Andere redenen komen ook voor:
Zo had ik zelf ontsporingen op boogwissels met een
HAG-Ae 4/7.
Een Ae 4/7 is een asymmetrisch opgebouwde loc, d.w.z. het loopstel aan de ene kant heeft 2 assen en het loopstel aan de andere kant heeft 1 as.
De aandrukveer van het ene loopstel was niet goed afgesteld, de aandrukveer van de andere was wel goed afgesteld.
De loc ontspoorde met dat te losse loopstel voorop, uitsluitend bij het uitgaan van de boogwissel.
Met dat te losse loopstel achterop ging niets fout, omdat aan het loopstel de koppeling vastzit,
en de wagensleep daardoor het loopstel beïnvloedt.
Met zulke locs leer je letten op rijrichting, met of zonder sleep, en welke kant van de loc voorop rijdt.
Bij wissels leer je te letten op binnenboog, buitenboog, en de rijrichting (van wisseltong-stelbalk naar uiteinde of andersom).
Een keer maakte ik mee dat een ontsporing met die Ae 4/7 uitsluitend gebeurde bij het verlaten van een wissel waarvan de raillas
was uitgelubberd en waarbij de spoorstaaf niet goed aansloot (ook daar uitsluitend rijdend van wisseltong naar uiteinde).
Het was de enige loc die daarover viel, alle andere passeerden zonder probleem.
Ik heb dat loc-type ook van Liliput, en die had geen problemen op dezelfde plekken van de baan.