Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lift in iTrain bedienen

Gestart door Ferdi vrijdag 30 december 2022, 19:14:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Lift in iTrain bedienen
Beste mensen,

Station Woerden heeft 2 liften. Deze heb ik gemaakt van de Faller 180692 lift die ik heb verlengd. Met de Faller 140470 6 aandrijving kun je met een switch de lift omhoog of laten zakken (zie foto). Ik heb de lift nu aangesloten op de Märklin 32VA transformator (gele en bruine draad).
Op het filmpje zie je dat het werkt.
Ik zou graag de lift automatiseren: bijv. met een terugmelder. Als een trein binnenkomt op het spoor, wordt de S88 geactiveerd die dan ook de lift naar beneden laat gaan. Of andersom: als een trein vertrekt, gaat de lift omhoog.
Ik werk met iTrain. Ik heb geen idee hoe dat op te lossen. Misschien iemand een suggestie?
Op de andere foto zie je het aansluitschema van de switch uit de handleiding.
Filmpje:
Lift

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Re: Lift in iTrain bedienen
Dag Ferdi,

Echt een goed advies kan ik je niet geven omdat ik nog niet toe ben aan het bouwen van een lift. Bovendien alles aan het automatiseren waar ik voorheen analoog aan het treinen was.
Mooi filmpje.
Maar iTrain gaat goed samen met de OC32 (http://www.vpeb.nl/index.php/ondersteuning/documenten-oc32/). Dat zou het begin van een oplossing kunnen zijn. Je kan de vraag ook eens stellen aan Martin van Domburg (https://www.dtswebshop.nl/en/tags/vpeb-dinamo-dinamo-startset-n-spoor-n-spoor-digita/). Goede ervaringen mee.
TZT wil ik een lift voor een trein maken. Ik ben zeer geïnteresseerd in de oplossingen.

Groet, Henk.
Re: Lift in iTrain bedienen
@Hendricus / Henk: Waarom een OC32?

@Ferdi : Kijk eens naar het gebruik van een schakeldecoder zoals een M84, Esu Switchpilot DR4018 of een ander merk schakeldecoder. Even nader gekeken naar het schema: Op plaats van de schakelaar een 2-polig Bi-stabiel relais er tussen zetten. Deze vervangt de schakelaar. Het relais schakelen met puls van een wisseldecoder. De schakeldecoders reageren op een DCC-wisseladres. Daarmee kan je via een bezetmelding wel in iTrain wat laten reageren.

Re: Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Ferdi, in iTrain kan je een Actie maken waarmee je de bezetmelder activeert en de lift zal aansturen.
Bezetmelder aan, lift omhoog, bezetmelder uit lift omlaag.
Misschien nog beter om i.p.v. een bezetmelder een blok toe te passen in iTrain zodat de lift niet op alle treinen zal reageren.
Met een bezetmelder in een Actie gaat bij iedere keer bezet de lift werken en kan me voorstellen dat het niet nodig is als er een Goederentrein voorbij komt rijden dat dan de lift omhoog moet.
Verlichting is ook goed te schakelen met bijv. een DCCNext.
Daar kan je dan ook de lift mee bedienen.

Re: Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Beste mensen,

Het is gelukt! De Faller lift van station Woerden is geautomatiseerd. Samen met Martin van DTS de OC32 geprogrammeerd. Met een source driver ipv een weerstandsbank, met de + schakelen en een werkende transformator ;) doen wonderen. De lift schakelt met 2 aspecten omhoog en omlaag. In de OC32 een tijd ingeschakeld van 16 seconden. Dat is hoe lang het duurt voor de lift naar boven is en weer naar beneden. Met een HPP4 module met 4 relais wordt de motor vooruit en achteruit geschakeld. In iTrain een actie aangemaakt: als de trein de bezetmelder activeert, is de uitvoering lift naar beneden. Zodra de trein het blok verlaat en de terugmelder vrijgegeven is, gaat de lift weer omhoog. Nog even nadenken hoe ik het definitief wil. Misschien ook leuk om de lift af en toe te activeren als er iets anders gebeurt zonder dat een trein het station inrijdt. Bijvoorbeeld als een trein het schaduwstation inrijdt.
De verlichting flikkert nog steeds door de wisselstroom transformator.

Filmpje:

Dank Robin (relais), Martin (OC32) en iTom (iTrain).

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Dat is weer een geweldig stuk scenery en het beweegt super.mooi.
Nu nog de wisselstroom aanpassen voor de led verlichting.
En inderdaad is het ook leuk als een lift beweegt als er geen trein het station binnen loopt.  :thumbup:
Re: Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Knap gemaakt Ferdi. :thumbup:
Erg leuk om naar te kijken.

Groet Michel
Re: Lift in iTrain bedienen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Hoi Ferdi,

Fijn dat het gelukt is, erg leuk om te zien  :thumbup: :thumbup:
De OC32 kan erg veel, en top dat Martin jou daarbij geholpen heeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Lift in iTrain bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lift in iTrain bedienen
Gaaf filmpje Ferdi, was een leuke puzzel  @citaat