Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II

Gestart door Gierdrecht woensdag 01 februari 2023, 14:32:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Ik heb acht  decoders LS DEC ns. Zeven komen uit mijn oude baan en zijn met koploper en met koploper/Intellibox I geprogrammeerd In die tijd nog via de compoort. En één nieuwe.
Bij alle acht krijgt de intelibox II de decoders niet geprogrammeerd. Koploper stuurt via de loconet instelling wel correct de intellibox aan maar die faalt de programmering door te geven. Tevens worden de oude geprogrammeerde adressen niet geschakeld.
Alles wordt bestuurd met MM format. Jumper twee en drie geplaatst. Digitale spanning juist aangesloten.
Wat kan er aan de hand zijn?
Groet, Rutger
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
De LS DEC ns decoder ken ik verder niet. De meeste decoders hoef je niet verder aan te programmeren als het startadres instellen. Dat doe je door de programmeerknop op de decoder in te drukken en dan op je IB dit startadres te bekrachtigen. Klaar!
Waar dienen jumper twee en drie voor? Ik ken geen decoders met jumpers.

Dat doet men zelden of nooit via koploper maar rechtstreeks met de IB. En of dit ooit via compoort, RS232 of parallel poort is gedaan is volslagen oninteressant.
Ergo, Ik zou in eerste instantie even dat koploper buiten beschouwing laten en zien of de decoders rechtstreeks vanuit de IB te schakelen zijn, Nee? Dan met de IB herprogrammeren. Ja? Dan is er wat met de communicatie tussen IB en koploper.

Kun je met de IB de decoders niet herprogrammeren dan doe je of wat fout of de decoders zijn defect.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 01 februari 2023, 15:26:16De LS DEC ns decoder ken ik verder niet. De meeste decoders hoef je niet verder aan te programmeren als het startadres instellen. Dat doe je door de programmeerknop op de decoder in te drukken en dan op je IB dit startadres te bekrachtigen. Klaar!
Waar dienen jumper twee en drie voor? Ik ken geen decoders met jumpers.

Het is een Littfinski lichtschakelaar decoder.
En zoals met alle Littfinski decoders programmeer je die met de programmeerknop.

Alleen jumper 3 plaatsen en op de knop drukken. Dan gaan ledjes knipperen.
Met de IB een wisseladres schakelen. Het wisseladres moet een groepadres zijn.
Daarna veranderd het ritme van het knipperen. Dan wederom op de programmeerknop drukken en jumper 3 verwijderen.
Klaar.

Jumper 1 is voor de gemeenschappelijke ledaansluiting. Anode J1 niet of Kathode J1 wel.
Jumper 2 is voor DCC of MM.  DCC J2 niet of MM J2 wel.

Dit alles staat heel duidelijk in de handleiding en Littfinski handleidingen zijn erg duidelijk. Je moet het wel lezen !!
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Leen,
Dank voor je reactie. Maar dit is precies wat ik doe. De decoders gaan via de programeerknop in de programeerstand. Maar reageren niet op het gegeven adres en leren daarmee het adres dus niet.
Defect denk ik natuurlijk ook aan. Maar het lijkt wel gek dat ze alle oudere decoders er tegelijk mee zouden zijn opgehouden en de nieuwe hetzelfde probleem heeft. Terwijl de wissel en schakel decoders (0verigens allemaal Viessmann)allemaal keurig werken.
Rutger
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
OK, heb je nu al geprobeerd om die decoders rechtstreeks met je IB te 'programmeren'? Hoe meer communicatie schijven hoe groter de kans op fouten.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Rutger,

De decoders zijn toch wel op een voeding aangesloten, Hoop ik.
Simpelste is de bruin/rode draden door te lussen naar de andere kant.

Om te testen of de decoders werken geef je gewoon een wisselsignaal van een wissel die werkt.
Het adres is even onbelangrijk. Gaat erom of de decoders zich laten programmeren.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Beste Leen,

J2 is voor het werken met het Motorola signaal, dus nodig.

Beste Rutger,

Inderdaad zijn er een paar "communicatie wegen", Koploper naar Loconet en Loconet naar IB, daarnaast moet de  IB ook Motorola uitsturen. Dus inderdaad eens rechtstreeks proberen, of J2 verwijderen en het ook rechtstreeks op DCC proberen.

