Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rails 24094 breken

Gestart door Robbie50! woensdag 22 februari 2023, 14:59:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Rails 24094 breken
 :( Van mijn 10 rails 24095 (ik heb destijds (2021) een doosje hiervan gekocht, breken stukjes af.
bij aansluitkanten, maar ook de zijkanten zijn zeer gevoelig en breken.
Ik heb gelezen in Wiki wat hiervan de oorzaak is, maar mag ik nieuwe verwachten van Marklin of de verkoper van deze rails? :help:

Graag reactie,

Groet, Rob
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rails 24094 breken
In 2021 gekocht, maar wat is de productiedatum? Die wordt ook onderop de rails vermeld, werd in ieder geval. Weet niet of dat nog zo is?

Die rails is heb je dus circa 1,5 jaar geleden gekocht. Van Märklin hoef je niet veel te verwachten, maar niet geschoten is altijd mis. Dus ik zou er eens een email aan wagen. Het mag niet breken na zo een korte tijd. Tevens zou ik contact opnemen met de winkelier waar je die rails hebt gekocht. Ook hij heeft een verantwoordelijkheid. Het minste is wel dat hij ook contact opneemt met Märklin en dit aan kaart.
Re: Rails 24094 breken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails 24094 breken
Ik zou het bij de verkoper reclameren als het nieuw is gekocht in een winkel. Even de productiedatum nakijken. Slecht (uitgehard) kunststof bij een winkel is gewoon een non-comformity. Het product is niet wat jij ervan mag verwachten.
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Rails 24094 breken
 ;) Dank voor jullie reacties!!
Ben aan het zoeken geweest en heb héél veel bonnetjes, maar hiervan "natuurlijk"  niet meer...
Ik zie ook dat de rails net van een iets andere kleur is, kan je het ook hieraan zien? :warning:

Groet,


Rob
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rails 24094 breken
Onderop de rails staat een productie datum.
In de vorm van 1-12 in een cirkel, met daarin een 2-cijferig getal.
Tussen de 2 cijfers staat een pijl die wijst naar de maand.
Kortweg is alles wat vóór 2003 (03) is geproduceerd is aan sterke veroudering onderhevig. Dit door het uitdampen van de gebuikte weekmakers.
Er zijn een aantal batches die wel goed zijn, maar dat is Max 10% van alles.
Ook rails waar geen datum in staat valt hieronder. Ik heb in een database overige gegevens. Heb zelf wel een 400 rails van dit type..

Dus, ik denk dat je een oude doos hebt gekocht. Heb je nog een bankafschrift, dan staat daar ook een transactie nummer op wat correspondeert met de bon.
Als het kort geleden is, kan de leverancier zo de bon opzoeken.
Kan het verder niet zijn dat het een oude ongebruikte vergeten doos van jezelf is? Ook de productie datum van de doos moet matchen met de rails..

Mvg
Marcel
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Rails 24094 breken
 :) Dank voor alle reacties.
6 van de 10 rails waren van het "breekebeen"type.
Geen bonnetje ect. meer, dus nieuwe gekocht......
Deze zijn wel sterk en breken niet (nog niet?) Hopelijk blijft het hierbij, want inmiddels heb ik begrepen dat er soms hele partijen (incl wissels) naar de schroot gaan!
Toch welk een lelijk foutje van Marklin... :thumbdown:

Groet,

Rob
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rails 24094 breken
Tja nou ja. Dat is natuurlijk wel de gemakkelijkste weg voor iedereen maar voor jezelf niet bepaald de goedkoopste. Maar goed, tis wattut is.

Waar ik wel benieuwd naar ben. Heb je nog naar de productiedatum gekeken? Zowel onderop de rails als op het doosje. Dat is voor iedereen altijd interessant om te weten in geval van herhalingen.
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Rails 24094 breken
Tja, maar geen bonnetje, overschrijving......
Waarschijnlijk heb ik ze "toe laten voegen" bij een bestaande bestelling en gelijk overgemaakt of zo...ik weet het niet meer te achterhalen.
Hierbij nog een foto van een oorlogsspoortje....

Op de achterzijde zijn geen cirkels met datum gegevens te vinden, wel cirkels maar daar staat niet in...(met vergrootglas gezocht)

Nogmaals DANK voor je reacties....

Rob
Re: Rails 24094 breken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rails 24094 breken
Bij Marklin zitten nooit 2 batches in één verpakking.
De eerste rails had geen productie datum, daarna 96-01

Mvg
Marcel
Re: Rails 24094 breken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails 24094 breken
Vergeet die productiedatum bij rails van voor 2006. Waar je naar wilt kijken is of het uit ASA gemaakt is. Ook na 2002 zijn er nog mondjesmaat wissels geleverd die uit ASA gemaakt zijn.

Waar je, bij de nokken, naar kijkt zijn 3 zaken:
- Het railnummer
- De datumstempel
- Made in Germany

Let op: dit staat maar aan 1 kant.

Staat er 24xxx of "Made in Germany"? Laten liggen en doorlopen, ouwe troep. Wat je wilt dat eronder staat is alleen de laatste 3 cijfers van het nummer (bijv. 172), een CE keurmerk logo én daarachter >ASA<, waarbij de >ASA< het meest belangrijk is. Zie onderstaande fototje. Bij bogen staat het trouwens vaak volledig onder de letters BO. Heb je een stuk rechte rails waarin het midden "172" of "188" staat? Op dezelfde plek als bij bogen R1-R5 staat. Die rechte rails kan je dan gerust meenemen, dat is pas ergens na 2010 gekomen, ik meen zelfs na 2015. Bij de bogen zegt het niets. Bij wissels zit het ook wel eens iets anders.


Zoals ik zeg, bij wissels zit het ook iets anders. Een goede truc is het buigen. Een goede C rail kan je van een meter hoogte laten vallen. Een wissel vindt dat iets minder leuk, daarom in de lengterichting iets buigen. Hoor je het hard kraken en voelt het niet alsof het stuk rails dat fijn vindt? Laat maar liggen. Een stuk rechte rails van 188 of 172 kan je makkelijk 30 graden torderen. Niet te vaak doen, je zet wel trekspanning op de aansluitingen van de rail aan de klemmen.