Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tandwiel vastzetten

Gestart door nmbssncb zaterdag 04 februari 2023, 13:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tandwiel vastzetten
Lid sinds: 2007

offline
Tandwiel vastzetten
Betreft Lima FS ETR.242 treinstel (artikelnummer L189979AC).

Het tandwiel op de (aangedreven) wielas zit los.
Met welk middel kan ik dit vastzetten (lijm)?


Willy
Re: Tandwiel vastzetten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tandwiel vastzetten
In ieder geval voordat je begint net lijmen het geheel grondig schoonmaken en ontvetten. Dan heb je in ieder geval twee opties, secondenlijm of LocTite.
Secondenlijm droogt zeer snel, dat is een voordeel maar ook een nadeel. Je moet het tandwiel namelijk eerst naar de zijkant schuiven, dan de lijm aanbrengen en dan het tandwiel weer terug schuiven. En wanneer je dat niet snel en in één beweging doet gaat het fout. Het makkelijkst is een voelertje te maken waardoor het tandwiel niet te ver kan schuiven. Dan kun je er echt een ruk aan geven en zit het goed.
LocTite, weet zo niet welke type, er zijn er velen voor schroefdraad en spieën. Die laatste moet je hebben. Heeft een veel langere droogtijd, tot 48 uur. Maar dan zit het ook muurvast.
Re: Tandwiel vastzetten
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tandwiel vastzetten
Voor het vastzetten van tandwielen heb je Loctite 242 nodig.
Maar die moet je halen bij een bouw speciaalzaak. Bij ons in België is die in de gewone bouwmarkten als hubo en gamma niet te koop.

Guy
Re: Tandwiel vastzetten
Lid sinds: 2007

offline
Re: Tandwiel vastzetten
Ik heb nog Loctite 243 staan, dus die ga ik gebruiken en kijken of het (tenminste een poosje) goed gaat.
Dit treinstel heeft op geen enkel aangedreven wiel een antislipbandje terwijl die wel vermeld staan in de onderdelentekening.
Het is wel een behoorlijk zwaar chassis.

Willy
Re: Tandwiel vastzetten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tandwiel vastzetten
Wielen waar een antislipbandje op hoort hebben een verdieping (gleuf) waar het bandje dan in moet vallen. Anders zou het wiel een grotere diameter krijgen door het bandje en gaat de boel scheef hangen.