Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hergebruik afgeknipte LEDs van ingekorte ESU 50708 LEDstrip / binnenverlichting

Gestart door André67 dinsdag 10 januari 2023, 20:58:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hergebruik afgeknipte LEDs van ingekorte ESU 50708 LEDstrip / binnenverlichting
Hallo,
Ik ben aan het experimenteren geweest met binnenverlichting met ingebouwde functiedecoder van
- Digikeijs DR800 Gold en
- ESU 50708.

Beide zijn ongeveer hetzelfde wat functionaliteit betreft, maar ik begrijp erg weinig van hoe je bij Digikeijs de CV's moet aanpassen om het gewenste lichteffect te krijgen. Het is dat er een paar voorbeelden bijzitten, maar zodra je ook maar 1 CV iets aanpast (in de veronderstelling dat je het licht dan dimt bijvoorbeeld) gebeurt er van alles behalve een gedimd licht....
- Mocht iemand dit nader kunnen toelichten (buiten wat in de handleiding staat) hoor ik het graag!

Bij ESU is dit eenvoudiger en duidelijker. Wellicht dat de verschillende mogelijkheden minder zijn dan bij Digikeijs maar het is in ieder geval duidelijk. Bovendien vind ik de lichtverdeling en lichtkleur (is iets warmer) mooier.

Nu mijn vraag: ik moet de strips inkorten met 1 LED. Dat is geen probleem. ESU geeft ook aan dat de afgeknipte LED hergebruikt kan worden, maar ze zeggen niet hoe (is voorschakelweerstand nodig, wat is de plus en min etc.)
Ik wil de afgeknipte LED graag als toiletverlichting inzetten op de nog beschikbare uitgang van de ESU LEDstrip.

1 Heeft iemand ervaring met deze ESU LEDstrips en mij adviseren hoe ik de afgeknipte LED moet aansluiten?

2 En kan ik hetzelfde doen met de afgeknipte LEDs van Digikeijs en hoe dan?

Bedankt alvast, groeten André
Re: Hergebruik afgeknipte LEDs van ingekorte ESU 50708 LEDstrip / binnenverlichting
Als je de afknipte led wil hergebruiken bij dezelfde strip. Dan is het toch eigenlijk effectief niets anders dan de sporen te verlengen met draden. Tenminste als de LEDs al apart aan te sturen zijn. Of denk ik dan te makkelijk.
Re: Hergebruik afgeknipte LEDs van ingekorte ESU 50708 LEDstrip / binnenverlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hergebruik afgeknipte LEDs van ingekorte ESU 50708 LEDstrip / binnenverlichting
LED strips zijn over het algemeen allemaal geschakeld met drie LED's in serie. Wanneer je van een dergelijke strip één LED afknipt en de andere twee wilt gaan gebrukken zul je er in ieder geval een extra weerstand voor moeten zetten. Evenzo wanneer je de afgeknipte losse LED weer wilt gaan gebruiken moet daar een extra weerstand mee in serie gezet worden.

Om te bepalen hoe je een afgeknipte LED weer kan gaan gebruiken moet je voor het afknippen wat van de witte plastic laag weg schrapen. Daaronder zitten de koperbanen. Wanneer je die zichtbaar maakt weet je ook waar de plus en min aan gesoldeerd moet worden. Aan de zichtbaar gemaakte koperbanen kun je gewoon draden solderen.