Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

koploper automatisch gestuurde M-baan update

Gestart door frankn zaterdag 21 januari 2023, 17:06:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper automatisch gestuurde M-baan update
hallo allen,

Bijgaand weer eens een update van mijn volledig geautomatiseerde M-baan. Ik had al eens eerder wat topics maar dat is al weer even geleden. Ik rijd onder koploper met ca 35 locs, 120 wissels, 40 seinpalen, 120 blokken en verder met behulp van de ecos 2 en 5 boosters. Dat rijdt fantastisch inmiddels maar dat heeft wat inspanningen gekost. Ik ben er vanaf 2017 mee bezig geweest. Ik durf het niet te schatten maar ik denk dat er minimaal 4000-5000 uur in zitten om dit te maken. Ik vind alles leuk om te bedenken, maken en rijden, maar een van mijn grote hobbies is om met zoveel mogelijk treinen zo complex mogelijke routes te rijden. In die baan zitten dan ook veel 2-richtingverkeer blokken wat de nodige inspanningen vraagt om deadlocks te voorkomen, maar daar is koploper een fantastisch programma voor met heel veel tools hiervoor. Bijgaand wat plaatjes want dat zegt meer..... 
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Tja het is net als met spaghetti, je moet er van houden. Ik wil geen van beiden.
Waar je ook kijkt, je ziet alleen maar rails, rails en rails.
Waarschijnlijk toch knap om zoveel rails op een beperkt oppervlak te kwakken. Zodanig dat er ook nog treinen kunnen rijden.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik vind het persoonlijk ook niets, inderdaad veel rails en onrealistisch boven elkaar.

Maar het gaat erom dat de topic starter het leuk vind.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik vind het fantastisch  ;) Hier zie je dat naar wat getoond wordt ook toegewerkt is, spijtig genoeg zien vele treinbanen die als modelbaan bedoel waren er net eender of erger uit, het rollercoastergehalte is soms wel heel hoog...
Met deze oude rails staat dat echt goed.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Dit is toch gewoon waanzinnig leuk, wat Frank hier laat zien. Is in iedere geval weer eens wat anders en volledig geautomatiseerd :thumbup:.
Én M-rails :favorite:.
Dit roept om een filmpje!
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
ha mannen,
bedankt voor jullie reacties, ieder zijn smaak en ding, dat maakt deze hobby juist ook leuk, meer fotos en filpmjes volgen, groeten frank
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik vind het een zeer leuke baan om naar te kijken. :thumbup:
Mijn motto hoe meer rails hoe beter komt hier goed van pas. :P

Jammer dat er geen WOSA kalender meer wordt uit gegeven anders zou deze zeker in aanmerking komen voor een maandfoto.

Groet Michel
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Hoi Frank,

Ik geniet ook nog steeds van koploper en heb hier zo'n beetje dezelfde configuratie als jij.
Het is maar goed dat we allemaal een andere smaak hebben anders wordt het zo saai, het gaat erom dat jij het leuk vind.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
leuk :thumbup:;

is er nog nooit een trein ergens afgevlogen met al die open bruggen?

mvg,
Michel
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Citaat van: frankn op zaterdag 21 januari 2023, 18:03:34bedankt voor jullie reacties, ieder zijn smaak en ding, dat maakt deze hobby juist ook leuk,
Precies. Als jij er maar lol in hebt :)
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik moet er zelf niet aan denken, maar van een ander vind ik het wel leuk om te zien. Ga dus vooral door met het plaatsen van beeld (foto's, film), helemaal goed! :)  :thumbup:
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Mooie Zweedse(?) loc die drievoudige blauwe! Märklin of ander merk?
En detectie door de standaard contactrails?
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
 :) Ook ik vind het leuk, veel sporen in meerdere lagen. :thumbup:
Jij hebt er heel veel lol mee en bent lekker bezig om alles automatisch te laten rijden.
Nou, helemaal prima, vooral lekker doorgaan en een filmpje zou leuk zijn.

Dirk-Jan
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update

bijgaand alvast een filmpje, er volgen er nog meer, reacties volgen ook nog
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Leuk om te zien. Bewijst maar weer eens dat met m-rails en koploper van alles kan. Het hoeft niet per se geavanceerd (en duur) te zijn.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik krijg "Deze video is privé". Ligt dat wellicht aan een instelling van het filmpje?
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Wel een instelling, niet van het filmpje (of toch wel?). In YT moet TS de film als openbaar aanmerken. Waarschijnlijk staat hij daar nog op privé ingesteld.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik wacht met smart op de "openbaring" :D
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
ha mannen,
het filmpje zou nu moten werken, stond nog in concept, er volgen er nog meer. Even antwoorden op gestelde vragen:

die blauwe loc is de DM3 van LKAB, ik meen de sterkste electrische loc ter wereld met 14.000 pk, rijd hele zware ertstrein 2km of zo in zweden van de mijn naar de haven, is de roco 78648. Mooi aan deze loc met geluid is dat je hoort dat zware electromotoren weldegelijk geluid maken. Verder natuurlijk de zweedse intercom texten bij vertrek. prachtige loc om te zien rijden met die 2x3 drijfstangen

