Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)

Gestart door Techlite zaterdag 07 januari 2023, 17:23:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)
Hallo Allemaal,

Ik heb op een beurs eerder dit jaar een 3526 (mooie 1652 Utrecht) gekocht. Deze heeft volgens de gebruiksaanwijzing een "hochleistungsmotor" en is dan ook analoog in te stellen zodat deze optrek en remvertraging heeft. Maar omdat ik digitaal wil gaan rijden heb ik vandaag (in Houten) op de beurs een decoder (60972) gekocht die schijnbaar voor dit type is. Alleen ik ben misschien een beetje bang om zomaar even de soldeerbout aan de lok te gaan hangen en dan naderhand erachter te komen dat dit niet zomaar het geval is. Op de Wiki heb ik al het één en ander doorzocht maar niks gevonden.

Vraag dus:

Kan ik deze decoder inbouwen en gebruiken met dit type motor?

motor 3526.jpg
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
 @citaat  @citaat
Citaat van: Spoors op zaterdag 07 januari 2023, 17:32:26Nee dat kan niet. Kijk hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90698.0

Bedankt Ben, Welke ombouwset heb ik voor deze motor nodig? aangezien ik nu geen flauw idee heb wat voor motor dit is? Op de M*website staan namelijk 3 versies voor de hochleistungmotor.

Gr

Daniël
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Ombouwset 60941 heb je hiervoor nodig
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Dank u!

Ik laat het weten zodra ik er aan begonnen ben.
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Zo hier dan mijn eerste verslag van mijn eerste ombouw van analoog naar digitaal.
Al moet ik erbij vertellen dat het uitzoeken van decoders of motorenconversies nogal een bos is waar je de bomen niet meer kan zien. Met wat hulp van jullie is dat gelukt! Dank daarvoor!

IMG_1016.jpg

Allereerst heb ik even een werkplek gecreëerd waar ik voldoende ruimte en licht had om deze ombouw uit te kunnen voeren. Daarna de spulletjes erbij gepakt die ik nodig had en het eerste schroefje van de loc er uit kon. Kap er af, even snel een foto maken welke kleur kabel waar zat. En daarna direct maar begonnen met het los solderen van alle kabeltjes van de oude optrek en remvertraging. Het oude printje heb ik verwijderd van het onderstel want daar komt uiteindelijk de nieuwe decoder. Toen dat klaar was ben ik begonnen met het verwijderen van het motorstel van het onderstel, met 2 schroefjes was die er uit.

IMG_1019.jpg

Nadat ik de koolborstels had verwijderd kon ik na nog 2 schroefjes het oude motorschild verwijderen en het anker verwijderen. Het zag er gebruikt uit, maar ik heb slechtere ankers gezien hier op de website. Even het motorstel nagekeken en het viel me op dat na het uitboren van de schroefgaatjes in de fabriek er enige braam te bespeuren was. die heb ik maar even voor de zekerheid verwijderd zodat dat straks niet meer tussen de tandwieltjes kan komen. na een schoonmaakbeurtje heb ik de tandwieltjes voorzien van een heeeeel klein beetje olie en het overtollige direct weer verwijderd.

IMG_1020.jpg

 Alsvolgend ben ik begonnen met de nieuwe permanent magneet te plaatsen alsmede het nieuwe anker en motorschild. tot zover ging het allemaal redelijk voorspoedig en was het redelijk makkelijk. Nieuwe koolborstels er in en even controleren of alles soepel loopt. en dat deed het! even de nieuwe weerstanden er op gesoldeerd en klaar is Daan (of niet!)

IMG_1021.jpg

Uiteindelijk het onderstel weer terug gemonteerd en kon ik beginnen met de nieuwe decoder plaatsen. Voordat ik die ging plaatsen viel me op dat de kabeltjes aan de onderkant van de decoder wel eens sluiting konden veroorzaken op het metalen onderstel. Ik had eerder hier op het forum al gelezen dat iemand een stukje isolatietape gebruikte en dat heb ik dus ook gedaan. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zeg ik dan maar. Daarna alle kabeltjes een beetje op maat afgeknipt, gestript en gesoldeerd op de plekken waar het zou moeten. Toen kwam het moment van de waarheid.

IMG_1024.jpg

De Loc op het programmeerspoor gezet en hup kijken of hij zichzelf aan zou melden. Het is tenslotte een MFX decoder!! Maar helaas, daar ging het minder voorspoedig. De Loc meldt zich niet met MFX aan maar met DCC wordt hij wel gezien. Adres 3 staat hij en reageert, de lampjes gaan aan en hij reageert op de rijrichting. Alleen vind ik wel dat hij langzaam en traag reageert. De mate waarin deze loc nu langzaam kan rollen verbaasde me wel. Het stoort me nu alleen dat de MFX functie niet werkt zoals het zou moeten. Binnenkort zal ik daar een verder in duiken. Mochten er opmerkingen of feedback zijn naar aanleiding van deze ombouw ontvang ik die graag! Nu eerst even de kap er op en er even van genieten!






Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Citaat van: Techlite op woensdag 11 januari 2023, 21:29:03Zo hier dan mijn eerste verslag van mijn eerste ombouw van analoog naar digitaal.


Compliment waard.  :thumbup:
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: inbouwen decoder 60972 in een 3526
Oranje naast grijze draad tussen uitstulpingen leggen, anders kan deze afgeklemd worden door kap.
De 2 ontstoringsweerstanden tegen motorblok drukken. Ze zitten niet helemaal ideaal. Check of er voldoende bewegingsruimte voor het draaistel is. (Eerst kap plaatsen)
Losse draden samenvoegen en geleiden naar decoder. Pas op met afklemmen van draden.
Verder netjes gedaan.
Mvg. Marcel
Re: Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)
Thnx!

Volgende wat ik ga proberen is ledjes inbouwen ipv gloeilampjes. Gaatjes boren in de kap word spannend maar zie dat iemand anders dat al goed gelukt is.
Re: Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)
Citaat van: Techlite op woensdag 11 januari 2023, 21:29:03De mate waarin deze loc nu langzaam kan rollen verbaasde me wel.

ik meen met F3, moet je even opzoeken in de decoder handleiding, schakel je 'rangeermode' in. Dan gaat het nog veel langzamer.
Re: Ombouw 3526 analoog naar digitaal (1652 Utrecht)
neem cobalt boortjes.
werkt een stuk rustiger, goed centreren en langzaam boren.
Bij de juiste diameter kun je het grijs randje van de lamp net laten zitten, wat beter lijkt.
Dus neem de tijd met boren.

cobalt gaat een poosje mee, andere type kan maar moet je na een poosje gebruik vaak even slijpen.
als lichtgeleider, heb ik het doorzichtig draad gebruikt waarmee mijn vrouw haar fotolijstjes e.d. ophangt.
Die hangen nou iets hoger 8o
Dit had toevallig de diameter die ik nodig had.

Je vind vast wel iets.

Als je de draad rood kleurt met een permanent marker lijkt deze ook zonder verlichting rood.