Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

koppeling CS2 met laptop

Gestart door jos57 vrijdag 30 december 2022, 18:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koppeling CS2 met laptop
Lid sinds: 2016

gouwe ouwe 1200

offline
koppeling CS2 met laptop
Hallo,

Ik ben van plan voor mijn nieuwe baan mijn CS2 te koppelen met een nog te kopen laptop. De beoogde laptop heeft voor de verbinding met externe apparaten alleen de beschikking over USB poorten. Kan ik daarmee de CS2 en die laptop werkend koppelen of moet er dan via een andere poort verbinding gemaakt worden?

Groet Jos.
Re: koppeling CS2 met laptop
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: koppeling CS2 met laptop
Dag Jos,

Je maakt voor de verbinding met de CS2, gebruik van een IP verbinding.
CS2 aansluiten op je router (of switch) en ook de laptop daarop aansluiten.

En klaar is Jos.

Groeten,

Jan
Re: koppeling CS2 met laptop
Lid sinds: 2016

gouwe ouwe 1200

offline
Re: koppeling CS2 met laptop
Hallo jan,

Dank voor je reactie.

Mijn idee is om de hele treinbaan off line van het www te houden, dus geen verbindingen van de CS2 en laptop met routers oid.

Vooralsnog heb ik op zolder ook geen internet voorzieningen.

Graag je reactie,

groet,

Jos
Re: koppeling CS2 met laptop
Maar een switch of router die niet met internet in verbinding staat, kan prima werken tussen de aangesloten lokale apparaten.

Als je laptop geen aansluiting voor een netwerkkabel heeft, moet je een Usb adapter/verloop aanschaffen.
Mogelijk kun je de kabel dan rechtstreeks met je CS verbinden en anders via een switch.

Wifi is ook een optie, maar is storingsgevoeliger.

Groet,

Peter



Re: koppeling CS2 met laptop
De laptop heeft toch wel een netwerkaansluiting?
Deze rechtstreeks verbinden met de CS2.
Wel zorgen dat ze elkaar kunnen zien wat betreft ip adressen, deze moeten dus in hetzelfde bereik zitten.
Re: koppeling CS2 met laptop
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: koppeling CS2 met laptop
Haal voor een paar euro een switch erbij. 2 Kabeltjes, als je op het web moet, aan het web, anders eraf. Krijg je af en toe ten minste nog de updates op de CS2 ook. OF des noods een routertje, kan je vanaf je telefoon ook nog eens wat bedienen.
Re: koppeling CS2 met laptop
Lid sinds: 2016

gouwe ouwe 1200

offline
Re: koppeling CS2 met laptop
Hoi mensen,
Ik heb eerst maar een verloopsnoertje besteld en ga proberen de CS2 met de laptop te laten praten.  Wordt vervolgd.
Groet Jos
Re: koppeling CS2 met laptop
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: koppeling CS2 met laptop
Dat is dus moeilijker dan het ding gewoon aan een router prakken. Märklin adviseert niet voor niets zowel bij CS2 als bij CS3 om ze gewoon op het netwerk te zetten.
Re: koppeling CS2 met laptop
Natuurlijk is dat de beste oplossing, maar allerlei nieuwerwetse laptops zijn zo slank als hun dochter en een aansluiting voor een echte netwerkkabel zit er niet meer op.
Alleen USB-C of zoiets. En dan heb je sowieso een verloopje nodig.

Groet,

Peter
Re: koppeling CS2 met laptop
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 01 januari 2023, 19:22:09nieuwerwetse laptops zijn zo slank als hun dochter
Het is 2023 niet 1985. Die vergelijking gaat niet meer op.
Re: koppeling CS2 met laptop
@citaat Huh?

Gewoon effe de specs van een surface 4:

Aansluitingen
1 x USB-C

1 x USB-A

3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting

1 x Surface Connect-poort


Dus als iemand hier zonder dockingstation of verloopje een RJ45 netwerk kabel ingeprikt krijg, mag hij het zeggen...

Natuurlijk mag je met wifi aan de slag, naar ja, dan moet de boel toch aan een routertje.

Groet,

Peter
Re: koppeling CS2 met laptop
 @citaat Het ging om zo slank als de dochter.
Re: koppeling CS2 met laptop
Lid sinds: 2016

gouwe ouwe 1200

offline
Re: koppeling CS2 met laptop
Hallo forumleden,

Dank voor het meedenken en de tips. Inmiddels heb ik de verbinding kunnen maken en de boel aan de praat.
cruciaal was inderdaad de cross kabel! daarmee kwam de verbinding tot stand.

Wat mij bij het opstarten ook nog in de weg zat was de volgorde van opstarten. Eerst de cs2 helemaal laten opstarten en daarna pas de laptop, anders lukt het niet. Weer een leerpuntje. En wellicht een tip. Nu pakt de laptop direct en via het stand alone netwerk de CS2 op.

Groet,

Jos