Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)

Gestart door Acido donderdag 29 december 2022, 19:33:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Hallo allemaal,

Ik heb op de modelspoorbeurs in Zutphen een analoge 3326 (Recordloc 1607 met 150 Jaar NS-logo) op de kop getikt. Ik had nog een setje 60760 liggen, dus ik heb de nieuwe aanwinst daarmee gedigitaliseerd. Het hele proces heb ik op foto vastgelegd en het leek me aardig dat te delen.

Voor een beetje handige drierailer is zo'n ombouw niet heel spannend, deze post is dan ook bedoeld voor mensen die het nog nooit hebben gedaan (of vergeten zijn hoe het moet). Ombouw met 60760 voor dummies, zeg maar :wink:


Stap 1: het oude spul eruit


Deze loc is voorzien van een klassiek relais, maar met een voorschakelprintje wat ervoor zorgt dat de loc uitermate 'strak' schakelt, zonder lichtflitsen of schokken. Het printje zit vast met een schroefje waar ook de aarde op aangesloten is. Het relais zit vast met een schroef aan de zijkant, onder de schakelwals.

Soldeer de rode draad los die aan de keuzeschakelaar voor boven- of benedenleiding vast zit, en de draden naar de lampen. De bruine aardedraad komt vanzelf los als je de schroef van het printplaatje eruit haalt. Soldeer het oogje van de draad af, dat heb je later weer nodig. De schroef trouwens ook. Het isolatieringetje dat eronder ligt kan weg.


Haal het draaistelframe van de motor af door de schroef bij de koppeling los te draaien. Daarna kan het borgplaatje verwijderd worden waarmee de motor op zijn plek gehouden wordt. Dat plaatje en het draaistelframe liggen op de foto tussen het chassis en de kap.

Als motor, printje, relais en de genoemde draden los zijn, kun je het hele zaakje er zo uit tillen. De motor lossolderen hoeft niet eens want de onderdelen waar de draden aan zitten worden vervangen.

Let op: één draad moet je laten zitten, namelijk de zwarte draad die van de sleper naar de bovenleidingkeuzeschakelaar gaat, aangegeven op de foto. Voor de rest kan alle bedrading eruit, ook de draden naar de lampen die er op de foto nog aan zitten.


Nu het motorblok eruit is, kan dat ook uit elkaar gehaald worden. Begin met het verwijderen van de oude koolborstels: met een pincet het veertje naar buiten bewegen en op de schacht leggen waar de borstel in zit. Daarna kun je met een speld of een kleine schroevendraaier de borstel naar buiten schuiven via de open bovenkant van de schacht. De oude borstels kunnen weg want er zitten nieuwe bij de ombouwset.

Haal het motorschild los door de twee schroeven eruit te draaien. Bewaar deze schroeven want die worden niet meegeleverd met de 60760. Buig het schild omhoog en haal het anker uit de motor. Daarna kan de veldspoel, met het motorschild er nog aan vast, verwijderd worden. Dat is soms een beetje wurmen, maar hij kan er echt uit :wink:
Indien nodig is dit ook een mooi moment om de motor van binnen schoon te maken.


Het oude anker heeft er al heel wat kilometers op zitten, te oordelen naar de vervuilde en versleten collector.


Ter vergelijking even het nieuwe anker ernaast. Het is iets kleiner en vijfpolig in plaats van driepolig. De collector is een wereld van verschil :wink:


Uit de verpakking van de 60760-set komen verder een nieuw motorschild passend voor het kleinere anker, en een veldmagneet - geen spoel meer want in feite maak je er een gelijkstroommotor van.


Stap 2: nieuwe onderdelen erin


Plaats de veldmagneet en daarna het anker. Je zult daarbij merken dat de veldmagneet aan het anker trekt. Let er dus op dat de ankeras in het daarvoor bestemde gat aan de andere kant van de motor terechtkomt. In tegenstelling tot bij de oude motor kun je het anker nu nog niet laten draaien door de wielen te bewegen. Dat komt doordat de veldmagneet het anker scheef trekt. Het plaatsen van het motorschild lost dat op.


