @Patdv.


Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 10 februari 2023, 07:38:34De wisselmotoren van Märklin zijn van huis uit niet geweldig. Ga je die vooraf vervangen of aanpassen, of houd je er rekening mee dat je er goed bij kunt? Vooral die drieweg in het schaduwstation vind ik wel spannend.
@1200Blauw ik ben van plan ze met servos te bedienen. Ben nu aan het proberen dat met een Arduino en DCC++EX op te lossen, maar kan nog anders beslissen.

Citaat van: Patdv op vrijdag 10 februari 2023, 10:33:10en stokoud boekje van H.F. Enter toont een interessante container terminal, meer bepaald hoe ze met de vrachtwagens aan de sporen geraken.
@Patdv prachtig! Dank voor het delen van deze plaatjes, zeker zeer inspirerend om verder te denken over de scenery en de container-overslag zelf.
Re: Kleine kelderbaan
Beginnersbaantjes worden nogal dikwijls wat uitgebreid (of snel afgebroken...), misschien niet slecht om daar al van in het begin eens over na te denken.
Als de plaats beneden op is, kun je nog altijd de hoogte in  ;)
Re: Kleine kelderbaan
De wisselstraat links voor kan beter...
Re: Kleine kelderbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Kleine kelderbaan
Ik zie op je foto een 1600 staan. De combinatie met een containerterminal borrelt dan meteen op: waar laat je de bovenleiding?
Re: Kleine kelderbaan
Dat maakt het misschien net leuk, de elok voor het transport, en overgave aan een diesel voor het rangeerwerk.
Ik heb links voor wachtspoortjes gereed gelegd voor eloks  ;)
Als de voorste 2 sporen gebruikt worden als aankomst en vertrekspoor en de containerkraan op de kopsporen er boven staat, wat mij logisch lijkt, zie ik geen enkel probleem.
Behalve misschien dat er dan links voor beter een engels wissel bij komt.

Ik vraag mij wel nog altijd af waarvoor je een brede strook aan de voorkant vrij houdt, wat heb je daar voorzien? Het zou de plaats die je net te kort komt om overal R2 te kunnen gebruiken en alles een ietsje verder van elkaar te leggen vooraan rechts ten goede komen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 11 februari 2023, 09:01:51Ik zie op je foto een 1600 staan. De combinatie met een containerterminal borrelt dan meteen op: waar laat je de bovenleiding?
@1200Blauw ja..., hier was ik een aantal dagen geleden opeens ook over aan het nadenken, maar nog niet heel hard. Het alternatief van @Patdv is een goede oplossing op zich.

Citaat van: Patdv op zaterdag 11 februari 2023, 09:03:44Dat maakt het misschien net leuk, de elok voor het transport, en overgave aan een diesel voor het rangeerwerk.
Ik heb links voor wachtspoortjes gereed gelegd voor eloks  ;)
Als de voorste 2 sporen gebruikt worden als aankomst en vertrekspoor en de containerkraan op de kopsporen er boven staat, wat mij logisch lijkt, zie ik geen enkel probleem.
Behalve misschien dat er dan links voor beter een engels wissel bij komt.

Ik vraag mij wel nog altijd af waarvoor je een brede strook aan de voorkant vrij houdt, wat heb je daar voorzien? Het zou de plaats die je net te kort komt om overal R2 te kunnen gebruiken en alles een ietsje verder van elkaar te leggen vooraan rechts ten goede komen.
@Patdv het idee was juist dat de containerkraan vooraan kwam te staan, en dan is brede strook vooraan voor de aanvoerweg. Maar in jouw alternatieve versie (waarvoor dank!) is dat inderdaad niet nodig. Ik ga er deze week eens goed over nadenken, misschien moet ik het inderdaad iets anders oppakken (met de kraan in het midden).


Verder, onder het mom van roeien met de riemen die je hebt, even een baan neergelegd (samen met het kind) met de rails die ik had (en rijden!):

