Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Light dec

Gestart door Rob de bouwer vrijdag 13 januari 2023, 11:01:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Light dec
Lid sinds: 2017

offline
Light dec
Heb een paar jaar geleden een zelfbouwpakket gekocht met een lighted basis module en een light display eraan. Probeer nu om hem werkend te krijgen : aan te sluiten aan de verlichting van de huisjes op de baan. Ondanks het doorwerken van de handleiding blijft de verlichting na aansluiten knipperen. Tijdens de lichtbronnentest branden de lichtjes wel keurig constant. Wat doe ik verkeerd / wat kan ik doen om dit te verhelpen?
Mvg Rob
Re: Light dec
Lid sinds: 2021

offline
Re: Light dec
Rob,

het is moeilijk om uit de beperkte informatie de oorzaak af te leiden. Zelf heb ik een lichtdecoder van Viessmann in gebruik; ik heb hetzelfde probleem gehad. Dit had te maken dat de lichtdecoder een ingebouwde stroombeveiliging had - als de stroom te hoog was ging het toestel in veilige modus (knipperen). Misschien is dit bij u ook het geval. Kijk eens in de handleiding of je daar iets van vindt. Kan je de stroomsterkte (apart per kring en/of totaal) niet meten met een ampèrometer? Als die stroom te hoog is zal je weerstandjes in je lichtkringen moeten bijzetten.
Maar zoals gezegd: ik ken de omgevingsvoorwaarden niet (heb je ledverlichting of niet, wat is de voedingsspanning van je lichtkring, hoeveel lampjes, hoeveel lichtkringen etc...). Kan je die eens opzoeken?

Succes!

Jos
Re: Light dec
Lid sinds: 2017

offline
Re: Light dec
Bedankt voor het meedenken Jos!
Het vreemde is echter dat tijdens het testen ( lichtbronnentest) de lampjes keurig constant branden Ga wel proberen of ik met een weerstandje het probleem uit de wereld kan helpen.
Re: Light dec
Lid sinds: 2017

offline
Re: Light dec
Nog nog even je vragen beantwoorden: Heb idd led-verlichting De voedingsspanning is 12 volt ( ik test nl met een transformator) Heb er voor het testen even 3 lampjes aan gehangen Ik mag per ingang 0,5 ampere eraan knopen
Heb er een weerstandje tussen gezet maar helaas het knipperen blijft
Re: Light dec
Lid sinds: 2021

offline
Re: Light dec
Als ik het goed begrijp test je met gelijkspanning van 12 volt die uit een transformator komt.
Maar hoe worden de led lampjes in de eigenlijke opstelling gevoed: als deze gevoed worden met wisselspanning, en als er geen gelijkrichter annex condensator is ingebouwd in je electronica, zullen de lampjes alleen branden tijdens de positieve fase en zullen ze dus knipperen.
Dus graag wat meer info over voeding, etc.
Ik hoop dat je begrijpt dat we moeilijk het probleem concreet kunnen benoemen als we niet beschikken over de basisgegevens.  8)

Jos
Re: Light dec
Lid sinds: 2017

offline
Re: Light dec
Test idd met gelijkspanning ( maakt eigenlijk niet uit want de light basically module kan worden gevoed met zowel wissel als gelijkstroom en in de definitieve setting beschik ik ook over zowel gelijk- als wissel spanning) Als de test met de transformator gewoon met gelijkspanning gebeurt zouden ze toch ook niet mogen knipperen ?!

Re: Light dec
Lid sinds: 2021

offline
Re: Light dec
Rob,

even concreet:
- welke transformator gebruik je (merk, type, uitgangen...)
- op welke uitgang zijn de leds aangesloten

Re: Light dec
Lid sinds: 2021

offline
Re: Light dec
Rob,

- en dat zelfbouwpakket: wat moest je daaraan zelf doen (volledig opbouwen vanuit de componenten, of waren het al gedeeltelijke modules die aan elkaar moesten worden geschakeld?). Merk, type?

Sorry voor de vragen, maar ik probeer de oorzaak van het knipperen te achterhalen. Als de lampjes gewoon branden met gelijkspanning, en als je relais wordt gevoed met gelijkspanning, dan moet het aan het inwendige van de relais liggen. Misschien is het daar bij het monteren misgelopen? Eventueel het relais even checken/nameten op basis van het bouwplan. 
Verder kan ik voorlopig niks anders bedenken...

Jos
Re: Light dec
Lid sinds: 2017

offline
Re: Light dec
Jos bedankt voor de ideeën Ga contact opnemen met de leverancier; misschien dat die de oplossing weet
Met vriendelijke groet Rob