Plaats het nieuwe schild, test of het anker vrij kan draaien door de wielen te bewegen en schroef het schild vast met de schroeven waarmee het oude schild vast heeft gezeten.
:idea: Tip: als je nu de borstels plaatst (zie verderop, ik heb dat pas later gedaan), kun je de motor - die nu een gelijkstroommotor is geworden - eenvoudig testen door een 9V-batterij met de polen op het motorschild te verbinden.
De motor kan vervolgens weer ingebouwd worden door 'm van boven in het chassis te laten zakken en van onder vast te zetten met het borgplaatje.


De decoder van de 60760 heeft geen bevestiging dus hij zal met lijm of dubbelzijdig plakband vastgezet moeten worden. Het meest voor de hand liggend is om de decoder te bevestigen aan de zuil waar het oude relais aan gemonteerd was. Ik heb hier gekozen voor sterke lijm en een lijmtangetje.


Stap 3: bedrading aansluiten


Er komt een hele bos draden uit die decoder, maar laat je dat niet afschrikken. We gaan ze stuk voor stuk aansluiten, te beginnen met de basis: rijstroom (rood) en massa (bruin).

Voor de massadraad heb ik het oogje hergebruikt waarmee de aarde van het oude omschakelprintje was aangesloten. Met de schroef die daar ook bij zat is het oogje op het chassis gemonteerd, waarna de bruine draad aan het oogje is gesoldeerd.
De rode rijstroomdraad komt aan de "uitgang" van de bovenleidingkeuzeschakelaar; zie foto.


Daarna volgt de frontseinlamp die het verst weg is gelegen: die bij de motor. Bij dit model heeft de lamp twee draden en geen aarde naar het chassis. In dat geval MOET de oranje draad als gemeenschappelijke retourdraad naar de decoder gebruikt worden. Als de lamp een massacontact met het chassis heeft (en dus maar één draad) heb je alleen de gele draad nodig.

Leid de draden over de motor heen. Als je de oranje draad moet gebruiken, zoals hier, hou deze dan iets langer dan de gele, en gooi het stuk dat je overhoudt niet weg; dat heb je zometeen nog nodig.

N.B. Er is vanzelfsprekend onderscheid tussen voor (geel) en achter (grijs). Wat uiteindelijk voor en achter wordt, is afhankelijk van welke kant de motor op draait. Omdat dat weer afhankelijk is van hoe je de groene en blauwe motordraden aansluit, doe we die als laatste. Daarmee kunnen dan de verlichting en de rijrichting in overeenstemming gebracht worden, zonder dat de aanluitingen van de lampen omgewisseld hoeven te worden.



Omdat we twee lampen hebben, maar slechts één oranje draad, moet daar een splitsing in komen. Knip de oranje draad door, op enkele centimeters van de decoder. Plaats een stukje krimpkous over deze draad en schuif dat zo ver mogelijk naar de decoder toe (om voortijdig krimpen door het solderen te voorkomen). Strip de uiteinden, ook van het overgebleven stukje draad.


Soldeer de drie uiteinden aan elkaar.


Schuif daarna het krimpkousje er overheen. Als dat lukt... Bij mij wilde dat in eerste instantie niet omdat de soldering te dik was, waardoor de draad brak tussen de decoder en de las. Vandaar dat op deze foto een extra krimpkousje te zien is...


Nu er een tweede oranje draad is, kan de tweede lamp aangesloten worden. Gebruik daarvoor de extra oranje draad en de grijze draad.
Merk op dat de draden door een uitsparing in het chassis geleid worden - dit voorkomt dat ze klem komen te zitten tussen chassis en kap. Aangezien beide hier van metaal zijn, is dat iets om in de gaten te houden.


Op dit punt kun je de verlichting testen en kijken of deze netjes schakelt.
Het standaard adres van de 60760-decoder is 78.
Rijden doet-ie nog niet, want de motor is nog niet aangesloten.


Test geslaagd: decoder reageert, lampen branden en wisselen met de rijrichting.


Als laatste wordt de motor aangesloten, maar eerst gaan de nieuwe koolborstels erin die worden meegeleverd met de ombouwset.


