Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

achteraf telex koppelingen inbouwen

Gestart door lzwart1 woensdag 23 augustus 2006, 14:59:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
achteraf telex koppelingen inbouwen
Ik wil graag weten of het mogelijk om achteraf een telex koppeling in te bouwen. Het is een lok uit een startset van een paar jaar gelden hij is al digitaal.
Moet ik dan een andere decoder plaatsen?

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
achteraf telex koppelingen inbouwen
Leon,

Achteraf inbouwen van de telexkoppeling vereist waarschijnlijk enig "modding"aan de lok, hierbij zul je moeten denken aan frezen en boren in het ergste geval. Dit buiten het feit dat telexkoppelingen moeilijk te vinden zijn zelfs bijna niet meer te krijgen. De decoder is een ander verhaal deze zal zeker minimaal 1 functieuitgang moeten hebben om de telex aan te sturen. Hiervoor zijn verschillende merken verkrijgbaar (met natuurlijk per merk voor- en tegenstanders), waarover genoeg draadjes op dit forum.
achteraf telex koppelingen inbouwen
Over welke loc gaat het juist ?
achteraf telex koppelingen inbouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
achteraf telex koppelingen inbouwen
Johnny,

Goed punt. Ik doe al meteen kan niet, mag niet, wil niet  :oops:  :oops:

edit: 150ste bericht op naar de tweehonderd
achteraf telex koppelingen inbouwen
Leon,

Heeft die lok een NEM-koppeling schacht?

Indien ja, dan zijn er misschien alternatieven zoals de
roco of krois (telex)koppeling.
Er zijn overigens ook hulp-schakelingen om een standaard
decoder geschikt te maken voor telex-aansturing.

groet,
_
Jos
achteraf telex koppelingen inbouwen
Het gaat om een lok die startpakket 29845 zat en dan om de br03 een stoom lok.


Ik heb geen idee wat een nem-koppeling is dus daar kan ik geen antwoord opgegeven.
 gr
Inbouwen telexkoppeling
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Inbouwen telexkoppeling
Alleerst antwoord op jouw laatste reactie / vraag:

Wat is een NEM-koppeling?

Een NEM koppeling zoals Jouzepp bedoeld is een koppeling die bestaat uit een losse koppelingskop (zeg maar het oog en de haak) die in een genormaliseerde schacht (de NEM-schacht) is geklikt.
Hiermee kun je bijv. Marklin-koppelingen wisselen voor Fleischmann en omgekeerd.

De meeste recente modellen (ook van M*) beschikken over deze normschacht.
Ervan uitgaande dat de BR03 een relatief recent model is, zou deze een normschacht kunnen hebben. Dit staat overigens wel in de catalogus bij het betreffende model.
Er staat dan vaak een aanduiding als "NEM 352"

Voor meer informatie //www.miba.de/morop/nem352-d.pdf
Er is ook een NL-versie, maar die heb ik (nog) niet digitaal.

Voor wat betreft de lok uit de startset, ben ik bang dat bij deze lok geen normschacht aanwezig is.
Waarschijnlijk kun je op het web met de zoekterm "telexkupplung" nog wel een aantal duitstalige ombouwbeschrijvingen vinden.

John
achteraf telex koppelingen inbouwen
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat het makkelijst is dat ik nog even door spaar en een lok koopt waar wel al een telex koppeling.
dat zijn ze tegenwoordig al. Ik heb geen zin onm in me lok te zagen en frezen en zo voort.


gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Als het een lok is welke voorzien is van een normschacht is boren of frezen NIET nodig dan kan je deze gewoon in klikken?  Dat kan je zelf zien als je de loc in de hand neemt en omdraait. Is de koppeling uitneembaar dan is het een normschacht.
achteraf telex koppelingen inbouwen
Maar dan moet ik nog steeds een niewue decoder kopen toch.
Of zitten er extra uitgangen op zo'n decorder.

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Nee, een decoder hoef je niet te kopen, Märklin heeft geen aparte decoders voor in de startset. Dus daar zit een normale decoder in met alle toeters en bellen erop en eraan.
achteraf telex koppelingen inbouwen
maar zitter er dan genoeg uitgangen op de decoder want er zit al een rookgarnituur in,front licht en nog een functie(licht) die ik schakel.Ik heb een cs.

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Ik heb het net even voor je opgezocht, als het de lok is uit de recente startset, dan zit daar een MFX decoder in, die decoders hebben toch tot 16 functies?!
De Lok is uitgerust met een NEM koppeling, endaar past het nieuwe model telex koppeling in.

Gewoon even kijken op www.marklin.nl bij productinformatie.
achteraf telex koppelingen inbouwen
Het is een lok uit een startset van 2000 of 2001 er zit zeker geen mfx decoder in.

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
moet ik even thuis kijken zit nu op m'n werk maar volgens mij is het een br 03.

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Ja als het de stoomloc uit de set 29845 is dan betreft het een blauwe BR 03 loc met tender.
achteraf telex koppelingen inbouwen
ja klopt dat is hem.

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Ik heb even op de marklin site gekeken naar die decorder en volgens mij heb ik geen uitgangen genoeg over om telex koppelingen te schakelen.Klopt dit?

gr
achteraf telex koppelingen inbouwen
Dan is er nog 1 functie voor de rookgenerator en 1 om de optrek en afrem vertraging in en uit te schakelen.
achteraf telex koppelingen inbouwen
Citaat van: FreakDe 60901 heeft 4 functie-uitgangen waarvan er twee gebruikt worden voor de frontverlichting en verder F1 en F2.

Mvg,
Peter

Op de 60901 zitten 6 functie-uitgangen. F0 Vooruit en F0 achteruit
F1 voor rook F2 voor telex F3 voor iets anders F4 rangeergang, deze kan ook worden ingezet als normale functie.