Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Water op ballast aanbrengen

Gestart door flyerman donderdag 26 januari 2023, 20:18:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Water op ballast aanbrengen
Wat is de beste manier om je ballast nat te maken met ontspannen water voordat je de lijm erop doet?

Ik heb het met de airbrush geprobeerd maar dan ben je een tijdje bezig om het goed nat te krijgen omdat je de druk niet te hoog kan zetten want dan ben je de steentjes weer kwijt.

En wat is de beste manier om de lijm aan te brengen?
Re: Water op ballast aanbrengen
Met een spray-flesje. Zelf heb ik er een paar van Ali-express. Maar je kan ook een leeg aftershave of parfumflesje gebruiken.
Re: Water op ballast aanbrengen
Dank je. 

Druppel je daarna de lijm, of ook met zo'n flesje?
Re: Water op ballast aanbrengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Water op ballast aanbrengen
Voor het druppelen gebruik ik een pipetje en voor het natmaken een kleine planten spray.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Water op ballast aanbrengen
Citaat van: flyerman op donderdag 26 januari 2023, 21:08:21Druppel je daarna de lijm, of ook met zo'n flesje?

Kan allebeide. Dat is wat je zelf fijn vindt. Zelf is sprayen handig.
Re: Water op ballast aanbrengen
Ik gebruik nu een pipetje, ga het eens uitproberen.
Re: Water op ballast aanbrengen
Hoi ik doe het met een spuit zonder naald die ze bij de dokter gebruiken dat kun je mooi druppel voor druppel laten vallen gaat prima gr. Harrie
Re: Water op ballast aanbrengen
Heb ik ook geprobeerd, voor tussen de rails prima maar grote oppervlaktes niet. En je moet zorgen dat je niet te hard op de spuit drukt anders krijg je een te harde straal en krijg je een kuil in de ballast.
Re: Water op ballast aanbrengen
Een airbrush pistool is niet zo geschikt, beter is dit, een single-action spuitje plus beker wat je op de compressor aansluit. Je krijgt dan een wat bredere nevel die je ook nog eens kunt instellen. Ik heb het eens gekregen van iemand en het is meen ik van Revell. (Staat er zelfs op zie ik nu).  :D

Het druppelen gaat prima met een pipet, ook grote oppervlakten. Als het nat genoeg is krijg je geen kraters, ook niet bij mijn fijne N-spoor ballast. Ik heb inmiddels 10-tallen meters gedaan.





Maar goed, ik heb dat geloof ik al vijf keer laten zien. :D
Re: Water op ballast aanbrengen
Ik kon het met de airbrush goed vernevelen, alleen duurt het heel lang voor het goed nat is, en omdat het zo'n klein reservoir is bleef ik bij vullen.

Ik heb nu bij de drogist wat van de spuitflesjes gehaald. Stom dat ik dat zelf niet aan gedacht had, er staat tenslotte zo'n flesje op de tafel met brillen reiniger.
Re: Water op ballast aanbrengen
Het is allemaal niet zo moeilijk, wat Ben ook regelmatig zegt.
Spuitflacons:

Verkregen via www.ginkels.nl

Isopropanol koop je per literfles via het www.

Flacon met deze Isopropanol gemixt met water in de verhouding 3(water) : 1(iso)


Pipetjes gekocht bij Bentink voor de gigaprijs van wel €4,-


Ikzelf gebruik voor het verlijmen van de diverse strooisels deze pot Mod Podge. Waarom? Is in gebruik bij diverse goede modelbouwers en i.t.t. houtlijm blijft dit spul vrij lang vloeibaar zonder een vlies te vormen.(houtlijm)


Verdunnen doe je deze Mod Podge in de verhouding 3(water):1(Mod Podge) en zodanig dat het eruit ziet als dunne yoghurt.
Re: Water op ballast aanbrengen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Water op ballast aanbrengen
Om meters te maken zie bijgevoegde afbeelding , voorkomen van Putten in de ballast kun je misschien keuken/wc papier neerleggen?, dit dempt de spuit straal.
Re: Water op ballast aanbrengen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Water op ballast aanbrengen
Citaat van: DB69 op vrijdag 27 januari 2023, 18:58:33Pipetjes gekocht bij Bentink voor de gigaprijs van wel €4,-

Dat is inderdaad een gigaprijs. Je koopt ze per honderd voor nog niet de helft van die 4€. Ja inderdaad bij Ali.

Ideaal om verf te mengen, lijm in te druppelen en nog heel veel meer dingen.
Re: Water op ballast aanbrengen
Henk,

Dat klopt. Maar reactie moest je ook lezen met een knipoog. Als je ze direct nodig hebt of je bent toevallig in de zaak aanwezig dan neem je ze voor die prijs mee. Achteraf valt de prijs reuze mee, vind ik.