kelder-roeien.jpeg

baanplan-roeien.jpg
Re: Kleine kelderbaan
Nog een paar 3Deetjes van hoe het er zou kunnen uit zien.
De voorste sporen lijken mij nu net minst geschikt om een containerkraan te zetten, je moet treinen laten aankomen om uit elkaar te halen en andere treinen weer gereed zetten om te vertrekken, dat kan toch alleen maar vooraan?
En hoe klein het baantje ook is, nergens stijgingen boven de 3% en minimum doorrijhoogte 102mm.
Met het strookje vooraan erbij kan het alleen nog maar beter worden, zelfs de R1s werk je moeiteloos weg.
En nu geef ik het op , 't wordt alweer tijd om mijn zinnen op iets anders te zetten  ;)
Re: Kleine kelderbaan
Citaat van: perk op woensdag 08 februari 2023, 17:42:29ik zit zelf ook met een oppervlakte van 200x122 en weet hoe krap het kan zijn.   Dit gaat vooral op voor de opstelsporen, maar ook voor de rest.
Met zulks klein oppervlak loop je snel tegen de limieten aan he.
Ik vind dat eigenlijk nogal meevallen, ik werk zelfs veel liever aan kleine baantjes, er is veel meer mee te doen dan je denkt, meer nog, de meesten slagen er nog niet in op een grote baan te realiseren wat op een klein baantje allemaal kan, maar dat is niet omdat ze tegen de limieten van de baanafmetingen aanlopen maar tegen de limieten van hun fantasie  ;)
Re: Kleine kelderbaan
'k Kan het toch niet laten er nog een laatste keer iets aan te wijzigen, op het vrije strookje vooraan zou je ook nog een reizigersstation kunnen toevoegen, met een virtueel ontvangstgebouw, het enkel bij de aanleg van de perrons houden. 't Zou voor wat afwisseling op je baan kunnen zorgen ook reizigersverkeer er bij te hebben. En dan elektrisch van beneden komen, kop maken en dan met de diesel naar omhoog. En omgekeerd.
Dan is er op dit klein baantje wel al heel veel te doen en toch is er toch nog heel veel plaats voor scenery.
Re: Kleine kelderbaan
De toegangsweg tot de containerterminal zou je zo bijvoorbeeld kunnen aanleggen, met een brug over de voorste sporen.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Allereerst, @Patdv ontzettend bedankt voor het meedenken en de inspiratie tot nu toe! Je hebt zonder twijfel veel bijgedragen in mijn denken over hoe de baan kan zijn.

Na wat nadenken heb ik een nieuw alternatief bedacht (zie onderaan), met de volgende dingen in gedachte:
  • De container-overslag in het midden (en dus niet onderaan)
  • Ruimte om rechts in ieder geval mijn langste container wagen (350mm van buffer tot buffer) i.c.m. een rangeerlocomotief naar boven te kunnen laten gaan
  • Links onderaan een klein spoor voor een evt. 1-sporig locloods, of anders een tankstation voor de diesels, kan komen

Naar boven ga ik nu nog niet, maar er is in deze opzet wel ruimte voor in de toekomst, evenals een extra spoor rechts onder.

kelder-alternative-K.jpg

Even geheel terzijde... Ik heb op mijn nieuwe Igra Model containerwagen Märklin kortkoppelingen gezet, maar nu raken de buffers deze op het moment dat 'ie gekoppeld door de bochten gaat (met ontsporingen tot gevolg). Wat is de beste oplossing hiervoor? (als het een beetje off-topic is, kan ik ook een nieuw topic openen)
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kleine kelderbaan
Raakten de buffers elkaar ook al met de originele koppelingen? En gaat het om R1-bochten of ook om ruimere?
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
@citaat met de originele koppelingen niet, maar dat zijn ook andere soort koppelingen:

Screenshot 2023-02-18 at 18.39.11.png

Het gebeurt in R2 bochten. Ik las, toen ik op het forum zocht, dat Roco kortkoppelingen iets lager liggen (en dus een oplossing zouden zijn), maar ik heb er geen ervaring mee...
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Kleine kelderbaan
R1-bochten vermijden bij een kleine baan is al een beperking, maar gegeven jouw ruimte was het niet onmogelijk. Nu de buffers elkaar echter al in R2-bochten raken, valt het aanpassen van het baanplan af.

Als de buffers bij de originele koppelingen niet in elkaar haken, is blijkbaar de afstand tussen de wagons daarmee iets groter dan bij de Märklin kortkoppelingen. Lagere koppelingen zal niets uitmaken, het gaat immers om de afstand tussen de buffers. Daarom toch maar de originele gebruiken, dat lijkt me de gemakkelijkste oplossing.
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Kleine kelderbaan
Beste oplossing bij het gebruik van R1 bochten is wagons van maximaal 15 cm.
Wagons van 35 cm zijn gewoon te lang voor R1 bochten.
Kijk ook maar eens naar de uitslag in bochten van dergelijke wagons.

Cees
Re: Kleine kelderbaan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kleine kelderbaan
Dank @speeltmettreintjes en @Pt2/3 voor de reacties.

Uiteindelijk is het niet dat de buffers elkaars raken, maar dat de buffers van de containerwagen de (gekoppelde) kortkoppelingen raken, en daardoor de trein uit de baan duwen. De buffers lijken iets te laag. Maar, om niet algeheel verdwaald te raken in mijn eigen topic, zal ik even een apart topic openen, met wat meer plaatjes en uitleg.
Re: Kleine kelderbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Kleine kelderbaan
Citaat van: samwierema op zaterdag 18 februari 2023, 18:42:36@citaat met de originele koppelingen niet, maar dat zijn ook andere soort koppelingen:

Screenshot 2023-02-18 at 18.39.11.png

Het gebeurt in R2 bochten. Ik las, toen ik op het forum zocht, dat Roco kortkoppelingen iets lager liggen (en dus een oplossing zouden zijn), maar ik heb er geen ervaring mee...

Het plaatje dat je laat zien ìs een Roco kortkoppeling. Dus als dat de originele koppelingen waren zouden ze je wel eens de oplossing kunnen bieden. De hoogte is inderdaad anders, maar ze zijn bovendien minder breed waardoor je meer vrije ruimte tussen buffer en koppeling creëert.