Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Decoders en pre-digitale signalen

Gestart door BenP maandag 30 januari 2023, 05:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Decoders en pre-digitale signalen
Sorry voor het engels.

Trying to get more switching power from a k83 decoder, I added a power pack with 470 uF capacitor (+ resistor and diode to avoid cs3 startup surge) for controling of vintage signals (lights and semaphores), but that did not make a difference. Sometimes they work, sometimes not. Green/Red signal 7188 is most troubled. Track turnouts on the same decoder work all of the time, so no electronics fault.

I installed a new M83, which did not appreciably improve signal performance. I did not include a switching power supply.

When I use decoders (old and new) on a short test track, signals work fine. So, it seems a large layout (pulse?) power issue. My layout uses 3.5+ amp, based on cs3 reporting. Red/brown power supply wires to decoders are 18 gauge. Together, that should give enough juice from 5amp system, but perhaps not for start pulse of old signals' solenoids.

Another test would be using a 60175 mfx booster for switches+signals, but that is an expensive test ($240+). I also considered a used 60174, but they are rare.

Other suggestions to test and/or improve decoder functionality?

Bedankt, Ben.
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Volgens mij lukt het jou wel Nederlands te lezen. Ik kan je in het Engels antwoorden maar ik zie dat daar binnen dit forum doorgaans niet veel enthousiasme voor is. Velen kunnen het dan niet meer volgen.

Ik begrijp dat je oudere Märklin seinen zoals de 7188 niet goed omschakelen via de k83 decoders. Die krijgen hun stroom uit de rode en bruine draden van je CS3.

Zonder de werkende baan met rijdende treinen, wekt het wel, maar anders niet.

De spoelen van deze seinen vervuilen in de loop van de tijd, of het mechaniek slijt, waardoor het stroever loopt. Een extra stroompuls kan helpen, zij het tijdelijk.

De beste oplossing is vermoedelijk een mechanische revisie van je seinen.

Een alternatief kan zijn de k83 decoders ombouwen zodat je ze separaat kunt voeden met 'schakelstroom'. Chech de wiki maar eens.

Een andere oplossing is een aparte booster sectie maken, zoals je schreef. Maar kan dat niet een goedkope booster zijn? Je hebt immers geen dure mfx-herkenning nodig. Op mijn CS2 kunnen de 6015 of 6017 booster of de alternatieven van LDT direct werken. Dat heb ik gekozen. Een DB2 van LDT kostte iets van 75 euro. Een oudere 52VA Märklin trafo voedt de oude M-wissels via de booster en de k83s. Geen seinen weliswaar, maar het werktvprina, so it's worth a try!
Tenzij je CS3 alleen maar dure boosters aankan. Dan moet je nog een backwards compatibel tussenapparaat hebben...

Groet,

Peter
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
De cs3 stuurt commands naar de decoders. Ik weet niet of een oude type booster daarom gebruikt kan worden.  Het nieuwe spul is krankzinnig duur.

Uit elkaar halen en reinigen van coil mechanisme lijkt een goed plan. Je voelt wat stroefheid met hand schakelen.  Ik heb ze al eens open gemaakt en afgeveegd, maar slider mechanisme en binnenkant niet geweekt in alcohol.

Gaan we proberen.
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Hi ben,
The cheapest solution for a more powerful switching signal is an old Delta Control. Often they can be bought used for less than 20dollar. With it you then need a 32VA transformer to feed the Delta Control. This gives you 32VA switching power separate from your CS3. As signals, turnouts etcetera always are powered sequentially and not simultaniously you will have plenty of power to activate your signals etc.
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 januari 2023, 15:35:50Hi ben,
The cheapest solution for a more powerful switching signal is an old Delta Control. Often they can be bought used for less than 20dollar. With it you then need a 32VA transformer to feed the Delta Control. This gives you 32VA switching power separate from your CS3. As signals, turnouts etcetera always are powered sequentially and not simultaniously you will have plenty of power to activate your signals etc.

