Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66

Gestart door AlbertG donderdag 26 januari 2023, 16:58:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Welke antislipbandjes (van bijvoorbeeld Roco of Piko) kan ik gebruiken voor de Heljan Class 66?
Ik heb geen onderdelenlijst van deze loc en kan hem ook niet vinden op de website van Heljan.dk
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Je gaat helemaal niks hebben aan mijn antwoord, behalve waarom ik vind dat je sommige merken links moet laten liggen.

Zoek iets dat lijkt op marklin 7153.

Bart
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Oh, je bedoelt Heljan 66302! Dat is een zoekterm (overigens ook zonder resultaat).

Graas je toch lekker het internet af in de hoop dat iemand je verder kan helpen?

Heljan zou een bewerking zijn van Mehano, en dus uit de Lemke Collection stammen (al is daar nu niets te vinden hierover), en zou dus problemen hebben met sleperpassage van 3-rail wissels in afbuigende stand.

Een van de Heljan class 66 bewerkingen staat in het project Groterdam genoemd: Rocky Rail Heljan Class 66 (maar nergens staat iets over de maat van de de asb's).
Het wekt geen verbazing dat Rocky Rail info over Class 66 niet online heeft staan. Lemke Collections ook niet.

Een van de positieve dingen over Heljan Class '66 beweerd, is de wielmaat (extra slank, extra klein), en daarmee kom je dan al snel aan Roco of Piko asb's. Maar welke? Ik denk dat de tip van Bart leidend is.

Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Citaat van: Jan22 op donderdag 26 januari 2023, 21:47:51........Roco of Piko asb's. Maar welke?


Ja welke, da's wat Albert vroeg. Als je het ook niet weet waarom post je dan over sleper passage bij 3rail wissels in de stand afbuigend?

Het is effe meten met de schuifmaat en dan weet je dat de diameter van de gleuf 11,4mm is. En daar past een Roco bandje artikelnummer 40074 op.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Bart,
Bedankt voor je bericht. De asb's van Märklin zijn te groot

Jan
Bedankt voor het zoekwerk. Dat ontsporen herken is wel dus misschien kan ik nog iets met het artikel.

Ben
Bedankt voor het bestelnummer van de Roco bandjes. De bestelling is geplaatst. Ik laat weten of het werkt.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Citaat van: Spoors op vrijdag 27 januari 2023, 09:45:47Als je het ook niet weet
waarom post je dan over sleper passage bij 3rail wissels in de stand afbuigend?
Er zijn altijd 3 benaderingen als een loc veelvuldig ontspoort (wissel, sleper of wiel).
De Heljan AC versie van de Class 66 heeft een naam opgebouwd.
Die sleper wordt vaker genoemd dan wissel of wielen.

Ene DominiK B. geeft aan Heljan wielen te vervangen door Roco wielen (pagina 2, 2016).

Er staan 2 foto's bij van de Heljan wielen naast die van Roco.
De Heljan wielen blijken nog dunner dan die van Roco.
Welke Roco wielen dat zijn? Dat (catalogusnummer) wordt ook vermeld.
 
Na die wielwissel ontspoort de voor het Märklin systeem verkochte loc nooit meer.
En daarvoor was geregeld ontsporen toch echt een kenmerk van deze Heljan AC-loc.

Met behulp van die 2 foto's kun je afleiden welk antislipbandje je wél moet hebben,
en ik ben blij dat jij het artikelnummer daarvan kent (want die kennis heb ik niet paraat).

Voor alle duidelijkheid de verwijzingen naar de 2 foto's:
Roco Radsätzen:
http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Lok%20Umbau/Class%2066/V_Radsatz%20%288%29.jpg

Heljan Radsätzen:
http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Lok%20Umbau/Class%2066/V_Radsatz%20%289%29.jpg

Als je de loc zelf hebt, kun je inderdaad even met een schuifmaat pielen. Dat geeft meer zekerheid.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Hoi Jan,
Bedankt voor de verwijzing. Ik heb  2 van deze Heljan locomotieven. De ene ontspoort nooit en de tweede (waar ik nu nieuwe slipbandjes voor nodig heb) kan tijden over de baan rijden zonder problemen maar als ik hem dan een keer oppak en weer op de baan zet kan het maar zo zijn dat hij regelmatig ontspoort. Ik ga het artikel waar je naar verwijst eens goed doorlezen. En misschien de wielen van de beide locomotieven eens vergelijken.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Volgens mij ging de vraag over bandjes toch?