Groet, Anne W
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: Anne W op woensdag 01 februari 2023, 22:07:46Beste Leen,

J2 is voor het werken met het Motorola signaal, dus nodig.

Anne, je hebt gelijk. Heb het in reactie #3 aangepast.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Ja ik programmeer rechtstreeks vanaf de IB. Wel voor het eerst getracht een wisseladres te programmeren. Dat lukt ook niet. Dus blijkbaar komt er geen IB signaal aan bij de seindecoders. Die uiteraard zijn aangesloten op de digitale ringleiding en een aparte voeding en in de programmeerstand staan.
De oudere decoders hebben in mijn vorige baan (vorig jaar afgebroken en nu met de nieuwe baan bezig) altijd prima gewerkt. Tevens geprobeerd om als DCC decoder aan te sturen. Ook dit leidt niet tot programmering van de decoder. Daarna langere bekrachtigingstijd geprobeerd. Ook geen resultaat.
Kortom het lijkt er op dat alle acht de decoders zijn overleden. En het lijkt stug dat dit tegelijkertijd bij alle optreedt. Nog afgezien van de nieuwe decoder die niet eerder is geprogrammeerd.
Groet, Rutger
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Probeer eens de draadjes van het signaal op de decoder om te draaien. Daarna opnieuw proberen te programmeren.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
aansluiting is belangrijk en je kan gewoon de klemmen doorverbinden zonder aparte voeding.Zie netjes in de handleiding : https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/lsdec_04_ns_41_nl.pdf

Er moet minstens 1 sein aangesloten zijn ook.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: ronaldk op donderdag 02 februari 2023, 11:51:06Probeer eens de draadjes van het signaal op de decoder om te draaien. Daarna opnieuw proberen te programmeren.
Reeds gedaan, maar geen wijziging van het resultaat.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: bellejt op donderdag 02 februari 2023, 11:58:00aansluiting is belangrijk en je kan gewoon de klemmen doorverbinden zonder aparte voeding.Zie netjes in de handleiding : https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/lsdec_04_ns_41_nl.pdf

Er moet minstens 1 sein aangesloten zijn ook.
Zeker dat is mijn normale aansluiting.
Groet Rutger
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: Gierdrecht op donderdag 02 februari 2023, 11:48:34En het lijkt stug dat dit tegelijkertijd bij alle optreedt. Nog afgezien van de nieuwe decoder die niet eerder is geprogrammeerd.

Tja, stug maar niet onmogelijk. Hoe heb je die decoders opgeslagen cq bewaard? Vocht kan een funeste uitwerking hebben op fijne electronica.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
 @citaat De nieuwe doet het ook niet.....  ;)

Rutger: ben je zeker van het juiste dataformat van het betreffende adres dat je met de Intellibox naar de decoder stuurt?
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Ja, Ik heb zowel motorola als DCC geprobeerd (natuurlijk met de benodigde gewijzigde instelling van de decoder).
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
al eens enkel de decoder op je IB aangesloten ?
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Je schrijft dat je wissels wel goed werken, kun je van één van die wisseldecoders wel het adres veranderen, "draaien" die decoders ook op Motorola en zijn het wel decoders die je via je centrale moet programmeren?

Dan nog twee domme vragen:

als je de digitale spanning en de hulpspanning inschakelt moeten alle seinen rood gaan branden, klopt dat?

als je het adres gaat inleren en op de knop geduwd hebt, dan moet er wat gaan knipperen, klopt dat?

Groet, Anne W
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Anne,
Ik heb zowel wisseldecoders met dipschakelaar als programmeerbare. Die heb ik via koploper/intellibox geprogrammeerd. En net nog een met gewijzigd adres. Dus de IB stuurt correct pulsen naar de programmeerbare inbouwwisseldecoders.
En inderdaad branden alle seinen rood en gaan knipperen na het indrukken van de programmeerknop.
Het blijft voor mij een raadsel waarom het met de seinen niet lukt.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: bellejt op donderdag 02 februari 2023, 15:13:13al eens enkel de decoder op je IB aangesloten ?
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ga ik ook proberen.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: bellejt op donderdag 02 februari 2023, 15:13:13al eens enkel de decoder op je IB aangesloten ?
Net gedaan, maar zelfde resultaat. Dus geen programmering
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Dan toch nog even dit: stuur jij een programmeer opdracht vanuit Koploper of vanuit een menu van de IB?
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Het ruikt naar dit probleem: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=49953.0
Een oplossing is niet gegeven in bovenstaand.