Verder massa detektie in de baan met standaard M-rail contactrails inderdaad aan viesmann 5217 terugmelders, totaal meer dan 200 terugmelders in de baan

Verder is de bigboy wel eens van een brugdeel gevallen toen ik nog probeerde die omhoog te laten rijden. Die is vrij topzwaar, dat werd niks. Die rijdt nu een vaste route, kan alleen grootste boogstraal, geen tegenwissels, omhoog geen succes dus, veel vrij profiel nodig, maar goed, vaste route dus, wel echt prachtig om te zien en horen rijden

De rest kan wel eens ontsporen, wordt steeds minder door opsporen en verhelpen oorzaak, maar die vallen ook niet zomaar van een brug, mede ook door koppeling met wagons. Echt zelden meegemaakt dat er een afviel gelukkig.

Zoals jullie zien ben ik ook niet zo eenkennig: ik rijd met alle tijdperken door elkaar, stoom, electrisch, diesel, nederlands, duits, amerikaans, zwitsers, zweeds, marklin, roco, rivarossi, mehano, atlas, mth etc. Als ik het maar mooi vind dan mag het meerijden. De echte puristen onder ons zullen hiervan gruwelen, maar ja, het is mijn baan en mijn wereldje....groeten frank
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Prima je doet gewoon wat je mooi vind want het is jouw feestje.
 Ik vind het wel knap dat alles goed werkt gr. Harrie
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Zoals eerder gezegd vind ik de baan niet echt leuk, maar hoe je alles hebt rond rijden, dat vind ik dan wel weer erg leuk.

Veel te zien, grote baan. Misschien een beetje te druk.

Ik heb wel het idee dat de treinen wat te snel rijden, maar dat kan ook komen door dat het niet goed in te schatten is op een filmpje.
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik ben zelf vrij strikt in thema en tijdperk, maar het is zoals je zelf zegt: doe wat je leuk vindt! Ik kan aan je manier van filmen zien dat je zelf ook niet weet waar je precies kijken moet, zoveel gebeurt er tegelijk. Ik vind het ook wel bijzonder dat je dit voor elkaar hebt gekregen met M-rails. Zeker vanwege het rijden met andere merken is dat geen voor de hand liggende keuze. Het zal je zeker de nodige hoofdbrekers hebben gekost, maar zo te zien is het mooi gelukt!
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Citaat van: flyerman op zondag 22 januari 2023, 21:35:53Ik heb wel het idee dat de treinen wat te snel rijden,


Valt wel mee hoor. Helemaal aan het begin die groene diesellok met tankwagens dat lijkt wel een TGV. Later zien we die nog een paar keer voorbij komen en dan rijdt het wel op aannemelijke snelheid. net als de rest. Netjes maar wel erg druk inderdaad, je weet niet waar je moet kijken met zoveel treinen gelijk.

Volgens mij heb ik ettelijke jaren geleden ook al eens een post over deze baan gelezen. Toen ging het erover om de treinen evenwichtig op de baan verdeeld te krijgen en houden via koploper. Klopt dat? En hoe heb je dat nu verwezenlijkt?
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
thanks mannen, even wat reacties op die van jullie: al die locs rijden met geijkte snelheden, stoom meeste max 80 km/u, goederentreinen meeste max 100 km/u en de electrische personentreinen max 120 km/u. Er rijdt bij mij geen enkele trein sneller als 120 km/u. ik ben zelf gewend aan die drukte en hoor onmiddelijk als er ergens iets vreemds klinkt, wagonnetje ontspoort of zo. Even de noodknop in, oplossen en weer door. Voordeel van automatisch rijden is dat ik er ook met de rug naartoe kan gaan zitten of weglopen. Ik kijk meestal heel specifiek naar bepaalde treinen of situaties. Ik kan me voorstellen dat dit voor buitenstaanders heel druk overkomt, maar ik vind het prachtig zo. Ik zou anders ook de helft stil kunnen zetten of er zelfs maar 1 laten rijden, maar dat gebeurt maar zelden. Een tijd terug had ik inderdaad dat topic om treinen zo gelijkmatig mogelijk over de baan verdeeld te houden. Dat ging met name over een zo constant mogelijke verdeling van het aantal treinen over 1e -2e en 3e nivo. Dat is redelijk op orde nu, alhoewel geringe verstoringen dat meteen uit balans brengen. Als bijvoorbeeld een wissel bezet is gebleven uit een vorige herstel actie, en ik heb dat niet gezien, dan groeit zoiets vaak in no-time uit tot het stilstaan van bijna alle locs. Nadat die onterechte bezetmelding simpelweg is weggeklikt gaat de hele boel dan vanzelf weer in beweging komen. Dat is dan op zich ook weer grappig om te zien. Het lijkt erop dat ik de deadlocks inmiddels allemaal wel heb weten op te lossen: dan hebben we het minimaal over 30 verschillende situaties op de baan, daar zitten heel complexe bij. Laatst had ik een trein verder verlengd naar 2,5m, wat nu de langste is op mijn baan. Doordat die vaak meerdere blokken claimt/nodig heeft, onstonden daar alleen al weer 3 nieuwe deadlocks door, die ik nooit eerder gehad had. Afijn, had ik weer iets moois om op te lossen. gr. Frank         
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Hallo Frank,