 @citaat  @citaat Wielen vervang je om een andere reden: de Heljan wielen en loopvlakken zijn gebruineerd en dan heb je slechte stroomafname. De modellen zijn om die reden massaal in de prijsdump gegaan. Mijn exemplaren (waarvan er eentje onlangs is verkocht) heb ik Roco NS2200 wielen gegeven. Dat omzetten is een koud kunstje en ik heb de wielen met bandjes laten vervallen want de 6-asser heeft die helemaal niet nodig om een sleep te trekken.

Je hebt 2 sets Roco 200119 nodig, dat zijn totaal 8 assen / 16 wielen, is voor 2rail maar ook toe te passen voor 3rail mits je ze op de juiste maat zet.







Na de ombouw hou je dus dit over.....



.... en daar kun je eventueel weer 3rail setjes van maken.

Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Citaat van: Spoors op zaterdag 28 januari 2023, 16:51:55Volgens mij ging de vraag over bandjes toch?

Absoluut, vandaar de link naar die 2 foto's ...
Zie je meteen waarom bepaalde bandjes niet kunnen passen.

Topverslag van je ombouw, trouwens. Ik weet zeker dat TS er wat aan heeft.

Al is het maar omdat je uitgaat van een andere "donor"-loc (NS2200) dan in het draadje van Dominik (Roco V290 04154 A),
met die dan met de Roco wielsetjes 111109 en 110520 (die overigens ook nog steeds te koop zijn).
Er leiden kennelijk meerdere wegen naar Rome. Zoals zovaak.  :thumbup:
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Hoi Ben,
Mijn voorkeur is ook om de beantwoording te beperken tot de gestelde vraag. Maar dat is geen wet van Meden en Perzen, dus in dit geval neem ik de 'bijvangst' in dank aan. Dat geldt ook voor jouw bouwverslag, dat ziet er goed uit.
Die setjes 3rail assen lijkt me een gat in de markt :-)
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Citaat van: Jan22 op zaterdag 28 januari 2023, 20:03:27
Citaat van: Spoors op zaterdag 28 januari 2023, 16:51:55Volgens mij ging de vraag over bandjes toch?

Absoluut, vandaar de link naar die 2 foto's ...
Zie je meteen waarom bepaalde bandjes niet kunnen passen.


Het spijt me maar ik zie op die twee foto's helemaal niets, het geeft geen inzicht in "bepaalde" bandjes. Wees concreet zou ik zeggen, daar heeft een vraagsteller iets aan.

Albert: als het ontsporen een probleem is kijk eens of je kunt zien wat er gebeurt. De machine kent nogal wat problemen.

De verende buffers kunnen je tegenwerken in bogen en inhaken. Een optie is dat verende gedeelte er uit te halen, de buffersteel in te korten en het geheel weer met een drupje secondelijm te borgen.
De koppeling steekt eigenlijk net te ver in de schacht waardoor er te kort gekoppeld wordt met sommig materieel. Je kunt dat oplossen door de koppeling een millimeter terug te trekken uit de schacht.
De afstand tussen de wielen is van belang, de norm is 14mm maar iets minder kan je gaan helpen bij met name wissels.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Het Roco bandje artikelnummer 40074 past perfect. Bedankt Ben.
En het lijkt er op dat het ontsporen hiermee ook weer verholpen is. Vervangen van de wielen is voorlopig niet aan de orde want de loc heeft geen problemen met stroomopname.
Ik heb wel de afstand tussen de wielen opgemeten met een schuifmaat. Die staat op 14 mm.

Dus voorlopig kan de loc weer een tijdje vooruit.
Re: Welke anti-slip-bandjes voor Heljan Class 66
Heel goed.