Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

480x210 - wie het schoentje past trekke het aan

Gestart door Patdv dinsdag 10 januari 2023, 15:33:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Omdat ik niet graag draadjes van anderen vervuil maakt ik liever een nieuw topic aan onder een eigen draadje, mijn smaak verschilt nogal van wat gangbaar is...
Ik heb mij uiteraard gebaseerd op een voorgestelde baan en de onderbouw daarvan in licht grijs laten staan. Ik vond dat nogal log en op sommige plaatsen totaal onbereikbaar.
Omdat een betere bereikbaarheid de reden was dat de vorige baan voor de bijl moest en ik sterk twijfel of het nieuw voorstel wel veel beter is heb ik geprobeerd er iets slankers van te maken. Alleen al de voorzijde wat meer laten meelopen met de baan betekent al een flinke winst en door rechts een kopstationnetje te voorzien is door de diepe inham ook langs die kant alles veel toegankelijker.
En omdat de baan onder een schuine dakwand komt toch een achtergrondje voorzien dat iets naar voor gebracht is.
Voor de duidelijkheid: grijs is de onderbouw waarvan vertrokken is, blauw is de nieuwe voorzijde van de baan en oranje is een achtergrondplaat.
Dit ontwerpje is zo maar rap-rap uit mijn mouw geschud, er is nog totaal niet nagedacht over rangeermogelijkheden of aankleding, maar 't zou volgens mij de basis kunnen zijn van een leuk baantje.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Ja leuk plannetje. En hier raak je meteen het punt waar het meestal aan schort. Te veel mensen denken alleen in vierkantjes. Een baan met dergelijke ronde zijden wordt niet eens over nagedacht. Terwijl daar, over het algemeen, de meeste ruimtewinst te behalen is.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Nog een extra verbinding schaduwstation-kopstation toegevoegd om de rij mogelijkheden wat interessanter te maken en een zeer rudimentaire 3D view toegevoegd.
Bij interesse kan een en ander natuurlijk verder uitgewerkt worden, dit is nog maar de basis.
En niet onbelangrijk, alles past zonder zagen, zelfs de in mijn ogen compleet overbodige passtukjes 071 zijn toegevoegd (voor wie geen zaag heeft  ;) ).
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Niet omdat er veel interesse is in mijn verzinsels maar gewoon omdat ik het niet kan laten, nog een nuttige toevoeging, een keerlus voor het kopstation. Wel met de restrictie dat er R1 gebruikt is, maar dat zal toch maar voor korte treintjes zijn en er niet veel doorrijhoogte is, dus enkel voor stoom en diesel, maar in combinatie met de driehoek die hiervoor al toegevoegd was zijn er nu wel heel veel rij mogelijkheden, met relatief weinig rails en wissels.
Iemand zal er vast wel iets aan hebben ;)
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Je bent weer lekker op dreef! De laatste versie (zoals wel vaker naarmate je ergens langer over nadenkt) lijkt me de meest interessante vanwege de vele rijmogelijkheden en de optie om de trein uit dezelfde richting als waarin deze vertrokken is, te zien terugkomen. Dat miste ik in het eerste voorstel, althans voor de hoofdbaan.

Bedankt voor het delen!