Interessante optie, maar de cs3 power signaal wordt toch gebruikt om signals (en turnouts) te sturen?  Kan ik met een non-mfx booster toch de cs3 (of Rocrail, in mijn geval) gebruiken om signalen te switchen?  Moet de booster niet op de cs3 aangesloten zijn?
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Decoders en pre-digitale signalen
De Delta Control moet uiteraard wel op de CS3 aangesloten worden. Hieronder vindt je een plaatje hoe dat moet.

KLIK

In dit voorbeeld wordt een Delta Control 4f gebruikt met een 6604 is exact hetzelfde ook mogelijk.
In plaats van wissels kun je ook oudere signalen schakelen of allebei is ook mogelijk. wissels en signalen hebben geen MFX nodig dus dat is geen probleem.
En in plaats van de Märklin K83 decoder kun je uiteraard iedere door jouw gewenste decoder inzetten. Oók DCC decoders.
Wat de Delta Control in dat geval doet is niet meer als de functie van een versterker vervullen. Een beetje signaal erin, een heleboel signaal eruit.
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 31 januari 2023, 10:39:41De Delta Control moet uiteraard wel op de CS3 aangesloten worden. Hieronder vindt je een plaatje hoe dat moet.

KLIK

In dit voorbeeld wordt een Delta Control 4f gebruikt met een 6604 is exact hetzelfde ook mogelijk.
In plaats van wissels kun je ook oudere signalen schakelen of allebei is ook mogelijk. wissels en signalen hebben geen MFX nodig dus dat is geen probleem.
En in plaats van de Märklin K83 decoder kun je uiteraard iedere door jouw gewenste decoder inzetten. Oók DCC decoders.
Wat de Delta Control in dat geval doet is niet meer als de functie van een versterker vervullen. Een beetje signaal erin, een heleboel signaal eruit.

Prima.  Ik zie dat anderen dit ook gedaan hebben.  Voordat ik een 66045 delta aanschaf, kan je ook een transformer powered 6021 digital controller gebruiken als booster?  Daar heb ik er nog 2 van staan, die verder geen dienst meer doen.
Ben
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Decoders en pre-digitale signalen
De 6021 kan inderdaad als booster/extra stuureenheid op de CS3 aangesloten worden. Daarvoor heb je dan de 60128 nodig en een 60125. Voorwaar geen goedkope oplossing.
6021.png
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Dank voor de gedetailleerde en informatieve antwoorden. Ik bestel een 6604 (witte) en ga het doen.
Update in een paar weken.
Ben
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: BenP op woensdag 01 februari 2023, 00:45:28Dank voor de gedetailleerde en informatieve antwoorden. Ik bestel een 6604 (witte) en ga het doen.
Update in een paar weken.
Ben

Witte 6604 is hier, maar booster mode werkt niet als beschreven.  De unit geeft 18V DC als 6604 op treinen staat, dus power werkt (aparte AC transformer).  Als ik naar rechts-stop ga dan valt power langzaam weg naar ~0V.  Het maakt geen verschil of ik de grijze ports I en II verbind of niet.
Ik test met een k83 voor twee wissels, welke prima werkt met CS3.  Als ik de 6604 aansluit zoals beschrijft dan hebben decoder en wissels geen power (omdat 6604 geen power geeft?).  Als ik naar treinen stand switch dan wel power.  De verbinding van 6604 naar cs3 maakt geen verschil (rood en grond verbonden). 
Wat kan ik verder proberen met een blijkbaar werkende 6604 om booster mode te krijgen?  (ik heb geen probleem om unit open te maken, als dat moet).
Dank alvast voor de suggesties.
Ben
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Hoe zit de rest aangesloten?
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: Laurent op dinsdag 21 februari 2023, 20:41:34Hoe zit de rest aangesloten?

rood+bruin dubbel kabel naar k83 en dunne rood en bruin naar cs3. grijze connect kabel is goed (getest).  geen dubbel kabel power als unit op stop staat.
b
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Het volgende geld voor een booster samen met een Mobile Staion 1;
Daar waar de rode, bruine en gele draad uit de delta komen moet de rode draad naar de puko's.
Of deze manier van aansluiten je kan helpen weet ik niet, maar ik laat het toch maar even zien.
Hier heeft de rode draad dus een functie, op jouw manier gaat de draad de Delta uit en dan weer in.
Het kan ook zijn dat ik het geheel niet snap wat jij wilt, ik ben niet zo'n elektronica expert. :|

