Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 39020 sds-esuv5

Gestart door DA79 maandag 09 januari 2023, 12:48:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Marklin 39020 sds-esuv5
Ik ben met een sds loc, Bad IVh drg de decoder aan het upgraden van een v3.5 naar een v5
Hoef deze keer weinig aan te passen aangezien er in v5 al een complete soundfile van dit type lok stond.

Maar heb een vraag over de decoderprogramma.
De regeling heb ik uitgezet, en als motor de C-sinus met externe sturing aangevinkt.
De Aux3 en aux4 staan nu bij de rijregeling stand en bewegen.

Nu lees ik in het boekje dat cv 31 16 moet zijn en cv 32 8
Cv 32 stond op 0 dus heb ik deze op 8 gezet.
Daarnaast staat er een schema dat cv 257,273,289 en 305 op 48 moeten staan.
  
                                                                                (cv31) (cv32)          (cv nummer  )                                                                   
Is het correct dat ik nu moet kijken onder het kopje bij (16   ) (8     )en die (cv nummers) achter deze?
Beetje lastig uit te leggen maar de cv31 en cv 32 lopen op in getal in deze kolom van 0 tot groter.
Heb dus bij cv 31 en 32 0-0 de waarden 16 en 8 ingevoerd.
Dan moet ik toch kijken naar de rij 16---8 en de daarbij de behorende cv nummers 257,273,289 en 305 of deze op 48 staan?
Tenminste dit leek mij logisch maar wil ook geen denkfout maken.
Deze staan al op 48 namelijk.

Deze cv lijst wat ik bedoel is de "handmatige cv" invoer van de esu programmer.

De decoder zit er al in, de oude type 4ohm 28mm speaker ook, dus zou kunnen gaan programmeren.

Misschien dat ik de oude type ronde speaker nog ga wisselen voor de suikerklontjes opbouw maar wacht nog op een speakerset.
Daarnaast weet ik nog niet of dit goed past, dus heb eerst een 28mm 4ohm gebruikt ter vervanging van de 100ohm die ik nog nieuw had liggen.

Want als ik mij niet vergis moet ik deze suikerkontje opbouw zo zien dat de magneetkant, dus de kant waar de speaker in zit dezelfde kant uit moet wijzen als de oude type ronde speaker.
Dus naar het rails toe?
Dan komt de geluidskast richting de kolen.

Maar voor nu is het instellen van de decoder even belangrijker, dit is de 1e c-sinus waarbij ik de decoder wissel.
Niet dat ik iets over het hoofd zie qua instellingen.

Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Dit moet je doen bij een sinus motor, je krijgt dat te zien in het menu van de LokProgrammer als je bij Tools klikt op de regel "show changed cv's":





De CV's 31 en 32 zijn de zogenaamde index CV's. Het heeft allemaal te maken met het feit dat de CV lijst in aantallen eindig is en de getoonde CV's verschillende betekenissen hebben bij verschillende indexen zodat er toch meer instelmogelijkheden zijn.
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
CV32  =  8
CV47  =  7

Heb alleen deze.

In de tabel handmatig.

zie bijlage
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Omdat ik de andere waarden niet heb aangepast handmatig maar in de menu's kan het zijn dat ze daarom er niet bij staan?

en mijn cv 49 is geen 0?
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Nog maar een bijlage

Die waarde bij cv 49 is volgens mij de automatische stappen herkenning dcc?
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Kan de automatische herkenning stappen in dcc aan blijven?
Merk geen verschil tussen cv49=0 en cv49=16
Heb deze automatische herkenning dcc voor nu eerst maar uitgezet: cv49=0 

De motorsturing is in het menu blijft gewoon uitgeschakeld.
De lok komt in beweging op het programmeer spoor van de programmer, vanavond nog even de sounds en functies afstellen.
 
