Dank voor alle reacties
Ik zal nog een paar dingen verduidelijken. Sommige zaken komen ook in de reacties voor.
Na heel lang zoeken ben ik uit gekomen bij het programma "Traincontroller" Dat ga ik gebruiken. Heb inmiddels een licentie en ben me aan het inlezen en video's aan het bestuderen.
Voordat ik met tekenen begon heb ik een flink aantal topics in de categorie "banenplan ontwerpen" bekeken. Uiteindelijk vond ik het schaduwstation van Wico het meest praktisch. Heb het een beetje aangepast, maar in grote lijnen is het hetzelfde.
Het worden overigens drie schaduwstations. Onderste en middelste niveau zijn aan elkaar gelijk. Het bovenste niveau is anders.
De korte opstelspoortjes linksboven kwamen spontaan boven drijven. De bedoeling is dat daar alleen maar locs gestald worden en eventueel een soort van wat langere railbus, die uit twee delen bestaat. Absoluut niet langer. Maar ik zit er niet aan vast gebakken. Het geeft inderdaad veel onrustige bewegingen in het schaduwstation en kan ook voor opstoppingen zorgen. Dus ik denk dat ik ze wel laat vallen. Ondanks het feit dat Traincontroller dit wel aan kan.
Dan even een paar citaten en daarop reageren.
Citeer2. Je opstelsporen hebben ongelijke lengte. Dat vind ik een nadeel, omdat je maximale treinlengte afhankelijk wordt van het kortste spoor. Dan kun je dus op de langere sporen hooguit een kort treintje bijplaatsen, of je moet differentiëren dat je langste treinen enkel op de langste sporen mogen binnenkomen.
Dat ben ik van plan. Sommige treinen krijgen een vast spoor in het schaduwstation.
Citeer3. Lange treinen hebben vaak moeite met S-bochten, zeker als je verschillende merken door elkaar rijdt. Die kun je vermijden door je sporen in jouw geval niet oost-west, maar noordoost-zuidwest te leggen.
IK heb dat even getekend, maar op die manier worden het minder opstelsporen en ik dacht ook dat ze korter werden
CiteerEerlijk gezegd zou ik eerst een ontwerp van de bovenbaan willen hebben en dan pas een schaduwstation gaan ontwerpen dat daar mooi onder past.
Ik heb nog geen vast omlijnd plan, van wat ik wil hebben. Wel een paar wensen. En ik dacht, dat als ik ergens de uitgang van het schaduwstation heb liggen, ik daar makkelijker op zou kunnen voort borduren.
CiteerVoor wie er wat dieper in wil duiken, zijn er de Morop normen, en dan geven met name NEM 102 en NEM 103 bruikbare handvatten. Norm 102 geeft voor rechte sporen een minimale parallelafstand van 48 mm, norm 103 geeft aan wat er bij komt bij allerlei bochten en rollend materiaal. De eerste keer dat ik dat las, vond ik het moeilijk te begrijpen, maar het komt er voor R2/R3 parallelbochten met Märklin C-rails op neer dat je een parallelafstand van zo'n 71 mm moet hebben voor de langste categorie rijtuigen. In de norm zit nog flink wat speling. Ik heb ooit eens uitgezocht wat het absolute minimum is voor R2/R3 en een UIC-X wagen van 30,3 cm en kwam uit 57 mm. Dat is natuurlijk niet veilig want bij de minst of geringste trilling schampen passerende rijtuigen elkaar en de rails ligt natuurlijk ook niet altijd perfect op z'n plaats. Voor de veiligheid is er dus enige speling nodig, maar 14 mm speling vind ik wel royaal. Als het zo uitkomt, leg ik bochten R2/R3 dan ook gerust wat dichter bij elkaar.
Dank voor deze uitleg. Bij het bouwen van de zichtbaan is het wel fijn te weten hoe één en ander in elkaar steekt.
CiteerAls ik het goed begrijp, is linksvoor de opzet voor een helix. Die parallelsporen kunnen veel dichter bij elkaar. Als je een binnenbocht met 6 x 230 legt, kun je er een buitenbocht met 6x330 omheen leggen, met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Veel vloeiender dan 3 x 230 + 188 + 3 x 230.
Ik kan je even niet volgen. Ik dacht dat ik een ruime, vloeiende helix had getekend. Kun je het even in een teken voorbeeld gieten?
CiteerJe schrijft dat je geen bochten 130 hebt gebruikt. Op doorgaande routes vind ik dat een prima keuze, maar in een schaduwstation kun je gerust in een klein deel wat krappe bochten gebruiken, zolang er maar voldoende opstelsporen zijn voor materieel dat wat ruimere bochten vraagt. Op de sporen die alleen via krappe bochten bereikbaar zijn kun je korte wagons en locomotieven parkeren.
De 130 heb ik toegepast in het bovenste schaduwstation
CiteerTenslotte voorzie ik problemen met de bereikbaarheid van de opstelsporen. 14 sporen parallel is nogal veel. Alleen als je vanaf beide lange kanten goed toegang hebt, denk ik dat het nog te doen is, zij het wel wat moeizaam. En 40 cm ruimte tussen het schaduwstation en de muur vind ik bepaald geen goede toegang.
14 sporen is veel, maar ik weet niet of dat ook doorgang gaat krijgen. Zal door schuiven van de tafel moeten vaststellen hoe breed die maximaal mag zijn tegenover de werktafel. En of dan die 40 cm werkbaar is.
CiteerIk ga mij over de rest niet uitspreken, je weet dat het mijn ding niet echt is, maar ik wil toch eens laten zien hoe ik de in en uitgangen van de schaduwstations zou uitleggen.
Voor schaduwstations ben ik juist wel voorstander van de Märklin rail geometrie
Jouw ontwerp voor een schaduwstation heeft voor mij als bezwaar dat ik te korte opstel sporen zie. En dan voldoet het helaas niet aan mijn behoeften.
Één van de zaken die ik heel graag wil is een lange dubbelzijdig spoor op een bepaalde hoogte door een bergachtig landschap, waarvan ook een brug en tunnels deel uitmaken. Het traject moet ook wat bochtig zijn, waarbij de bochten, die er voor zorgen dat de wagons uitsteken, in de tunnel liggen en waar ze juist naar elkaar toekomen in het zicht liggen.
Stel dat het bergspoor begint bij de helix links. Dan zou in de berg aan de andere kant een keerlus kunnen komen en de trein rijd weer terug over het bergspoor. Maar als ik dat bergspoor daar verbindt met het schaduwstation heb ik meer mogelijkheden en wordt het treinverkeer ook wat verrassender.
In bijgaand ontwerp heb ik geprobeerd dat voor elkaar te krijgen. Omdat ik nog niet veel ervaring heb met wintrack, kan ik nog geen sporen een andere kleur geven laat staan verschillende niveau's in één presentatie te krijgen. Van beneden naar boven heb ik voor nu dus 14 sporen. Ik nummer ze ook maar even van beneden naar boven 1 t/m14. Spoor 1 t/m4 zijn dus opstelsporen. 5 t/m 8 doorgaande sporen en 9 t/m 14 opstelsporen.
schaduwstation-4 niveau 1.tra