Dirk-Jan


Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Even nagekeken in de betreffende Miba. Diode 1N4002, weerstand 1.5K Ohm, 0.5W.
Overigens een verder goed leesbaar stuk waarom deze oplossing niet tot schade zou kunnen leiden. (Murphy/Sot is overal)

Schakeling is tot 1A bedacht (H0).

Jan-Peter
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 21 februari 2023, 20:51:56Het volgende geld voor een booster samen met een Mobile Staion 1;
Daar waar de rode, bruine en gele draad uit de delta komen moet de rode draad naar de puko's.
Of deze manier van aansluiten je kan helpen weet ik niet, maar ik laat het toch maar even zien.
Hier heeft de rode draad dus een functie, op jouw manier gaat de draad de Delta uit en dan weer in.
Het kan ook zijn dat ik het geheel niet snap wat jij wilt, ik ben niet zo'n elektronica expert. :|

Dirk-Jan
Dank voor de response.  I gebruik delta als geïsoleerde booster voor k83 decoder naar M track solenoid wissels en signalen solenoids, niet om meer power op de track te hebben.  De delta lijkt te werken (18V DC uit), behalve als ik het op STOP zet.  Geen booster power na doorverbinden van grijze ports. 
De delta's rode draad is verbonden met central station rood-power naar pukos en bruin naar shared grond.
Ben 
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Opgelost!!

In oude delta 4f control manual vond ik dat booster mode alleen werkt met schakelaar in rechts-stop positie VOORDAT transformer aan gaat. Anders geen out power met stop setting. That's it.

Alles aangesloten als eerder getoond geeft cs3 command door aan k83 decoder die verder power krijgt van delta unit. Zie al dat switch lampjes harder branden en firm solenoid motion geluid. Nu meerdere k83s verbinden en kijken of sluggish 7188 signals ook beter werken.

Een klein en kritiek setup detail gemist, maar nu werkt de delta booster. Dank voor het support.

Ben
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Update:
De Delta booster werkt prima, maar sommige 7188 signals blijven met problemen. Het lijkt dat de stroom pulse voor de solenoids net genoeg is of net niet. 1 signal op de booster ( via k83) doet het wel, maar dat wordt overkill voor 10 7188s. Ik laat de Delta booster wel zitten op mijn layout; baat het niet dan schaad het niet.
Dank voor de suggesties en weer wat geleerd van de trein hobby.
(Ik heb een nieuwer LED signal gemonteerd op krietike staging yard entry lokatie)
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Hallo Ben,
Heb je al wel de mechaniek van de seinen schoongemaakt?
Heb je ook een Yamorc YD 8008 overwogen? Die geeft een punt met meer vermogen. Succes daar ver weg. Peter
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Decoders en pre-digitale signalen
Citaat van: Peter Alex op zondag 23 april 2023, 13:49:22Hallo Ben,
Heb je al wel de mechaniek van de seinen schoongemaakt?
Heb je ook een Yamorc YD 8008 overwogen? Die geeft een punt met meer vermogen. Succes daar ver weg. Peter
Ja, seinen schoon gemaakt en aparte booster power, maar meeste 7188s blijven problematisch. Mijn conclusie is dat power van decoder is net genoeg, of niet, om solenoid te bewegen. Soms werkt prima, maar vaker een licht kant alleen.  Semaphores hebben dit probleem niet op zelfde lokatie en zelfde decoder.  Ik ben gaan vervangen met non-solenoid led lights en k84 decoder, en ook een paar 2e hands signals met eigen decoder.  Die laatste signals hebben veel kleinere lichtjes. Misschien beter on scale, maar minder goed zichtbaar van afstand. Ik heb liever grotere leds, zoals 7188 was.
Ik doe research naar yamorc.
B