:exclaim: Let erop dat je de borstel plaatst met het gleufje verticaal (zie cirkel). Niet alleen omdat de borstelveer (zie pijl) daar in valt maar vooral omdat de borstel aan de andere kant een uitholling heeft die past op de collector van het anker. Plaats ze dan ook altijd zoals aangegeven op deze foto. Vergeet niet met een pincet of een kleine schroevendraaier de borstelveren op de borstels te zetten zodat deze tegen de collector gedrukt worden. Doe je dat niet, zal de motor niet of zeer slecht lopen.


De volgende stap is op de rollenbank (of met een blokje onder het motordraaistel) bepalen wat voor- en achteruit gaat worden. Test dit door de twee overgebleven draden, de groene en de blauwe, op de aangegeven punten tegen de motor aan te houden terwijl je een klein beetje gas geeft. Niet teveel want dan kun je niet goed zien welke kant de wielen op draaien. Schakel de frontseinen in en kijk of de rijrichting overeenkomt met de brandende frontseinlamp. Zo niet, wissel de blauwe en de groene draad om. Onthoud wat de juiste combinatie is (in dit geval: groen aan de linkerkant).


EDIT: afgaande op de discussie naar aanleiding van deze post, kunnen de smoorspoelen ook weggelaten worden. Deze en de volgende twee stappen kunnen dan overgeslagen worden.
In beide draden moet een meegeleverde smoorspoel geplaatst worden. Die kun je direct aan de motor solderen maar dat kan de bewegingsvrijheid van het motorblok beperken. Iets meer werk maar wel veiliger (en netter) is het plaatsen van de spoelen in de draden. Knip de draden daarom door op een centimeter of vijf van de decoder.


Kort van elk van de spoelen een pootje in tot een centimeter en soldeer ze aan de blauwe en de groene draad. Vergeet niet éérst een krimpkousje over de draad te plaatsen (zou voor mij niet de eerste keer zijn...:razz:)


Soldeer op dezelfde manier de afgeknipte draden aan het andere eind van de spoeltjes.


Daarna kunnen de draden aan de soldeerpunten op het motorschild gesoldeerd worden.
:exclaim: Let erop dat de draden voldoende speling bieden zodat het motorblok vrij kan bewegen in de bochten. Let ook op dat de draden nergens klem komen te zitten tussen het chassis en de kap of tussen de motor en de kap.


Dit is dan het eindresultaat! De draden die over de motor heen lopen zijn daarop vastgezet met een stukje dubbelzijdig klevend plakband. Als daar niet voldoende ruimte voor is, kun je ze ook achter het beige condensatortje klemmen wat op de motor zit.


stap 4: testen en inregelen


De ombouw is klaar en dus is het tijd voor een test. Smeer de uiteinden van de ankeras want het anker en het motorschild zijn nieuw en dus nog helemaal 'droog'.
Het adres kun je aanpassen door een andere waarde in te voeren in register 01. De standaardwaarde is 78.
De maximumsnelheid kun je aanpassen door een waarde tussen 0 en 63 in te voeren in register 05. De standaardwaarde is hier 63 waardoor de loc véél te hard rijdt. Hoe ver je deze waarde moet verlagen is een kwestie van smaak en uitproberen. Ik kwam uiteindelijk uit op 25.
Het verlagen van de maximumsnelheid verkleint ook de snelheidsstappen waardoor de loc merkbaar soepeler zal versnellen en vertragen.
De manier waarop je deze waarden wijzigt is uiteraard afhankelijk van het type digitale besturing dat je gebruikt.


Stap 5: inrijden


Alle tests geslaagd dus kan de loc de dienst in! :biggrin:
Lekker even een tijdje in laten rijden, indien nodig nog een keer smeren. Er zit uiteindelijk een grotendeels nieuwe motor in :smile:


Tot zover,

Succes!

Martijn :cool:

Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Martijn,

Ik denk dat je het voor "dummys" goed het uitgelegd   :thumbup:
Wat ik wel zag, je hebt geen bruine massa draad naar de motor aangesloten. Soms (vraag me niet waarom) kan het gebeuren dat een motor begint te 'stotteren', dan krijgt de motor geen massa, want op de aangedreven wielen zitten rubber bandjes en die isoleren de boel. Maar, of je de massa aansluiting maakt of niet, laat ik aan jouw over.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Hoi Martijn,

Uitstekende beschrijving van je ombouw.