Met vriendelijke groet,
William
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Dat is nu juist het probleem van veel baanontwerpen, er wordt maar wat getekend en er wordt nauwelijks over nagedacht wat het uiteindelijk moet worden, in veel gevallen is men al tevreden als alles min of meer een beetje past ;)
Soms wordt er al wiskunde bij gehaald om de zaag niet te moeten gebruiken, maar met wat nadenken is met het beschikbare standaard materiaal ook al veel meer te doen dan dat de grote fabrikanten er zelf laten mee zien.
Als dit ontwerpje zou gebruikt worden zou het interessant zijn de 2 station te ontwerpen naar echte bestaande stations, dan bespaar je jezelf het werk om ze zo efficiënt mogelijk in te richten volgens het tijdperk dat je wil uitbeelden. Wat ik nu laat zien is maar een framework om verder uit te werken. Wordt vervolgd dus 😉
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Citaat van: Patdv op woensdag 11 januari 2023, 10:02:08Niet omdat er veel interesse is in mijn verzinsels
Niet zo negatief. Je komt met interessante ontwerpen. Zeker als je het vergelijkt met wat hier meestal voorbij komt aan ontwerpen.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Ik ben gewoon realist, ik weet dat wat ik laat zien hier niet erg in trek is, maar de tijd dat je voor afwijkende ideeen op de brandstapel kon geraken is gelukkig al lang voorbij 😀
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 11 januari 2023, 10:46:55
Citaat van: Patdv op woensdag 11 januari 2023, 10:02:08Niet omdat er veel interesse is in mijn verzinsels
Niet zo negatief. Je komt met interessante ontwerpen. Zeker als je het vergelijkt met wat hier meestal voorbij komt aan ontwerpen.
Eens met basjuh1981. Een ontwerp van Franky vormt wel de basis van wat straks het definitieve sporenplan zal worden van mijn modelbaan (220 x 130 cm). Weliswaar heb ik een variatie daar in aangebracht, maar toch!
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
En omdat alles netjes onder een schuin dak moet passen heb ik dat ook eens ingetekend.
De dakhelling begint al op 89cm hoogte, maar met het bovenste niveau van de baan op 85cm en het onderste op 76cm is nog een achtergrondplaat van bruikbare hoogte mogelijk.
Met de achtergrondplaat wordt de diepte die moet aangekleed worden ook teruggebracht naar een redelijke waarde, iets te diep, maar doenbaar.
De verborgen rails zijn langs onder makkelijk toegankelijk, toch als er niet op een gesloten plaat gebouwd wordt maar gebruik gemaakt wordt van een open raamwerk.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
En omdat alles beter kan, nu met 2de keerlus zodat treinen die vertrekken uit het hoofdstation er langs dezelfde kant weer kunnen naar toe komen. Wel met een hoogtebeperking op de linkse keerlus als ze vlak ligt, maar daar zou de keerlus een beetje naar beneden kunnen duiken ook indien nodig.
Dit kan natuurlijk zeker niet meer op een 'plaat' gebouwd worden, alle verborgen sporen zijn maar toegankelijk in een open raam en waar het ondersteunend tracé niet al te breed is.
Voor mij is het nu wel een beetje uitgemolken, er kan naar hartenlust op gereden en gerangeerd worden en er is een zee van ruimte voor de scenery. Het kopstation is iets verder van de wand gelegd om er nog een stationsgebouwtje tussen te krijgen (zonder het doormidden te moeten zagen).  Meer moet dat voor mij niet zijn  ;)
En als ik nog wat vrije tijd te vullen heb zal ik er nog wat treintjes, boompjes en huizekes op tekenen. Terwijl ze mijn huis bouwen kan ik aan de treinen hobby niet veel meer doen dan wat tekeningetjes maken...
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Beetje aangekleed...
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Altijd leuk dit soort bedenksels maar ik deel je mening niet wat betreft de rondingen en het vierkantjes verhaal van Henk. Daarmee wordt het spoor gevolgd en dat kijkt niet lekker weg. Enigszins afstand houden van het spoor en vooral niet parallel er aan is vind ik zo veel beter.

Dat geldt overigens ook voor het rechte spoor wat maar al te vaak strak evenwijdig met de tafelrand loopt in mening ontwerp, ziet er niet uit en alle spanning is weg. Maar goed, ook dit is maar een mening.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Ja, zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel smaken. Dat houdt het leven spannend en geeft altijd weer stof tot discussie.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Ah, waar het nu rond getekend is maak je het toch zo weer recht of rechter? 't Zijn maar plaatjes hé. Hier is vooral gelet op de bereikbaarheid, die ronde vormen komen dat altijd ten goede.
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Citaat van: Patdv op woensdag 11 januari 2023, 10:02:08Niet omdat er veel interesse is in mijn verzinsels maar gewoon omdat ik het niet kan laten, nog een nuttige toevoeging, een keerlus voor het kopstation. Wel met de restrictie dat er R1 gebruikt is, maar dat zal toch maar voor korte treintjes zijn en er niet veel doorrijhoogte is, dus enkel voor stoom en diesel, maar in combinatie met de driehoek die hiervoor al toegevoegd was zijn er nu wel heel veel rij mogelijkheden, met relatief weinig rails en wissels.
Iemand zal er vast wel iets aan hebben ;)

Ik denk wel dat ik er wat aan heb. Ben bijna zover dat ik kan beginnen met het maken van een treintafel. Heb op zijn minst 8 strekkende meter tot mijn beschikking. Moet nog uitvinden of het een "U" wordt of iets met "puisten" Ga vooral zo door. Binnenkort klop ik wel bij je aan. :D
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Toevallig is het ongeveer de huidige ruimte die me te beschikking staat, en dat maakt dat ik er anders naar kijk.
Dat rondjes en vierkantjes verhaal krijgt voor mij een nieuwe wending.
Enerzijds heb ik al zo vaak geprobeerd naar prachtige rondingen te kijken maar valbeperkingen zijn geen bh's, en volgen de voluptueuze rondingen niet zoals ik dat wil. Anderzijds heeft enkelspoor ook weer zo z'n beperkingen.

Ik kijk je ontwikkelingen nog even aan ...
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Veel zal hier nu waarschijnlijk niet meer aan veranderen, toch niet op mijn initiatief, ik ben eerlijk gezegd al op iets helemaal anders aan het broeden, 't railsysteem in Wintrack staat nu standaard op Peco en ik wil eens ondervinden hoe ik daar mijn ideeen mee kan omzetten in de voor mij beschikbare plaats (in de toekomst).
Op verzoek wil ik hier nog wat verder aan sleutelen, maar voor mij is dit alweer een beetje voorbij 😉
Re: 480x210 - wie het schoentje past trekke het aan
Je hebt een mooi plan in elkaar geknutseld. Ik ben benieuwd naar je volgende plan.