Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rail opruwen.

Gestart door P Rehorst vrijdag 13 januari 2023, 21:25:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rail opruwen.
P Rehorst
gast

Rail opruwen.
Mede spoorden

Voor een modelspoorkennis ben ik op zoek naar wieltje om de rail te voorzien van rillen voor een betere grip op de hellingen.

Het is een koperbuisje met aan één zijde een viltje voor het insmeren van de rails en aan de anderekant een vijltje en het vermelde wieltje.

Ik heb er in het verre verleden wel eens een gehad maar nooit gebruikt omdat een dergelijke oplossing allen maar zorgt voor een snellere vervuiling van de rails.

De vraag is weet iemand hoe dit stukje gereedschap heet en war het te koop is.

Groeten.
P. Rehorst
Re: Rail opruwen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail opruwen.
maar is de snelle vervuiling niet meer van belang?
Re: Rail opruwen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rail opruwen.
Het lijkt mij dat er iets mis is met de hellingpercentages of de antislipbandjes van de locomotieven.
Ik zou de rails met rust laten!
Behalve als ze vettig zijn. Dan goed schoonmaken met alcohol.

Groet,

Peter
Re: Rail opruwen.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rail opruwen.
Geen informatie over de locomotief (of locomotieven) die een probleem heeft (hebben) met een helling.
Geen informatie over het hellingspercentage of andere omstandigheden.

Dus graag wat meer specifieke en duidelijke informatie.


Willy
Re: Rail opruwen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rail opruwen.
Als ik jou was zou ik dat stukje gereedschap maar vergeten. Je richt meer ellende aan dan dat je iets beter maakt. Voor genoemde problemen zijn veel betere oplossingen te vinden zoals hier reeds vermeld door anderen.
1)  Rails goed schoonmaken en ontvetten.
2)  Lokomotieven van goede antislipbandjes voorzien. Ja, die dingen slijten en/of lubberen uit.
3)  Lok deugdelijk onderhouden (olieën, koolborstels etc.) verbetert de loopeigenschappen.

Wat je nu wilt is een lapmiddel waar je onnoemelijk spijt van gaat krijgen.
Re: Rail opruwen.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rail opruwen.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 januari 2023, 11:19:182)  Lokomotieven van goede antislipbandjes voorzien. Ja, die dingen slijten en/of lubberen uit.



Er zijn natuurlijk wel modellen die geen antislip bandjes hebben (ik heb er 2) en die slippen op een helling...
Er is mij wel eens verteld dat het "opruwen" van het loopvlak van de aandrijfwielen (krassen maken o.i.d.) wel wil helpen.
En er is natuurlijk altijd nog Bullfrog Snot.

Willy