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Als je automatische herkenning van DCC stappen uitzet wordt in CV29 bepaald op hoeveel stappen de decoder gaat rijden. En dat betekent dat je op moet letten wat je centrale zendt: 14 of 28/128 stappen en je decoder daar dus op moet afstellen. Dus waarom zou je het uit zetten?

Maar ik zou zeggen: blijf weg bij die CV lijsten, de lol van de LokProgrammer is dat je er niet mee hoeft te werken en dus ook niet hoeft te begrijpen. Je kunt je beter in de menuutjes verdiepen en als je de weg kwijt bent begin je gewoon opnieuw.
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Bedankt  :thumbup:

Doe ik ook eigenlijk het meest vanuit de menu's, maar controleer de instellingen zoals het in het boekje staat beschreven of ik geen fouten maak.
Vooral cv 31 en cv 32,  want cv 32 stond na de menu omschakeling nog niet op 8 namelijk maar op 0. (ook met lastregeling uit en aux 3 en 4 bij rijden/stand)
Nu wel op 8, er staat duidelijk een uitroepteken bij in het boekje dus neem aan dat dit niet vergeten mag worden.

Ik zet de automatische rijstappen herkenning maar weer aan, cv 49 veranderd dan automatisch dan weer in 16.
Staat ook wel in de manual van esu onder cv 49, bij bit 4. (blz 105)
Heb verder dcc aan staan net als mm en m4. (selectrix niet)
Railcom staat ook uit, want dan adviseert het boekje een buffer van 47uF voor sds en die heb ik niet.

Ben geen ster in cv waarden uitpluizen dat geef ik toe, wil niet zeggen dat het niet te leren of enigzins te begrijpen is ;)
Alleen irritant dat ik in deze handmatig in te stellen cv menu dan geen bit lees zoals  cv49 bit 4 = 16  en cv49 bit 0 = 0
Dat sommige cv's een verzamelplaats zijn i.p.v. getallen.

Als ik nu de automatische rijstappen aanmeld is het cv49=16 en zet ik deze uit is het cv49=0
Dit maakt het iets verwarrend voor mij, maar wel begrijpelijk als je deze functie een paar keer aan en uit zet en dan naar de cv lijst kijkt.

Net als cv 257=48 enz,  deze 257enz staat niet bij 0-0 , dus ging er vanuit dat als ik cv 31=16 en cv32=8  dan deze cv257enz moet zoeken in de cv's achter de (31)16---(32)8-----cv nummer kolom?
Want dan klopt de waarde van 48 bij alle 4

Puur als controle en om het te leren begrijpen hoe de handmatige cv invoer werkt van de programmer.
Aangezien ik eigenlijk alleen met de programmers werk van esu en marklin, en niet tot weinig in dcc via de cs3.

Nog even een kort vraagje over de pwm frequentie instelling in de programmer.
Deze kan niet uit worden gezet in de programmer, deze staat bij mij standaard altijd op 40 (40000Hz).
Neem aan dat deze waarde kan blijven staan? of toch verminderen i.v.m. de sds aansturing.
Aangezien de sds een eigen drive heeft?

Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Citaat van: DA79 op maandag 09 januari 2023, 19:42:33Doe ik ook eigenlijk het meest vanuit de menu's, maar controleer de instellingen zoals het in het boekje staat beschreven of ik geen fouten maak.


Je kunt dit beter nalaten. Als gezegd: als je niet weet hoe het werkt ga je verkeerde conclusies trekken.

Citaat van: DA79 op maandag 09 januari 2023, 19:42:33Ben geen ster in cv waarden uitpluizen dat geef ik toe, wil niet zeggen dat het niet te leren of enigzins te begrijpen is ;)
Alleen irritant dat ik in deze handmatig in te stellen cv menu dan geen bit lees zoals  cv49 bit 4 = 16  en cv49 bit 0 = 0


Idem dito. Je begrijpt niet het verschil tussen een bit en een byte. CV49 bit 4 = 16 bestaat niet, een bit is aan of uit oftewel 1 of 0.