leuk om jouw baan weer te mogen zien, gigantisch complex en natuurlijk een enorme uitdaging om te programmeren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
hallo Walter,

Ja thanks! Je ziet wel, al jouw goede tips van weleer leven voort!

bijgaand nog een link voor allen die het graag rustiger zien, mijn dash 8-40C in tractie en geheel solitair.


groeten
Frank
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
En nog een filmpje voor de liefhebbers. Meer fotos lukt kennelijk tegenwoordig niet meer of mis ik wat? groeten frank
https://studio.youtube.com/video/vskAc3FyaZY/comments

Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update

denk dat deze beter werkt, ging iets mis
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Ik vroeg me in het eerste filmpje al af wat die hoge grijze constructie was, maar ik zag nu dat het een steunpijler is voor de kabelbaan ;). Het rijdt allemaal wonderbaarlijk zo op de filmpjes. En heerlijk alles door elkaar, grote USA-diesels, NS dubbeldekkers, BigBoy, TaigaTrommel, oer-krokodil, het kan niet op :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
Eigenlijk is het een knotsgekke baan  :)
Het lijkt of je onderop begonnen bent, met scenery een beetje zoals de meesten doen, en geleidelijk aan dacht "dàt zou ook nog leuk zijn, laten we dat gewoon dòen!", en dat een aantal keren achter elkaar. Zoals ik eerder al zei: je moet ervan houden, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer het me intrigeert hoe het zo gekomen is. Ik wil nog wel meer zien hoor!

Nog wel een vraag: hoe doe je de bezetmelding? Gebruik je contactrails (continue massadetectie, wielen), of heb je schakelrails (massadetectie dmv puls, sleper)?
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
hallo allen, bijgaand nog een mooi filmpje waarin ik specifiek de bigboy volg op zijn vaste route. Die filmpje is al iets van een jaar oud of zo. De baan was toen feitelijk al grotendeels klaar en het rijden, daarna heb ik vooral aan de scenery gewerkt, daar heb ik nog wat meer plannen mee, maar ja, rijden ging natuurlijk voor....

https://studio.youtube.com/video/vfpob5lEsgY/edit
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
ging weer mis, deze link is beter lijkt me

Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
ik gebruik inderdaad de standaard M-rails massa contact rails, welke via de viesmann 5217 terugmelders aan de S88 bus hangen. Er zitten meer dan 200 van dit soort massa contactrails in de baan, werkt perfect.

Over het totstand komen van de baan: vroeger als kind reed ik er al mee en 8 wissels ergens in de baan en een paar locs en wagons zijn ook van vroeger. Toen baalde ik er al van dat je eigenlijk niet met meer als 2 of 3 treinen tegelijk kon rijden, 1 op de bovenleiding en 1 op de rails. In mijn vorige huis in Breda had ik de hobby weer opgepakt en alles gedigitaliseerd om juist daarin stappen te kunnen zetten. Die baan was feitelijk net zo als deze: zoveel mogelijk rails en wissels en alles door elkaar. Enkele elementen in de baan heb ik ook meegenomen vanuit Breda, zoals die berg met alle tunnelingangen, het ravijn met die viaducten en die galerij, die zaken heb ik in deze nieuwe baan geincorpereerd. De baan is van begin af aan zo opgezet, met zoveel mogelijk rails en wissels en ook met het plan om naar 3-4 lagen te gaan. Er is amper ooit iets aan gewijzigd, alleen maar steeds verder uitgebouwd zoals het plan ook was. 4e laag komt er mogelijk nog wel bij en links nog wat bergen en tunnels o.a.

En Hanzi, inderdaad goed gezien, grote steunpilaar in het midden voor de kabelbaan, wordt ook vanuit koploper aangestuurd.
 
Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
nog een mooi filmpje, de draaibrug geheel automatisch via koploper

Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
voor de liefhebbers nog een nieuw filmpje met veel beweging in de baan.

Re: koploper automatisch gestuurde M-baan update
en nog een. Die loopt aan het einde vast naar wat bleek een onterechte spookmelding....