Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc

Gestart door Snarfse dinsdag 31 januari 2023, 19:52:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Beste mede hobbyisten.
Over een halfjaar krijg ik wat ruimte op zolder en wil dan een leuke treinbaan gaan aanleggen.
Ik heb wel al wat ideeën. 3 rail van marklin met ballast, digitaal, berglandschap, personen en goederenvervoer en het hedendaagse tijdperk.
Het dingetje waar ik nog niet uit ben is of ik met een mc ga besturen of de baan op een standalone laptop aansluit.
Kan iemand mij vertellen wat de verschillende kosten zijn en wat je voor welk systeem allemaal nodig hebt.
al vast bedankt.
Frans
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Beste Frans,

Ik denk dat je met "MC" het Mobile Station" bedoelt? En een laptop heeft alleen maar een taak bij automatisch rijden, maar heeft te allen tijde een geschikte digitale centrale nodig, dat kan een MS zijn in een speciale verbouwde uitvoering. Dus wat wil je; automatiseren of handmatig rijden en schakelen?

Groet, Anne W
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Citaat van: Snarfse op dinsdag 31 januari 2023, 19:52:45Het dingetje waar ik nog niet uit ben is of ik met een mc ga besturen of de baan op een standalone laptop aansluit.

Leg even uit wat je met de afkorting "MC" bedoeld. Daarnaast is de vraag: Hoe wil je het een en ander aansluiten met een standalone laptop? Welke systemen heb je allemaal gezien?

Citaat van: Snarfse op dinsdag 31 januari 2023, 19:52:45Kan iemand mij vertellen wat de verschillende kosten zijn en wat je voor welk systeem allemaal nodig hebt.

Als we weten wat je allemaal bedoeld en wil dan kunnen we je helpen. Nu is het een beetje gokken.
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Bedankt voor de reacties. Sorry voor de verwarring met MC bedoel ik inderdaad een mobile station.
Ik heb gezien dat je met een MS moet srollen naar de betreffende trein of wissel en die dan aanklikken.
Met een pc kun je volgens mij met je muis de wissel aanklikken waardoor die omgaat. dat lijkt mij makkelijker.
Het is zeker niet mijn bedoeling om alle treinen automatisch te laten rijden.

Ik weet nog heel weinig van de verschillende mogelijkheden die er zijn en hoop hier die achterstand te kunnen inhalen.
groeten,
Frans
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Beste Frans,

Als je een wissel/sein met de pc wilt schakelen, heb een centrale nodig voor de verbinding met je pc
en een software pakket plus decoders om je wissels/seinen te bedienen en decoders om daar de wissels
op aan te sluiten,die weer aangesloten zijn op de centrale.......
Met software voor de pc bedoel ik WinDigipet, Traincontroler, koploper enz.

Succes met het bekijken wat je wilt.
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Beste Frans,

Ga eens lezen in de Wiki op ons forum, daar zul je lezen dat er altijd een centrale nodig is, een MS is een centrale, maar niet de enige.

Groet, Anne W
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Citaat van: Snarfse op woensdag 01 februari 2023, 12:41:28Sorry voor de verwarring met MC bedoel ik inderdaad een mobile station.

Standaard afkorting voor Mobile Station is MS met versienummer. Voor Märklin Central Station = CS met versienummer

Citaat van: Snarfse op woensdag 01 februari 2023, 12:41:28Ik heb gezien dat je met een MS moet srollen naar de betreffende trein of wissel en die dan aanklikken.

Als je nu helemaal niets met digitaal doet is het verstandiger om eerst te kijken hoe het een en ander werkt. Dan is het instappen met een digitale startset een goede optie. Dan krijg bij Märklin een Mobile Station II erbij. Dan leer je wat je met digitaal alle kan. Kan je oefenen met het digitaliseren van wissels en de aansturing daarvan.

Citaat van: Snarfse op woensdag 01 februari 2023, 12:41:28Met een pc kun je volgens mij met je muis de wissel aanklikken waardoor die omgaat. dat lijkt mij makkelijker.

Dat kan inderdaad. Goed dan heb je minimaal het volgende nodig:
- Elektrische wissels;
- Digitale decoders voor de elektrische wissels;
- Digitale centrale met mogelijkheid voor aansluiten op de computer;
- Treintjesbesturingsprogramma;
- En natuurlijk een laptop;

Dan is de vraag: Wil je aan Märklin-producten vasthouden of wil je ook buiten dat kader kijken. Märklin heeft maar één centrale die met de computer kan communiceren: De Central Station 3/3+. Nieuw kost deze minimaal 600 euro. Kijk even bij Märklin voor schakeldecoders zoals de M84 dan weet je meteen hoeveel je voor minimaal 1 wissel nodig hebt. Je moet dan in het treintjesprogramma je baanplan tekenen en dan kan je via de computer en centrale je wissels schalelen.

Citaat van: Snarfse op woensdag 01 februari 2023, 12:41:28Het is zeker niet mijn bedoeling om alle treinen automatisch te laten rijden.

Dan heb je geen bezetmelders of andere zaken nodig. Persoonlijk zou ik kijken of je een soort van schakelbord kan maken met daarop aangegeven het banenplan en de wissels. Dan kan je die zo schakelen. Dat lijkt mij handiger. Dan schakel je de wissels gewoon lekker analoog en rijd je toch lekker digitaal. Dat is de goedkoopste oplossing als je bij alle producten van Märklin wil blijven. Dan heb je alleen een digitale centrale nodig (bijvoorbeeld de Mobile Station II (grijs/zwart) is dan meer dan genoeg.
Re: kosten vergelijking digitaal rijden met pc of mc
Bedankt allemaal voor de reactie. Inmiddels is het idee van pc gebruik aan de kant gezet een startset gekocht en de zolder geclaimd.
Ik wil een openframe tafel in L vorm van 3,5 X2.o meter en dat 1.25 diep. Op wielen zodat ik overal bij kan.

Ik hoop wat vaker de vorderingen te bespreken en te laten zien met foto`s. Alleen dat uploaden daarvan is nog een dingetje.
Zaterdag naar Houten en volgende week hout halen en beginnen.
Voor nu tot zover groetjes Frans.