Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Probleem marklin ho loc 3001 BR 163

Gestart door Fredcartens zondag 15 januari 2023, 14:26:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Hallo,
Mijn locomotief werkt niet goed .
Blijft staan en wil niet voor/ achteruit.
Lampje gaan wel branden en klikken doet hij ook.
Ik ben een leek en durf eigenlijk niet goed gereedschap te pakken omdat ik niet weet wat te doen .
Kan iemand mij helpen
Hier mijn filmpje
Mocht er iemand zijn die in Friesland woont in postcodegebied 8731 cw dan wil ik wel ff langskomen.
In de buurt van Haarlem is ook een optie omdat we daar wel komen .
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Een ding zie ik: de gaten van de wielen voor de drijfstand staan niet in lijn, dus of wiel is verschoven of er is iets mis met een tandwiel.

Lijkt me een klusje die ervaring heeft met het repareren van deze oude modellen.

Groet, Anne W
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Kun je hem met de hand voorzichtig rond draaien als die vast zit.
Moet je hem schoonmaken omdat de olie verharst is
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Kijk naar de wielen en dan met name de punten waar de koppelstang bevestigd moet worden. Geen enkel gat staat op dezelfde stand, daar krijg je nooit een koppelstang op en dan draaien de wielen zeker niet. Die lok is aan een grote revisiebeurt toe.
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
De stand van de drijfstanggaten is niet juist, maar hij zou gewoon moeten rijden. Kun je de wielen met de hand wel draaien? Het lijkt mij alsof hij mechanisch blokkeerd, dus dat er bijvoorbeeld iets tussen de tandwielen zit.

Je mag hem altijd naar me opsturen, dan wil ik er best eens naar kijken

Roy
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Hoi Mark,
Bedankt voor je antwoord.
Inmiddels is de loc met iemand naar de club in Sneek waar ze hem voor mij nakijken, anders had jij het mogen doen !
Waarschijnlijk gewoon vuil of olie verhard waardoor motor blokkeerd.
Wielen staan niet verkeerd hoor de stangen missen er even vanaf. Die zitten alleen aan voor en achterkant vast !
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Geen tandwielen?

Groet, Anne W
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Ja wel hoor tandwielen wel voor aandrijving maar die zijn allemaal goed.
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
42930438-FE07-4A3C-93BB-B390F11F6ABC.jpeg

Dit is hem

Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Tussen de wielen aan deze kant zitten tandwielen, dus ergens zijn wielen op de assen verschoven.

Groet, Anne W
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Resumé:
Misschien staan je wielen aan tandwielzijde wel goed,
Maar je hebt sowieso last van vaststaande motor door verharste olie en daarnaast moet je aan de voor ons zichtbare zijde de wielen opnieuw kwartieren. Anders kunnen de koppelstangen er niet op.

Mvg
Marcel
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Ook ik heb een groene 3001 staan. De blinde as hievan staat helemaal verkeerd. Ik weet zeker dat daar de laatste 30 jaar de tandwielen niet losgehaald zijn. Zoals je op de foto's kan zien zit er alleen op de eerste en laatste as een verbinding met de de koppelstang.
Ik weet niet of electrische locs ook gekwarterd moeten staan of dat het daar niet uitmaakt.

Gr,
daan
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Zodra er een koppelstang op zit moeten de wielen gekwartierd staan. Ongeacht waar de aandrijfpower vandaan komt, (stoom, diesel of Elektrisch).
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Bijvoorbeeld kijk naar de lok op het filmpje. Zet het filmpje op schermvullend en pauzeer dit. Nu heb je alle tijd om het te bestuderen. Trek een denkbeeldige horizontale lijn door het midden van de wielen (aspunten) of hou een lineaal of de rand van een blad papier tegen je scherm. Nu kun je goed zien dat bij het rechtse wiel de kruk in lijn is met de middellijn. Dat moet bij alle wielen hetzelfde zijn maar helaas, dat is niet het geval. Bij het linkerwiel staat de kruk circa 10 graden boven de middellijn. En bij het middelste wiel is deze afwijking maar liefst circa 60 graden. Aangezien de koppelstang bij dit model door Märklin slechts op twee wielen is bevestigd geeft dat geen onoverkomelijke problemen bij het rijden. Maar correct is het niet! In dit geval is het slechts een optische fout.
Wanneer je de lok omdraait en de wielen aan de andere kant bekijkt moet je eigenlijk hetzelfde beeld zien maar dan 90 graden (=een kwartier) verdraaid.
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Bij een modelloc hoeven ze niet persé gekwartierd te staan, wel moeten alle wielen aan één zijde gelijk staan.

Bij een echte stoomloc is kwartieren wel belangrijk. Zouden bij een 2-cilinder de wielen links en rechts bijvoorbeeld exact in dezelfde stand staan of 180 graden verdraaid, dan zou de loc niet weg kunnen komen als de zuigers precies in hun eindstand staan. Als de wielen 90 graden gedraaid staan is er altijd minimaal één cilinder/zuiger die via de drijfstangen kracht op de wielen kan genereren.
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem marklin ho loc 3001 BR 163
Misschien is het voor de lezers die niet echt weten wat kwartieren is nuttig: het punt waar de drijfstang vast zit aan wiel aan de ene kant van de stoomlok dient 90 graden (een kwart) anders te staan als datzelfde punt aan de andere zijde.

Groet, Anne W