Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=

Gestart door Bas81 woensdag 11 januari 2023, 10:27:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
beste , ik ben rustig aan t bouwen aan mijn baan .is er iemand die voorbeelden heeft hoe je bergen maakt groen met rotsen, hartelijk dang, wat foto,s is mooi
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Hier op het forum laten diverse mensen uitgebreid zien hoe ze dat doen. Dus kijk eens in de verschillende draadjes. Durf je niet zo goed in de bouwdraadjes van anderen te kijken. Dan kan je natuurlijk nog altijd uitwijken naar het grote wereld wijde web. Dan naar eens naar de Live streams van Bentink Modelspoor. Dan krijg je uitleg via een video.
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Hoi Bas,

Natuurlijk heeft Ronald gelijk als hij je verwijst naar de diverse draadjes op het forum. Daar valt veel over de bouw van bergen te lezen. Er zijn ook een aantal filmpjes op YouTube over te zien. Ik wil je wel vertellen hoe ik mijn bergen maakte en nog steeds maak maar mijn werkwijze is er maar een van de vele.
 
Ik gebruik XPS dakisolatieplaten. Deze platen heb ik gevraagd toen ze bij mij in de buurt woningen aan het renoveren waren. Het is dus afval materiaal maar wel nieuw en ook nog eens van royale afmetingen. Ongeveer 120 cm lang x 30 cm breed en 10 cm dik. Met een paar blokken op elkaar gelijmd heb je dan al een flinke berg. En dan begint het snijden, breken en bewerken met een mes. Dat geeft wel wat rommel maar half niet zoveel als het werken met piepschuim. Ik doe dit op een oud laken of handdoek, uitschudden boven de container en klaar. Het resultaat is een ruig berglandschap met als je wilt bergweiden.
Vervolgens schilder ik de berg. De kleur is heel persoonlijk maar ik voeg wel ongeveer 50% Gesso toe aan mijn verf voor een mooi resultaat. Als laatste van de schilderklus de randjes met een haast droge kwast met witte verf aanlichten.
Er zijn ook mensen hier op het forum die na het hakken en breken eerst met gips aan de gang gaan maar dat vind ik zonde van de mooie ruige rotsen. Het voordeel om dit niet te doen is bovendien dat je er allerlei bomen en struiken in kunt drukken en ze verplaatsen als het je niet bevalt. Maar voor ik de bomen en struiken plaats ga ik natuurlijk eerst met gras en strooimateriaal aan de gang.
Neem een foto van wat je mooi vind als uitgangspunt. Het allerbelangrijkste is durven en doen. Maak fouten en doe het over net zolang tot jij tevreden bent over het resultaat. Mijn eerste bergweides waren ook zo glad als een biljartlaken en exact waterpas  :D maar al doende leer je.

Succes en groeten , Wim
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Hoi Bas,

Zelf ben ik ook op dit moment bezig om een bergweide (alm) en berg (alp) vorm te geven. Mijn basis hiervoor is XPS (isolatieplaat) en tempex (piepschuim). Om het geheel verder vorm te geven gebruik ik tegenwoordig Sculptamold, dat geeft van zichzelf ook al een wat ruwere structuur en is erg prettig om mee te werken. Maar ik breng ook gewoon acrylverf direct op de XPS aan. Voor het begrassen mix ik diverse vezels van verschillende lengte en breng die in één keer aan in de natte lijm.

In mijn topic "Donnerwetter Alm" vind je meer details en foto's van mijn werkwijze en resultaat. Het is even zoeken maar kijk bijvoorbeeld eens bij de volgende reacties: #3181 (uitgebreide uitleg werkwijze), #3265 (bergwand met tempex), #4613 (alm in wording) en #4629 (alp in wording). Misschien kun je er je voordeel mee doen :).

En vergeet niet: we zijn allemaal begonnen als groentje en al doende leer je het meest ...


20230107_192446a.jpg


Groeten,
Wico
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Hoi Bas,

Hierbij ook nog een foto van mijn gepruts.

groet, Wim
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Citaat: Hierbij ook nog een foto van mijn gepruts.

Wat opmerkingen:
1) dit is zeker geen gepruts, ziet er gewoon goed uit!
2) het gaat om het plezier van het maken, de lol die je er aan beleefd om zoiets tot stand te brengen, de vreugde in de hobby dus!
3) maak je foto's ietsje lichter, dan kun je de details beter zien. In een fotobewerkings programma is dat zo gepiept.

Veel succes verder!
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Hallo,

Hier ook een foto, van een berg en een beetje groen.



Gr Einte

Ps. de rest is op mijn draadje te zien.
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Jammer dat we niets meer van Bas horen ...

Groeten,
Wico
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: bouwen van bergen met rots en groen, hoe maak ik dit=
Vast te druk met het bouwen van....
Hij komt vast met mooie foto's.

groet, Wim