Iets wat ik vragenstellers nog wel eens mee geef is vooraf de motor te testen als de motor "klaar" is en de eigenschap gelijkstroom motor heeft.

Testen kun je makkelijk doen met een 9 Volt batterij door deze op het schild met krokodillen bekjes aan te sluiten.

Je kunt dan ook gelijk de twee draairichtingen testen, draden van koolborstel wisselen en je bent klaar. Je weet dan meteen of de motor mechanisch juist in elkaar zit.

Klusje van niks en kan veel zoeken naar wat er verkeerd kan zitten schelen.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Zeer duidelijk verslag voor de beginnende ombouwer inderdaad  :thumbup:

Als ik wel een opmerking mag plaatsen:
Citaat van: Acido op donderdag 29 december 2022, 19:33:28Bij dit model heeft de lamp twee draden en geen aarde naar het chassis. In dat geval moet de orange draad als massa- of retourdraad gebruikt worden.
Dat is de gemeenschappelijke plus, vaak onjuist als massa aangeduid. Voor de beginner ook wel even handig om daar een :warning: waarschuwing :warning: bij te zetten, dat dit niet verwart moet worden met de railmassa. (of m.i. nog beter, de term massa daar geheel weg te laten).
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
zerr goed uitgelegd ik zou om het makkelijk te maken de kant met de sleper als "voor" aanduiden

Gr Ed
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: Marklindak op donderdag 29 december 2022, 23:42:02Testen kun je makkelijk doen met een 9 Volt batterij door deze op het schild met krokodillen bekjes aan te sluiten.
Je kunt dan ook gelijk de twee draairichtingen testen, draden van koolborstel wisselen en je bent klaar. Je weet dan meteen of de motor mechanisch juist in elkaar zit.
Hoi Fred, dank voor je tip, ik heb hem in het verhaal opgenomen :smile:

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 30 december 2022, 01:10:34Dat is de gemeenschappelijke plus, vaak onjuist als massa aangeduid. Voor de beginner ook wel even handig om daar een :warning: waarschuwing :warning: bij te zetten, dat dit niet verwart moet worden met de railmassa. (of m.i. nog beter, de term massa daar geheel weg te laten).
Hoi John, goed punt - ik heb de tekst aangepast!

Dank voor de feedback. Ik heb de tekst op andere punten ook nog een beetje bijgepunt en hier en daar uitgebreid.

Groet,
Martijn
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: ajw op donderdag 29 december 2022, 22:19:38Wat ik wel zag, je hebt geen bruine massa draad naar de motor aangesloten. Soms (vraag me niet waarom) kan het gebeuren dat een motor begint te 'stotteren', dan krijgt de motor geen massa, want op de aangedreven wielen zitten rubber bandjes en die isoleren de boel.
Hoi Alfons,

Het massacontact van de motor loopt via de motorsteunen en in mindere mate via het borgplaatje aan de onderkant. In principe moet dat voldoende zijn, tenzij de glijvlakken sterk vervuild zijn. Ik heb één keer te maken gehad met een draaistelloc die ondanks het schoonmaken van de glijvlakken af en toe stotterde. Een extra massadraad van de motor (soldeeroogje plaatsen op een van de schroeven waarmee het motorschild vast zit) naar het chassis (het soldeeroogje waaraan de aardedraad van de decoder zit) kan dan inderdaad helpen.

Groet,
Martijn
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Dank je wel voor dit duidelijke verslag Martijn. Juist dit soort verslagen is voor mij ooit reden geweest om lid te worden van dit mooie forum.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Draden aan motor niet over motor laten lopen. Soms is daar wel ruimte voor, maar ook vaak niet.
Draden lopen normaal langs motorschild tussen condensatortje en schild ingeklemd. Zo kunnen ze niet tegen de kap schuren en op den duur kortsluiting geven. Ook de weerstanden kan je inkorten en direct aan motorschild solderen; daar de bedrading aan. Dan is alles compacter en loopt de bedrading veiliger door de loc met minder kans op inklemmen. De extra massadraad was al aangegeven. Hierdoor wordt de loc minder storingsgevoelig bij lage snelheden.

Ik heb helaas even geen foto voor je.