Rutger: als het probleem blijft neem dan eens contact op met de Uhlenbrock importeur Hobbytime. Prima mensen, prima service. Je kunt gewoon bellen:

https://www.hobbytime.nl/contact.aspx
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
let wel op de polariteit en schakel mss in je IB enkel het protocol in dat je nodig hebt.Zomaar 8 decoders defect is een grote vraag.Mss ook kijken programmeerspoor of POM ?
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Jumper 3 moet dus ook geplaatst worden.Voor DCC is JP2 niet nodig .Voor MM wel.
Let op a.u.b.:
De lichtsein-decoder LS-DEC schakelt de seinbeelden niet eenvoudig
snel om, maar dimt de lichtdioden natuurgetrouw tussen aan en uit en
realiseert zelfs tussen de seinbeelden een korte donkerfase. Volgende
digitale opdrachten, die gedurende deze omschakeltijd van ca. 0,4 sec.
komen, kunnen niet door de decoder worden verwerkt. Laat daarom de
omschakelopdrachten elkaar niet te snel opvolgen. Bovendien werkt het
natuurgetrouwer wanneer dit langzaam plaatsvindt.
Wanneer stekkerbrug J3 na het inleren van het decoderadres wordt
verwijderd, is het geheugen van de lichtsein-decoder LS-DEC
beschermd tegen wijzigingen.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Citaat van: Spoors op donderdag 02 februari 2023, 17:55:17Het ruikt naar dit probleem: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=49953.0
Een oplossing is niet gegeven in bovenstaand.

Rutger: als het probleem blijft neem dan eens contact op met de Uhlenbrock importeur Hobbytime. Prima mensen, prima service. Je kunt gewoon bellen:

https://www.hobbytime.nl/contact.aspx
Ben,
Het ruikt niet alleen als hetzelfde probleem, het is het ook. ( 9 jaar later, blijkbaar geen programma update die het probleem heeft verholpen)
Helaas zijn de medewerkers van de importeurs van zowel de decoders als de IB vandaag vrij. Maandag opnieuw proberen. Als een oplossing uitblijft dan moeten waarschijnlijk andere decoders gekocht worden.

Nu spijt een van de laatste IB2 gekocht te hebben De IB Neo doet het blijkbaar wel.
Dank aan allen die meedenken. Wordt vervolgd.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
 @citaat Je bent me net voor, ik heb mogelijk nog een tip voor je. Ben je bekend met Specials Options? Dit zegt LDT in haar FAQ:

Om een LDT decoder in het Märklin-Motorola (MM) formaat met de Intellibox II te kunnen programmeren en zeker te kunnen bedienen, moet minstens de update 1.008 geïnstalleerd zijn en de speciale optie 914 op 27 worden gezet.


Hoe je in de Special Options van de IB2 kunt komen staat in de handleiding in hoofdstuk 4.10. Voor je iets verandert even de oude waarde noteren.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
nog wat gevonden bij stummi :

as Problem hatte ich gestern abend auch. Hatte auch mein ersten Lichtsignaldecoder versucht zu Programmieren. Nach einer Stunde habe ich es dann hinbekommen. Da ich bei mir Adressen für die Signale über 200 habe wollte, habe ich mit 241 angefangen.
Also hab ich erstmal in meiner IB II die Adresse programmiert ( Adresse 241 ), dann den Knopf S1 gedrückt, dann die Taste auf der IB II wo die 241 einprogrammiert ist und dann klappte es. Der LS Decoder hat jetzt bei mir die Adressen 241-248 .
Du musste ja immer in diesen achter Schritten denken 1-8, 9-16 etc...
Hoffe ich konnte Dir ein bissel helfen. Wenn nicht frag einfach.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Heren dank, ik ga het morgen weer opnieuw proberen.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Eureka,
De aanwijzing van Ben om volgens LDT FAQ speciale optie 914 op 27 te zetten heeft het probleem opgelost.
Had eerder dit probleem moeten posten. Ben er zelf weken mee bezig geweest en nu in twee dagen de oplossing.
Geweldig!
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Heel goed.
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
Ja, Ben is heel erg goed in dit soort dingen.

Groet, Anne W
Re: programmeren LS-DEC-ns met Intellibox II
En nu werken alle 31 seinen!