Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

IB Basic (650000 defect

Gestart door jfve zondag 29 januari 2023, 17:36:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB Basic (650000 defect
Lid sinds: 2018

offline
IB Basic (650000 defect
Beste 3 railers,
Mijn IBB heeft het opgegeven. Ik hoorde wat geschakeld van relais uit de buik van de centrale komen en daarna was het klaar.
Ik rook ook wel een vreemde lucht, dus denk wel dat er iets serieus mis is met het apparaat.
Nu zit ik in een soort van dilemma en wil dit graag aan jullie voorleggen.
- Reparatie: Als ik hem opstuur naar UB dan ben ik hem zeker voor langere periode kwijt, tenminste, dat lees ik hier en daar. Kosten schat ik op 100,- tot 120,- als ik de tarieven bekijk op de site van UB.
- Vervanging: Deze UB is beperkt in het aansturen van het aantal locfunties en de UB is ook best wel wat jaren oud, dus daarom is wellicht het vervangen een overweging.

Ik rij digitaal op basis van stroom en massa detectie op de S88 bus. Er zijn niet veel centrales die S88 zomaar ondersteunen. ALs ik kijk naar vervanging dan komt de Z21 aardig in de buurt, plus dat deze wat leuke eigenschappen heeft zoals besturing via Ipad/Iphone. Maar wat doe ik dan met mijn Digikeijs 4088 CS decoders? Moet ik deze dan ook vervangen voor bv Loconet? Dan wordt het wel een pittig prijsplaatje....


Wat adviseren jullie, vervanging, en zo ja welke in het beste gezien mijn situatie of reparatie?

Oja, ik gebruik Rocrail voor de digitale aansturing.
Dank voor het advies.

Groeten
Jan van Eeden
Re: IB Basic (650000 defect
Citaat van: jfve op zondag 29 januari 2023, 17:36:59- Vervanging: Deze UB is beperkt in het aansturen van het aantal locfunties en de UB is ook best wel wat jaren oud, dus daarom is wellicht het vervangen een overweging.

Ik weet niet welke firmware erop hebt zitten maar de nieuwste firmware 2.0X kan iets van 999 functies per lok aansturen. De ouderdom kan wel een puntje zijn om te zeggen dat je deze nu vervangt.

Citaat van: jfve op zondag 29 januari 2023, 17:36:59Ik rij digitaal op basis van stroom en massa detectie op de S88 bus. Er zijn niet veel centrales die S88 zomaar ondersteunen.

Dat is vreemd. Toch wel redelijk wat centrales ondersteunen de S88-bus.

Citaat van: jfve op zondag 29 januari 2023, 17:36:59Maar wat doe ik dan met mijn Digikeijs 4088 CS decoders? Moet ik deze dan ook vervangen voor bv Loconet? Dan wordt het wel een pittig prijsplaatje....

Je hebt LocoNetmodules die S88-modules aan de LocoNet-bus koppelen. Rosoft had deze oplossing. Digikeijs heeft dat bij zijn loconet-terugmelders. Dan zou je de eerste melder maar hoeven te vervangen. Je mag dan nog wel kijken naar hoe de bekabeling gaat met het GND-melders of die nog goed werken met de Z21.
Re: IB Basic (650000 defect
Lid sinds: 2022

offline
Re: IB Basic (650000 defect
Een 65000 is geen Basic maar de oude Intellibox, ook wel genoemd Classic. Een Basic is echt anders.

Wat ik zou doen is laten repareren, Je kunt 'm naar Hobbytime Almelo sturen, de importeur of rechtstreeks naar Bottrop. Maar wel mits alle knoppen en regelaars nog goed waren voordat het ding kapot ging. En wat Ronald zegt: laat er gelijk V2.0 op zetten en je hebt je gewenste functies.
Re: IB Basic (650000 defect
Tja... Ik heb hier nog een IB650 staan. Ook al zo oud als de weg naar Rome. Deze werkt nog steeds. Voor 100 - 130 euro heb je geen nieuwe centrale met de mogelijkheden van een IB. Het is een overweging wat iemand wil. Met alleen een andere centrale is Jan nog niet geholpen. Hij zal dan iets meer mogen doen. Dat kost ook geld. Jan kan al wel een voorsprong nemen op een nieuwe centrale door de S88-melders eventueel rustig uit te faseren door LocoNet-melders. Die werken ook met de IB. Als je later een andere LocoNet centrale aanschaft is de IB zelfs nog als locoNet-handregelaar te gebruiken. Zie daarvoor de handleiding.
Re: IB Basic (650000 defect
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: IB Basic (650000 defect
Jan, Goede raad is duur en de mogelijkheden zijn legio.
Opsturen naar Uhlenbrock in Bottrop is waarschijnlijk de meest gunstige oplossing (tenminste als alle knoppen nog goed werken). Het apparaat wordt gerepareerd en daarna gecontroleerd. Ook wordt meteen de laatste versie software er op gezet, zonder extra kosten. Je kan zelf aangeven tot welk bedrag er gerepareerd mag worden.

Een nieuwe centrale kost je sowieso over de 200€ en een Z21 kan, net als heel veel andere centrales, niet met massa terugmelding omgaan. Dan mag je al je GND melders vervangen. En dat wordt dan een dure grap als je er meerdere hebt. En Loconet is daarbij niet van belang.

Andere optie is een tweedehands IB of zoiets. Nadeel is dat je niet weet wat de voorgeschiedenis is en het is dan (bijna) net zo een oud apparaat als wat je nu hebt.
Re: IB Basic (650000 defect
Lid sinds: 2018

offline
Re: IB Basic (650000 defect
Heren, Hartelijk dank voor jullie reacties. Heb voldoende informatie gekregen om de vervolgstappen te gaan zetten. Welke dat zijn..dat weet ik nog niet, zeker omdat er nogal wat zaken bij komen kijken zoals het wel of niet gebruikt willen maken van de S88 bus.
Dank in ieder geval voor het advies.
Groeten
Jan van Eeden
Re: IB Basic (650000 defect
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB Basic (650000 defect
Als de knoppen niet meer werken kunnen ze dat in Bottrop ook gewoon repareren voor je. Zowel de draaiknoppen als de tastschakelaars.
Re: IB Basic (650000 defect
Lid sinds: 2022

offline
Re: IB Basic (650000 defect
Da's waar maar je betaalt dan nog €46 extra bovenop de reparatiekosten plus een prijs per knop en een prijs per regelaar en mogelijk loont het niet meer.