Verder netjes gedaan.

Mvg
Marcel
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Hoi Marcel,

Dank voor je reactie :smile:

De draden kun je inderdaad ook achter het condensatortje klemmen maar in deze loc is meer dan voldoende ruimte en dat geldt voor de meeste moderne elocs. Wordt het krap, dan is achter de condensator klemmen een goed alternatief. Ik heb dat aan de tekst toegevoegd.

De smoorspoelen (het zijn geen weerstanden) direct aan de motor solderen kan, maar zoals ik al aangaf kun je daar de draaibewegingen van het motorblok mee belemmeren. Als je dan toch zoveel ruimte hebt elders in de loc, zoals in dit voorbeeld, geef ik de voorkeur aan een andere lokatie. Ga je een kleine locomotief digitaliseren (tenderloc of rangeerloc) dan kan het zijn dat direct aan de motor de enige beschikbare plek is, maar dan heb je geen draaiend blok dus is dat geen probleem :wink:

Groet,

Martijn
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: Acido op vrijdag 30 december 2022, 16:06:04De smoorspoelen (het zijn geen weerstanden) direct aan de motor solderen kan...
Direct aan de motor is de enige zinvolle toepassing van de smoorspoelen, ontstoren doe je zo dicht mogelijk bij de bron en niet met een stuk draad tussen dat een antenne is die de storing uitstraalt...
Zoals jij het doet kun je de spoelen even goed weglaten, ze doen toch niks meer.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Ach, dat wist ik niet; ik ging er vanuit dat de spoelen zijn om de decoder te beschermen. Ik zal ze volgende keer dichter bij de motor plaatsen :wink:
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Leuk basic ombouw verslagje Martijn.  :thumbup:
En meteen krijg je een hoop tips van de specialisten.  :-)
Verder denk ik dat de rol van de spoeltjes niet zo groot meer is.
Antennes voor radio en tv gebruiken we allang niet meer en fabrikanten passen ze in nieuwe modellen (met andere typen DC motoren) ook allang niet meer toe.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Wat een mooi en duidelijk verslag met foto's. Prima geschikt voor een beginneling, als ik. Als ik dit zie en lees, durf ik het, denk ik, ook wel aan.
IK wil dan als eerste een Marklin 3050 gaan ombouwen.
Dat is een loc met een LFCM motor.
Wat heb ik daarvoor nodig?
In het verhaal hierboven gaat het over een 60760 decoder, maar die is voor een trommelcollectormotor.
Verder werk ik met een MS2.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citeerhttps://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Grote_Schijf_Collector_Motor_(LFCM)

wiki 3 rail en google ;)

Vaak kom je zo een heel eind.

Moeilijk is het niet als je een klein beetje kan solderen.
Rustig de tijd nemen en alles van te voren uitzoeken wat je wilt en wat je nodig hebt.

Zelf gebruik ik als er ruimte is de dragerprint, is er geen ruimte dan een decoder met aan gesoldeerde draden.
De drager heeft als voordeel dat je de decoder zelf kan wisselen zonder weer te solderen.
De draden zitten al aan een dragerprint waarop je een decoder kan steken.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: coen op zaterdag 31 december 2022, 19:16:49Wat een mooi en duidelijk verslag met foto's. Prima geschikt voor een beginneling, als ik. Als ik dit zie en lees, durf ik het, denk ik, ook wel aan.
IK wil dan als eerste een Marklin 3050 gaan ombouwen.
Dat is een loc met een LFCM motor.
Wat heb ik daarvoor nodig?
In het verhaal hierboven gaat het over een 60760 decoder, maar die is voor een trommelcollectormotor.
Verder werk ik met een MS2.

Daar kun je de 60944 Märklin voor gebruiken met een decoder welke u zelf wilt.
Zelf wil ik deze ook een ombouwen en kijk uit naar uw verslag.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: coen op zaterdag 31 december 2022, 19:16:49IK wil dan als eerste een Marklin 3050 gaan ombouwen.
Dat is een loc met een LFCM motor.
Wat heb ik daarvoor nodig?

