Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Train O Matic decoder

Gestart door jkos vrijdag 30 december 2022, 20:01:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Train O Matic decoder
Lid sinds: 2015

offline
Train O Matic decoder
Enkele weken geleden heb ik een decoder van het merk Train O Matic gekocht bij DTS.
Vandaag heb ik hem ingebouwd in een goedlopende kleine Marklin Loc (3000 serie) waar een D&H decoder inzat.
Als ik de loc met de ingebouwde Train O Matic op mijn baan zet gaat hij niet harder dan de vierde rijstap, daarna wordt het horten en stoten.
De losse decoder doet het goed als ik hem via de Lokprogrammer laat test draaien, alle cv's zijn in te stellen en te lezen en hij loopt door tot rijstap 200.
Wat kan dat zijn?
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2017

offline
Re: Train O Matic decoder
Stel je vraag aan de verkoper !

Cees
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2022

offline
Re: Train O Matic decoder
 @citaat Na zo'n reactie, nog wel met een uitroepteken zal jkos niet snel nog een vraag stellen.  ;)
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Train O Matic decoder
Gezien het kennisniveau van DTS en het feit dat zij die decoder geleverd hebben, lijkt het me verstandig om met hen contact te zoeken en het probleem/gedrag uit te leggen.

Groet, Anne W
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2021

offline
Re: Train O Matic decoder
Ja hoor, gewoon een ticket aanmaken in de helpdesk is voldoende :)

Maar als de decoder het in de tester wel gewoon doet, maar in de loc niet snap ik de vraagstelling hier. Dan zou je inderdaad vermoeden dat het aan de locomotief ligt.
Nu is het geen geheim dat en loc en decoder soms gewoon geen match zijn. Dat maken we mee met alle merken locs en decoders.

Ik weet wel dat we de ToM niet goed werkend hebben gekregen in de Fleischmann Sprinter. Waarbij hij het op de EcoS wel goed deed, maar op de CS3 weer totaal niet... Hier lag het weer aan de centrale. Nu zit er een Zimo in dat treinstel en die werken beter samen met de CS3. In een ander Marklin model loste een motorfilter het hele probleem op.

Ben nu wel benieuwd naar het model zelf. Als je een ticket aanmaakt in de helpdesk zal Arnaud wel even reageren. Als hij er niet uitkomt gaat er gewoon een email naar Roemenië en dan gaan ze dat daar vaak uitpluizen. Zo hebben we wel meer problemen opgelost waarbij ze daar zelfs zover gingen als het model aankopen op Ebay om hem daar te testen.. Ze zijn heel leergierig.

In ieder geval een fijne jaarwisseling alvast!
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2022

offline
Re: Train O Matic decoder
Citaat van: DTS op vrijdag 30 december 2022, 22:36:36Maar als de decoder het in de tester wel gewoon doet, maar in de loc niet snap ik de vraagstelling hier.


Precies. Als we alle problemen die mensen ervaren met decoders niet meer mogen bespreken kunnen we fora wel opdoeken. Bovendien hebben anderen er ook niets aan die een vergelijkbaar probleem ervaren.

Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2015

offline
Re: Train O Matic decoder
Omdat de helpdesk deze dagen gesloten was dacht ik bij mezelf ik leg de vraag even hier neer.
Volgens mij zijn fora hiervoor en stelde ik gewoon een legitieme vraag. Ik ben daarom ook blij dat sommige mensen wel normaal kunnen reageren op een hier gestelde vraag.
Voor alle duidelijkheid; de locomotief rijdt goed op een D&H en ESU decoder, daarom ga ik er vanuit dat het aan de ToM decoder ligt of aan de decoder in combinatie met de desbetreffende locomotief.
Ik zal mijn vraag wel eens neerleggen bij DTS, die hebben mij tot nu toe altijd nog geholpen.

P.S. alvast de beste wensen voor 2023

Met vriendelijke groet,

John Koster
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2021

offline
Re: Train O Matic decoder
Precies, en dat moet ook gewoon kunnen vind ik.

Overigens is de helpdesk nooit gesloten hoor, die draait gewoon door. Al verwacht ik vandaag weinig activiteit. Iets met biertjes, vrienden en kijken hoe 2023 eruit ziet

Er is inderdaad een goede kans dat je loc en de decoder geen vriendjes zijn. Dan is het de kunst te medieëren met CV's. 
Re: Train O Matic decoder
Lid sinds: 2015

offline
Re: Train O Matic decoder
Het heeft even geduurd maar toch zal ik even een terugkoppeling geven
Nadat ik de verkoper op de hoogte had gesteld van mijn "probleem" kreeg ik als antwoord dat zij ook niet precies wisten waar het aan lag. Ze hadden de decoder nog nooit ingebouwd in een Marlin loc, dus moesten ze het antwoord schuldig blijven.
Ik heb de decoder toen ingebouwd in een andere loc met een kleine schijf motor et voila het rijdt als een tierelier.
Daarna de probleem loc voorzien van een ander anker en ook nu rijdt deze gewoon goed.
Ook op andere Marklin locs draait de decoder goed, alle cv's zijn goed in te stellen en de decoder reageert ook goed op de gewijzigde instellingen.
Conclusie tot nu toe: goede decoder tegen een scherpe prijsstelling.