Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662

Gestart door Peter R. maandag 02 januari 2023, 10:46:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Heren
Wie heeft al een stroom voerende koppeling aangebracht bij een 06
Wat is het draad traject ?
Waar de voeding aansolderen op de print ?
Groet Peter
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Daar waar de draad vanaf de sleper op de print gesoldeerd is.

Groet, Anne W
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
wil je ze schakelen op functie uitgang ? Draadje gewoon aan achterste lipje koppeling solderen
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Heren
Het gaat mij om het draad traject ,dat is nogal complex
groet Peter
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
simpel toch : sleper zit onder tender dus daar rechtstreeks draadje aan naar koppeling of anders door zelfde gaatje in tender.
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
bellejt

Kijk eens op de tekening het traject loopt complex
Moet hiet en daar doorgangen boren in de met elektronica volgebouwde tender
Gaarne raad van een deskundige
groet Peter
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Citaat van: Peter R. op dinsdag 03 januari 2023, 13:13:00Kijk eens op de tekening het traject loopt complex
Welke tekening? Zie ook nergens een link naar een tekening. Wel een paar onscherpe foto's. Wat is daar complex aan? Zo te zien ruimte zat in die tender.
Heb vandaag in een Piko BR55 een soundmodule met speaker gemonteerd. Daar heb je verdomd weinig ruimte. Alles past op de tiende millimeter nauwkeurig. Moest alleen alle bestaande bedrading inkorten, dat was allemaal veel te lang en neemt dan onnodige ruimte in beslag. Maar dat is niet complex, gewoon beginnen en dan gaat het vanzelf vooraan. Een stroomvoerende koppeling monteren is zo ongeveer het eenvoudigste wat je kunt vinden. Je hoeft er geen VMvK kabel in te trekken. Een draadje van 0,08mm² volstaat. Dat is nog geen mm in dikte en krijg je overal kwijt.
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Heren
De tekening van de tender staat op de Marklijn side 39662
groet peter
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Citaat van: bellejt op dinsdag 03 januari 2023, 11:58:38simpel toch : sleper zit onder tender dus daar rechtstreeks draadje aan naar koppeling of anders door zelfde gaatje in tender.
Zo heb ik het ook geleerd.
Karel
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Citaat van: bellejt op dinsdag 03 januari 2023, 11:58:38simpel toch : sleper zit onder tender dus daar rechtstreeks draadje aan naar koppeling of anders door zelfde gaatje in tender.
Ja, dat is de heel makkelijke weg. Maar ik kan mij voorstellen dat iemand die stroomvoerende koppeling wil schakelen met een F-toets. dan moet er een draadje vanaf de decoder naartoe. Iets meer werk maar toch niet complex?

Citaat van: Peter R. op dinsdag 03 januari 2023, 16:48:44De tekening van de tender staat op de Marklijn side 39662
Hallo, dit is jouw draadje en jouw probleem. Daar mag je iets meer moeite voor doen, bv een link plaatsen zodat de mensen die je willen helpen de juiste informatie voorgeschoteld krijgen.
Ben wel expert maar ook pensionado en ik werk alleen wanneer het mij uitkomt. Dus een hulpgeval moet niet op werken gaan lijken. Kom op.
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Citaat van: Peter R. op dinsdag 03 januari 2023, 16:48:44De tekening van de tender staat op de Marklijn side 39662


Aan die tekening heb je niets. Je moet even de printplaat in de tender los schroeven en dan zie je het draadje van de sleper omhoog komen.
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Beste Peter,

Even voor de duidelijkheid: er is geen stroomvoerende koppeling installatie gemaakt door Märklin. Ik heb hetzelfde gedaan met de 03 en de 23, draadje aan het lipje van de stroomvoerende koppeling solderen en het draadje naar voren voeren en aan de sleper contacten solderen.

Omdat dit model draaistellen heeft kan dat wat moeilijker zijn omdat je met het draadje boven de draaistellen doormoet, het zou makkelijker kunnen zijn om zo direct mogelijk naar boven te gaan en op de hoofdprint de draad te solderen aan het punt waar ook de draad van de sleper vast zit.

Let wel op dat je de bewegingsvrijheid van de koppeling niet beïnvloedt.

Mocht je met de stroomvoerende koppeling de verlichting in de wagons willen voeden dan is het wellicht eenvoudiger voor je om de eerste wagon van een sleper en massaveren te voorzien

Groet, Anne W

Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
 @citaat

idem.

dit ga ik doen, met een decoder in de bagage wagon met sleper.


Via aux alleen vraag ik mij af of je dan voldoende leds kunt laten branden via massa. (net als rookgenerator)
Via oranje of blauwe U+ kan niet, deze mag niet via massa lopen en wordt niet geschakeld door decoder (dat is de aux).
Dan blijft baanspanning via sleper over als voeding naar wagon, maar dan kun je volgens mij net zo goed een sleper onder de wagon zetten.

Of je moet al een 2p koppeling vinden die zowel aux en U+ voert.
Of dit het risico op schade aan decoder door per ongeluk massa aanraking waard is................


Als je wilt weten waarop je nog iets kan aansluiten, kijk dan in je maps welke aux poorten er nog vrij zijn.
Deze via de pins terugleiden naar je houderprint, misschien dat deze nog als soldeerpad hierop aangebracht zitten.
Voor de zekerheid op weerstand meten of je de goede pin hebt.

Vaak zitten bij de 21mtc prints de soldeerpads al aangebracht maar niet gebruikt, zoals bijvoorbeeld de speaker aansluiting.

Via sleper in wagon met eventueel eigen decoder is eenvoudiger. (in tractie zetten?)
Re: Stroom voedende koppeling aan brengen bij 06 39662
Heren
de stroom voerende koppeling is in de lok en wagen ingebouwd
Het traject zie foto 
de koppeling net de sleper verbonden Weet niet of de decoder de vijf wagens verlichting er bij kan hebben
IMG_8106.JPG Groet Peter