Hallo Coen,

Zoals Tom al aangaf kun je daarvoor deze set gebruiken:
60944 - Ombouwset hoogvermogenmotor

De ombouwprocedure verschilt niet van de procedure die ik beschreven heb.
De onderdelen hebben alleen een iets andere vorm omdat de LFC-motor nou eenmaal wat groter is.

 :warning: Let op: bij deze set wordt géén decoder meegeleverd!

Succes!

Groet,
Martijn

Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Dank je wel voor de reacties.
Ik denk dat ik het nu wel kan met behulp van de foto's en het verhaal.
Dan ga ik voor de 60944 en een Esu lockpilot5 decoder.
@Martijn: Zijn de kleuren van de draden hetzelfde als bij de 60760?

Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Mooi @Acido ! Mag dit in onze wiki opgenomen worden  :help:
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: coen op zondag 01 januari 2023, 15:53:24Martijn: Zijn de kleuren van de draden hetzelfde als bij de 60760?

Nee, ESU gebruikt helaas een ander kleurenschema.

Tussen haakjes de kleuren die Märklin gebruikt:

Rijstroom = rood (rood)
Massa = zwart (bruin)
Licht vóór = wit (grijs)
Licht achter = geel (geel)
Retour = blauw (oranje)
Motor = oranje + grijs (blauw + groen)

Daarnaast zijn er extra draden (paars en groen) voor extra functies (F1 en F2) die de 60760-decoder niet kent. Daar kun je extra verlichting e.d. op aansluiten, met blauw als retour.

Dit staat ook allemaal beschreven in de LokPilot5-handleiding, inclusief een tabelletje met de overeenkomende Märklin-kleuren.

Martijn
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: Sascha op zondag 01 januari 2023, 15:58:50Mooi @Acido ! Mag dit in onze wiki opgenomen worden  :help:
Natuurlijk :smile:
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Top, Martijn.
Dit is de info die ik al een tijdje zoek, hier kan ik wat mee.
Met alle foto's en het verhaal erbij durf ik het nu wel aan om een loc te gaan ombouwen.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: coen op zondag 01 januari 2023, 18:20:44Met alle foto's en het verhaal erbij durf ik het nu wel aan om een loc te gaan ombouwen.
Dat is precies het idee erachter :thumbup:
Succes!
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Het vertellen hoe iets moet verdient altijd waardering maar als je het in de wiki zet als voorbeeld "hoe het moet" zou ik de onvolkomenheden waar eerder over gesproken is er toch even uithalen.

Het missen van de massadraad naar het motordraaistel is tamelijk essentieel, zeker ook gezien de alzheimer eigenschappen van de goedkope 60760 decoder. En een decoder zet je natuurlijk nooit vast met secondelijm maar met een stukje dubbelzijdig tape op de bodem van het chassis.

Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Nou ja, laat maar dan want er zitten ondertussen zoveel "onvolkomenheden" in dat ik beter een nieuw verslag kan gaan maken.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
leuk maar mss meteen ook die lampjes vervangen door leds ? Die kan je makkelijk in de voetjes steken en wel weerstandje ertussen
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
 :offtopic:
Citaat van: coen op zaterdag 31 december 2022, 19:16:49IK wil dan als eerste een Marklin 3050 gaan ombouwen.
Dat is een loc met een LFCM motor.
Wat heb ik daarvoor nodig?

In een oud draadje stelt PietB een vraag naar het voordeel van 5-polige ankers bij LFCM-motoren bij gebruik van een ESU (-decoder).

Hij is uitsluitend op zoek naar het vijfpolig anker, en niet naar de complete ombouwset, en dat kan kennelijk  niet ..., en het voordeel van een 5-polig anker in een LFCM motor wordt her en der betwijfeld. Er wordt ook gesteld dat ombouw van een LFCM betekent dat je die ombouwt naar DCM.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Waarom niet het hele ombouwset gebruiken?


Het is er voor bedoeld, nog steeds verkrijgbaar, betaalbaar en goed te doen voor een handige beginner.
Daarnaast zijn de meeste nieuwe decoders gewoon toegerust voor gebruik van de 5* hoog vermogen motor.
Zowel esu als de ml/msd3
Een ml/msd3 kun je als voorgeprogrammeerde decoder zo gebruiken, deze staat ingesteld op dc zacht waarop de 5* prima werkt.



