Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan krijg ik niet passend.

Gestart door DB69 zaterdag 27 januari 2024, 00:44:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan krijg ik niet passend.
Ik ben bezig om voor een clublid een baanplan te maken. 1 nadeel, ik krijg het niet passend in AnyRail. Wie kan mij hierbij helpen om hem passend te maken?

Plan is afkomstig uit Märklin banenplanboek: 0700 Märklin Gleisanlagen Spur H0 für K- und M-Gleise (1982)

Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Het is geen antwoord op de vraag, maar zou wel een aansluitprobleem verhelpen.

De hele baan is in wezen enkelsporig. Maar vanuit het station naar links ligt ineens dubbelspoor dat eindigt in een kort aansluitspoortje en in een enkelspoor dat een tunnel in gaat.
Ik zou zeggen: weg met het binnenste spoor. Het voegt niets wezenlijks toe en is eigenlijk niet mooi in het landschap.
En er hoeft nog maar een connectie gemaakt te worden om het rondje vol te maken.


Groet,

Peter
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Peter,

Als ik het goed zie is dat een apart goederenspoor wat aansluit op de goederensporen in het station. De enkelsporige hoofdlijn loopt hieraan parallel. Ik heb precies de Märklin nummering aangehouden maar onderin past het niet of sluit niet goed aan, daar zit het probleem.
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
 Uit eerdere berichten heb ik weleens begrepen dan het idd met anyrail af en toe niet goed past.
Heb je het in werkelijkheid al weleens uitgelegd? Misschien dat het dan gewoon past.
Plus als het idd alleen om die 2 kleine stukje links onderin vlak voor de bocht gaat, dan kan je helemaal rechts het enkelspoor iets naar recht kunnen "wringen" zodat het complete stuk station een fractie meer naar rechts komt te liggen.



Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Inderdaad lijkt het op een parallel (goederen-)spoor, maar waarom dan overloopwissels?
En ik kan het mij slecht voorstellen dat een spoorwegmaatschappij extra rails gaat aanleggen als er al spoor ligt.
Anderzijds, je kunt wel helemaal onafhankelijk van de hoofdbaan pendelen, misschien is dat toch leuk. Maar het oogt voor mij toch wat 'dubbelop' en onnodig vol.

Groet,

Peter
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Overloopwissel is nodig om "links"(buitenste spoor) te kunnen blijven rijden voor inkomende treinen en "rechts"(binnenste spoor) is voor uitrijdende treinen. De seinen staan in de railplan en die zie je niet in de artistieke tekening.
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
 @citaat Tja, daar gaat de theorie dat het een extra spoor voor de industrie is. De hoger gelegen induste-aansluiting kan dus alleen bereikt worden door links tegen het verkeer in te rijden!
Uiteraard moet iedereen het zelf weten, maar ik vind dit echt niet logisch. Ik zou alles enkelsporig maken en het station als plaats gebruiken waar de treinen elkaar kunnen kruisen.
Het gaat er echt beter uitzien ook.

Groet,

Peter
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Ik zit hier aan te denken:

Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Ik zal de hoofdtekst even bijvoegen voor de duidelijkheid qua sporenverloop.

Märklin 7.4.105 Anlage 350x160 cm Ringstreckefahranlage mit Durchgangsbahnhof. 19..jpg

IK had de vraag ook uitgezet op het Stummiforum en daar werd mij verteld dat die kleine foutmarge geen probleem zal opleveren omdat M rails iets flexibeler zijn dan de C rails.
Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Een kleine variatie:

Re: Baanplan krijg ik niet passend.
Ja, dat bedoelde ik dus! De nieuwe ontwerpen liggen in de lijn van wat ik schreef, met dat verschil dat de treinen elkaar ook op een andere plek dan het station kunnen kruisen. En dat is eigenlijk ook best leuk, zo voor de industrie-aansluiting.
Het ziet er allemaal logischer en evenwichtiger uit.

Groet,

Peter