Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wat voor lak na gebruik patinapoeders?

Gestart door zeeland woensdag 04 januari 2023, 20:59:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Op zoek naar tips voor het weatheren met patinapoeders lees ik regelmatig dat de laatste stap is het lakken. Ik zie van diverse fabrikanten (Noch en Woodland Scenics) allerlei sprays voorbijkomen. Is het noodzakelijk een spray van hen te kopen? Kan het ook met blanke lak uit een spuitbus, of verdunde boekbinderslijm uit een plantenspuit?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Ik gebruik de matte, blanke lak van Vallejo voor het verzegelen van poeders. Deze breng ik aan met de airbrush. Je kan ook de spuitbus-versie gebruiken. Welk merk je gebruikt, maakt niet zo veel uit. Als het jou maar bevalt.

Boekbinderslijm zou ik nooit gebruiken, het is immers lijm.
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Citaat van: zeeland op woensdag 04 januari 2023, 20:59:43Is het noodzakelijk een spray van hen te kopen? Kan het ook met blanke lak uit een spuitbus,

Gewoon matte blanke lak kan goed. Mogelijk ook als eerste voordat je gaat verweren.

Citaat van: zeeland op woensdag 04 januari 2023, 20:59:43of verdunde boekbinderslijm uit een plantenspuit?

Nee, niet doen. Dat is lijm. Geen lak.
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Citaat van: ronaldk op donderdag 05 januari 2023, 07:02:00Mogelijk ook als eerste voordat je gaat verweren.
Ikzelf doe dat niet. En ik heb het ook niet bij anderen gezien.
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
 @citaat Goed kijken bij wat ervaren mensen.  :)
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Op een laagje matte blanke lak blijven de poeders beter zitten dan op plastic, dus kan het handig zijn met lak te beginnen. Dat merk je eigenlijk vanzelf.
Ik seal trouwens niet elke laag, soms wil ik dat de kleuren juist wat door elkaar gaan lopen.
Ik heb een spuitbus met lak (Vallejo), maar daar staat fiks wat druk op waardoor de poeder er bijna afvliegt en de hoeveelheid lak snel teveel is.
Airbrush is dan een betere optie. Maar je kunt poeders ook aanlengen met wat water of vernis/lak en zo aanbrengen. Het effect is iets anders, dan bij droog bepoederen, maar als je verwering door water of vocht wilt nabootsen, werkt het goed. Nabewerking met lak is dat niet nodig. Het hecht zich dan al goed.

Groet,

Peter
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Citaat van: zeeland op woensdag 04 januari 2023, 20:59:43Ik zie van diverse fabrikanten (Noch en Woodland Scenics) allerlei sprays voorbijkomen. Is het noodzakelijk een spray van hen te kopen?

Tja, dat is logisch hé. Zo een fabrikant geeft geld uit om hun eigen producten in een video of zo te promoten. Dan gaan ze er natuurlijk niet bij vertellen dat het ook met andere producten kan. Wat natuurlijk wel zo is.

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 05 januari 2023, 14:53:12Ik heb een spuitbus met lak (Vallejo), maar daar staat fiks wat druk op waardoor de poeder er bijna afvliegt en de hoeveelheid lak snel teveel is.

En dit is een heel goed advies. Soms zie je commentaren voorbij komen waarin beweerd wordt dat de poeders door het lakken niet meer zichtbaar zouden zijn. Dat is natuurlijk flauwekul, het is geen Harry Potter verdwijndoek. Die poeders hebben ze er dan zelf afgeblazen door met een veel te hoge druk te spuiten.
Gebruik een zo laag mogelijke druk bij het sealen van poeders ed. Welke druk dat is moet je zelf proefondervindelijk vaststellen met een paar teststukjes. De lak moet dan zo dun mogelijk zijn en er strak opliggen.
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 05 januari 2023, 11:57:08
Citaat van: ronaldk op donderdag 05 januari 2023, 07:02:00Mogelijk ook als eerste voordat je gaat verweren.
Ikzelf doe dat niet. En ik heb het ook niet bij anderen gezien.
na ontvetten van het te bewerken model, gebruik ik in de airbrush matte lak om het "plastic achtige" te vervangen door een wat doffere kleur, daarna begin ik met het "weatheren", en ik denk toch dat vele anderen dat ook zo doen.
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: wat voor lak na gebruik patinapoeders?
Ik ben geen verf-profi als de andere heren in dit draadje hiervoor, maar heb wel het een en ander vervuild of verouderd. Ik gebruik de Noch spuitbus op de poeders. Zowel in H0 als Z aardige resultaten (verroesten van loc-ketels en vuile dieseldaken, vervuilen wagens, verouderen/vervuilen van huisjes, aanbrengen van mos-groen etc.).

Dus om te proberen kan je best zo'n spuitbusje kopen. Als het bevalt, dan opschalen naar meer profi-materiaal.
Groet, Paul