Heb meerdere loks met/naar 5* omgebouwd naar m4/mfx decoder
De lfcm heeft ook een anker ;)
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citeerleuk maar mss meteen ook die lampjes vervangen door leds ? Die kan je makkelijk in de voetjes steken en wel weerstandje ertussen


De pootjes van de ronde led lampjes iets afronden met een vijltje.
Dan steekt dat wat makkelijker in de originele fitting.

Vergeet niet voor je ze afknipt even de langere + pootje op het laatste stukje onder het lampje rood te kleuren met een permanent marker.

Is makkelijker dan in dat ledje te turen welke kant ook alweer de + en - was.
Maar je kan dat ook nog in je ledje zien als je dit vergeet.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Na het lezen van dit topic heb ik direct een ombouwset en decoder gekocht en vandaag is het al bezorgd.
Er zitten ook ontstoorspoelen bij.
Mijn vraag is:
1 moeten ze er echt in?
2 in welke richting moeten ze gesoldeerd worden? Of maakt dat niet uit?
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)


Richting maakt niet uit, je kan de pootjes korter knippen en of buigen als dat beter uitkomt.



Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: Kappa op zaterdag 31 december 2022, 10:11:48Verder denk ik dat de rol van de spoeltjes niet zo groot meer is.
Antennes voor radio en tv gebruiken we allang niet meer en fabrikanten passen ze in nieuwe modellen (met andere typen DC motoren) ook allang niet meer toe.

Lees citaat van Ad (hierboven) even goed, hij heeft enige kennis van elektronica!
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Oftewel: de spoeltjes zijn overbodig, lekker weg laten dus.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Hoi Martijn,
Door jouw duidelijke uitleg met die foto's erbij, durfde ik het wel aan om nu ook zelf een loc om te bouwen.
Dat werd een Märklin 3050.
Ombouwsetje 60944 gekocht en een Esu lockpilot5 basis decoder.
Door jouw stappenplan te volgen ging het ombouwen soepel en rijd ik met deze loc nu digitaal!! :)  :)  :)
De volgende wordt waarschijnlijk de 3055, (1205 serie).
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Voor ruim €57 in Duitsland nog een ombouwset en decoder besteld en deze ingebouwd in de NS 1205.
Weer gelukt. Ben er blij mee :)
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Beste mensen, nog even over een eventuele massadraad: een gewone gelijkstroommotor, zoals onze 5* motor, heeft slechts twee aansluitingen, de plus en de min. Hij krijgt alle stroom die hij nodig heeft via decoder. Een massadraad extra heeft dan ook alleen zin als de lok slecht massa maakt op het andere draaistel en daardoor de decoder even geen voeding krijgt. Wel aanbrengen dus, maar om de juiste reden.
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw 3326 met 60760 (fotoverslag)
Citaat van: Spoors op donderdag 05 januari 2023, 07:25:52Oftewel: de spoeltjes zijn overbodig, lekker weg laten dus.
Ik heb dit als opmerking in de tekst opgenomen maar de instructies laten staan.

Citaat van: coen op donderdag 19 januari 2023, 16:37:53Door jouw duidelijke uitleg met die foto's erbij, durfde ik het wel aan om nu ook zelf een loc om te bouwen.
Door jouw stappenplan te volgen ging het ombouwen soepel en rijd ik met deze loc nu digitaal!! :)  :)  :)
Super! Dat is exact de reden waarom ik deze handleiding heb gemaakt :smile:

Citaat van: hvanschaik op vrijdag 27 januari 2023, 09:57:44Beste mensen, nog even over een eventuele massadraad: een gewone gelijkstroommotor, zoals onze 5* motor, heeft slechts twee aansluitingen, de plus en de min. Hij krijgt alle stroom die hij nodig heeft via decoder. Een massadraad extra heeft dan ook alleen zin als de lok slecht massa maakt op het andere draaistel en daardoor de decoder even geen voeding krijgt. Wel aanbrengen dus, maar om de juiste reden.
Goed punt, al voegt het motordraaistel door de antislipbanden niet heel veel toe aan het massacontact. Kwaad kan het zeker niet en ik heb 'm naderhand dan ook toegevoegd bij deze loc.