Je kunt wel bits lezen, zie hier:



Haal de vinkjes maar eens één voor één weg bij de verschillende bits en zie wat het doet met de waarde van CV49.

Citaat van: DA79 op maandag 09 januari 2023, 19:42:33Nog even een kort vraagje over de pwm frequentie instelling in de programmer.
Deze kan niet uit worden gezet in de programmer, deze staat bij mij standaard altijd op 40 (40000Hz).
Neem aan dat deze waarde kan blijven staan? of toch verminderen i.v.m. de sds aansturing.
Aangezien de sds een eigen drive heeft?


Als er geen motor is aangesloten op de decoder doet de PWM frequentie er niet toe.
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Ok bedankt,
Dus de pwm frequentie doet niks meer qua aansturing, dacht dat motor aansluiting 1 en 2 ook nog steeds een aanstuur functie hadden bij softdrive.
(naast aux 3 en 4 of susi)
Maar heb mij er nog niet zo ver in verdiept, de loc heeft een 21mtc aansluiting op de originele dragerprint.
Dus was ervanuit gegaan dat de aansturing vrij identiek zou zijn als de V3.5 die erin zat.

Oke' de bits and bytes, even uit de oude doos; 1 byte is 8 bits,
01001010  de enkele getal is een bit de complete reeks is een byte bestaande uit 8x enen en nullen.
Ofwel binary code.
byte is 2 tot de macht 8= 256 combinaties als het goed is. (instellingen 0-255, als 0 een combinatie is is het 1+255=256 combinaties met combinatie 0 meegerekend)
1megabite is 1000000 bites
(ben nog net van de floppy generatie die zelf zijn pc kast steeds moest upgraden om een beetje bij te blijven.  8o )


Het is niet mijn vakgebied geworden, en deed er ook niet veel meer mee dus aardig roestig op dit gebied.
Daarnaast, dos wordt ook al jaren niet meer gebruikt dus zou ik ook hier opnieuw weer in moeten komen als het ooit nog weer terug komt :D :D


Ik wil gewoon leren begrijpen waar ik mee bezig ben vandaar mijn vragen :D , ik maak wat in de menu's en dan controleer ik dit als het kan in de cv lijst of alles een beetje klopt.
Helemaal als het zo duidelijk door esu word aangegeven met een uitroepteken.
Alleen met menu's werken kan ook, maar in gebruiksaanwijzingen staan ook vaak niet voor niets de cv's erbij.
Motor of printschade wil je bij sommige loks het liefst niet hebben..(sds of speciaal klokanker met overbrenging.)

Maar even dat terzijde en terug naar de loc in kwestie, de Bad IVh rijd lekker soepel, wil nog even de sounds afstellen op niveau, de roker en de stoomslagen kloppen nog niet bij Fs>2

Maar wat ik bedoelde was eigenlijk dit (bijlage bron:esu), dit staat in de manual, onder het kolommetje staat 4 onder rijtje (bit). en niet bij waarde.
Of ik moet die schema verkeerd lezen, kan ook.
Getal 16 staat achter 4 bij cv 49
Als ik bit 4 (5e van rechts) aan vink in de cv invoer bij 49 veranderd de waarde ook gelijk naar 16.

Maar bedankt voor de uitleg, wordt gewaardeerd :thumbup:
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin 39020 sds-esuv5
 @citaat  Juist.

Citaat van: DA79 op dinsdag 10 januari 2023, 11:35:54Maar wat ik bedoelde was eigenlijk dit (bijlage bron:esu), dit staat in de manual, onder het kolommetje staat 4 onder rijtje (bit). en niet bij waarde.
Of ik moet die schema verkeerd lezen, kan ook.
Getal 16 staat achter 4 bij cv 49
Als ik bit 4 (5e van rechts) aan vink in de cv invoer bij 49 veranderd de waarde ook gelijk naar 16.


Nee, je leest het goed.  :thumbup: