Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geluiddempend matriaal

Gestart door RoM donderdag 26 januari 2023, 14:28:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2023

offline
Geluiddempend matriaal
Beste forumleden,

Wat kan ik het beste gebruiken om de platen te isoleren waarop de m-rails op komt te liggen.
Hier en daar wat gelezen over kurk,grasmat.

Elk advies is welkom

Gr
Ronald.
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Geluiddempend matriaal
kurk 4 mm
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Ja, kurk bijvoorbeeld. Parket ondervloer kan er ook voor gebruikt worden en dat is in vele uitvoeringen verkrijgbaar. En weet je wat zo gek is. Het werkt allemaal prima. Echter één ding moet je dan niet doen, de rail met schroefjes vastzetten. Dat is helemaal uit den boze. Daar moet je wat anders voor bedenken.
Re: Geluiddempend matriaal
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 26 januari 2023, 14:53:06Parket ondervloer kan er ook voor gebruikt worden en dat is in vele uitvoeringen verkrijgbaar.
Dan zou ik niet die Isoboard-platen gebruiken, maar iets van XPS.

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 26 januari 2023, 14:53:06Daar moet je wat anders voor bedenken.
Lijmen bijvoorbeeld.
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Geluiddempend matriaal
PU rubber ondervloer 2,5 mm op rol.

Groeten,
Wico
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2023

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Iedereen bedankt voor het meedenken.

M.v.g
Ronald.
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Lees ook eens posting #6 van dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90121 
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2023

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Henk en Frans bedankt voor de info.
Ik ga met deze info aan de slag.
Enig idee wat makkelijker te bewerken is, kurk of minitec

M.v.g.
Ronald.
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Ik heb Minitec nog niet toegepast. Je kan de vraag misschien beter stellen via een PB aan degeen van wie ik jou de link heb gestuurd?
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Ronald,

Citaat van: RoM op dinsdag 31 januari 2023, 14:13:12Enig idee wat makkelijker te bewerken is, kurk of minitec

Ik heb de link even geopend.
Uit de plaatjes van dit topic begrijp ik dat het om rubberen strips gaat die onder de C-rails gelegd wordt.
Er blijft wel een holle ruimte die mogelijk als klankkast blijft werken.

Zelf gebruik ik ook rubber onder mijn K-rails maar dat is algemeen bekend onder neopreenband.
Wel heb ik eert 3mm blauwe ondervloerplaten van de Gamma gebruikt en daar het neopreenband op geplakt.
Dat zijn twee stroken van 2cm breed en dat heb ik bewust gedaan om ook de bochten te kunnen maken.
4cm breed is toch minder plooibaar.
Als er straks ballast op komt en dit valt naast de neopreen dan heb ik toch nog demping. Vastzetten van de k-rails gebeurd met de ballast.
In mijn schaduwstation heb ik C-rails met alleen de blauwe ondervloerplaten.
Ik merk echt verschil in geluid als ik van K-rails naar C-rails overga en omgekeerd.

Je zou even moeten meten hoe breed de M-rails is en dan daar een halve cm bij optellen als je neopreenband o.i.d. wilt gaan gebruiken.

 
Re: Geluiddempend matriaal
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Geluiddempend matriaal
Ik gebruik de Grijze ondervloerplaten van de Kwantum voor mijn M-rails Henk. Deze komen overeen met de blauwe van de Gamma.
Ik vind het materiaal daarnaast ook slipvast waardoor de rails naar mijn idee minder schuift. Als je met de neopreenband de holle ruimte opvult kan je rails haast nergens heen.

groet, Wim