De exacte hoogte van C-rails in WinTrack weet ik niet. De hoogte die je bij de rails in kunt stellen, is volgens mij de bovenkant van de railstaaf. Waarom ik dat denk? Wel, ik heb zojuist een kort stukje C-rail boven een kort stukje K-rail gelegd en de hoogtes ingesteld op respectievelijk 1090 en 1000 mm en vervolgens in het 3D-aanzicht van WinTrack gevraagd om de kritische hoogteverschillen van minder dan 91 mm te tonen. De uitkomst is 90 mm. Als WinTrack iets anders zou gebruiken dan de bovenkant van de rails, zou het iets meer geweest zijn, C-rails is immers hoger dan K-rails.
Overigens maakt het voor de meeste doeleinden niet uit of WinTrack de bovenkant van de railstaaf of de onderkant van de bedding van C-rails gebruikt. Het gaat er om dat er boven de railstaaf voldoende vrije ruimte is voor de treinen. Als er trajecten boven elkaar liggen, moet je altijd de hoogte van de (bovenste) rails aftrekken van het hoogteverschil, evenals wat er verder nog onder die rails ligt, zoals bedding, geluidsdemping, brug, hout of wat je ook maar gebruikt.
Bij het ontwerpen met C-rails neem ik bij sporen boven elkaar een hoogteverschil van 90 mm als uitgangspunt. Dat is net voldoende, vooropgesteld dat er geen al te dikke ondersteunende laag van hout en geluidsisolatie onder de sporen komt te liggen en het onderliggende spoor geen realistische bovenleiding heeft. Eventuele pantografen moeten naar beneden. Als je met 90 mm echt niet uit de voeten kunt, wel, misschien kun je plaatselijk K-rail gebruiken.
Als er enkele situaties zijn waar het om millimeters gaat, kan de trukendoos open. Als het om een brug gaat, kun je zelf iets maken dat heel dun is. Metaal is sterker dan hout, dus dat kan dunner. Je kunt een dunner laagje geluidsisolatie gebruiken of het zelfs helemaal weglaten, met als excuus dat een trein die over een brug rijdt gerust wat meer geluid mag maken. En tenslotte kun je de onderkant van de brug ±5 mm hoger krijgen door op de brug K-rail te gebruiken terwijl je de sporen naast de brug gewoon C-rail laat.