Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?

Gestart door railman donderdag 29 december 2022, 11:31:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Hello Forum,

Ik heb volgende vraagjes als newbie.
Als jullie mijn niveau willen weten, kan dat op volgende link in het voorstelhoekje  : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90576.0
1) Welke materiaal (houtsoort) gebruiken jullie voor de onderbouw?
2) Waarom zie ik bij veel voorbeelden enkel rasters en geen vlakken ?
Ik kan begrijpen dat dit dient om later goed aan alles te kunnen maar ik vond op volgende filmpje een goede tip :
IKEA tafels in verschillende maten met losse poten en het blad bestaat uit soort visgraatplank.
Deze kan dan makkelijk bewerkt worden.
Graag jullie mening hierover :
.
Zie vanaf tijdstip in de video op 0:29
3) Hoe hoog is jullie tafel ? Zithoogte of staanhoogte ?
Grtz
Dimi

Alvast bedankt en hopelijk krijg ik nog wat feedback
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Hoi Dimi,

bij mij is de minimale baanhoogte (uitgezonderd schaduwstation) 105cm. Dit is voor mijn lengte comfortabel om er staand aan te werken. Werk je liever zittend, dan zal 70/80 cm voldoende zijn. Bij mij kijk je meer tegen de baan aan in plaats van helicopterview.

Ik heb voornamelijk vurenhout gebruikt met daarop mdf 9mm platen. Echt een raster is het bij mij niet...

Gr Maarten
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Hello Maarten,

Ik heb een vrije kamer van 3.2 op 3.2 meter in ons huis.
Ik woon hier wel permanent maar we houden ook rekening ermee (gezien de kids het huis uit zijn),
ooit de woning te verkopen op een bepaald moment.

Door dit feit leken, die tafels van 60 cm breedte op lengte > verschillende maten : 200 cm - 140 cm - 120 cm en 100 cm,
me wel een goed idee als ik ze samen vastmaak zoals in het filmpje.

Dan kan ik op een later moment toch makkelijk (als ik in modules werk > al klein beetje over gelezen maar nog niet gevonden hoe ik het praktisch zou moeten doen  :help:  :idea:  :? ) de baan (modulair) verhuizen.

Dan zou zo mijn idee zijn.
Indien u hier ervaring, foto's of tips (links op internet) zou hebben, steeds welkom  :-)

Heeft u uw onderbouw uit één stuk gemaakt ?
Als ik het goed begrepen heb in uw post, dan heeft u een kader in vurenbalken gemaakt en daarop dan de MDF-platen vastgeschroefd ?
En de poten, zijn deze ook vurenbalken ?

Ik denk aan een baan in L of U vorm, zodat ik toch wel enkele mooie lengten kan maken.

Mijn excuses voor de simpele vragen maar ik ben dus totaal newbie (zie ook mijn voorstelling in vorige post) hierin maar wel tijd genoeg nu om eraan te beginnen wegens pensioen.

Ook op internet al gezocht naar workshops maar heb ze nog niet echt gevonden.
Wel half afgewerkte banen en zo maar zo eens vanaf scratch en dan zien hoe het iemand doet ...
Noppes  :?  :|
Mocht u links hebben op internet ... graag.

Tenslotte : ondanks elkeen wel zijn persoonlijke voorkeur zal hebben maar wat is de meest gebruikte hoogte voor een tafel denkt u : zit- of staanhoogte ?

Alvast bedankt voor de info en uw reactie van hierboven  :)

Grtz
Dimi
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Indien je toch in modules wilt gaan werken dan heb je helemaal geen tafels nodig. Iedere module staat op zijn eigen poten. En deze worden onderling door bouten tegen elkaar aan geschroefd. Een module bouw je op uit multiplexplaat met twee kopse kanten (waar de volgende module tegen bevestigt wordt) en een voor en achterzijde. Veel modulebouwers hanteren allemaal dezelfde afmetingen zodat deze allemaal aan elkaar passen en op beurzen en meetings tot één grote baan samengevoegd kunnen worden. Maar als je alleen voor jezelf bouwt dan is dat uiteraard niet nodig.

De hoogte is heel erg persoonlijk. Het is maar net hoe je tegen je baan aan wilt kijken, helicopterview of op Preiser ooghoogte. En daarbij rekening houdend met je favoriete werkhouding. Daar kan een buitenstaander niets zinnigs over zeggen.

In veel gevallen zie ja alleen rasters omdat vaak de open bouwwijze wordt toegepast. Hierbij worden alleen de railtrajecten gelegd met stroken plaatmateriaal. Daartussen blijft het open of wordt later opgevuld met scenery (landschap). Het grote voordeel van deze bouwwijze is dat met name in tunnels de rails, van onder af, toegankelijk blijven zodat er bij calamiteiten ingegrepen kan worden.

Op youtube zijn er legio filmpjes en tutorials te vinden betreffende de opbouw van een modelbaan. Workshops behandelen over het algemeen meer de afzonderlijke aspecten van scenery en (electronica)techniek. Zoektermen in het engels opgeven vergroot je kans op goede hits.
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
@Lobomotion69

Bedankt voor het delen van uw ervaring (tips).
Ik veronderstel dat Preiser ooghoogte = op zithoogte (stoel).
Gezien nog 0,0 ervaring kan ik voor mezelf hier nog geen beslissing in nemen.
Daardoor de vraag welke de meeste bouwers hanteren ... . O:-D

Op Youtube ben ik zeker thuis en al meer dan mij "zot"  :P  8)  :eek:  gezocht maar een deftige filmpje vanaf scratch nog niet tegen gekomen.
Enkel deze die ik in de link hierboven had geplaatst is een leuke tutorial als compleet pakket.
Vandaar ook het idee met de IKEA tafels die ze daar naar voren brengen.

Het lijkt misschien een (te) simpele vraag maar als beginneling en dit in mijn jeugd nooit toe gekomen, is het toch tof om de opbouw eens te zien vanaf nul.

Ik zal wel wat leergeld betalen misschien maar binnenkort ga ik eens langsgaan bij de DIY zaak of IKEA ... Ga het nog wat laten bezinken.  :)  ;)

Wel nog volgende vraagje : in modules bouwen lijkt me interessant maar dan moet je toch serieus rekening houden met bouwplan en scenery?
Dat moet dan toch allemaal op elkaar afgestemd zijn?
Maar hoe doe je dan een naadloze aansluiting? > Onderaan geen probleem met een ijzerplaatje of zo kan je alles samenbrengen maar bovenaan ... ?

Alvast bedankt
Grtz Dimi
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Hallo Dimitri,
Het beste advies is, juist als je helemaal aan het begin staat om gewoon eens te gaan proberen op een klein stuk. Maerklin of Sweden geeft heel veel handige en niet heel erg dure tips. Probeer het eens uit. Ikzelf heb een raster van multiplex gemaakt en daarop platen van multiplex. Ik wil niet op mijn rug onder de tafel, dus ben begonnen met het schaduwstation op een niveau van 40 cm. De bekabeling ligt er op, voor de bereikbaarheid. Ik kan rondom om de tafel overal bij. Het volgende niveau wordt ca. 30 cm hoger zodat ik tussen de niveaus ook goed kan werken.
Ik ben begonnen op dit lage niveau en ben eerst een jaar aan het rommelen geweest om een beetje te snappen hoe het digitaal allemaal werkt. Het is een groot feest, veel plezier
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
Ik zou niet met de onderbouw beginnen voordat je een baanplan hebt of een begin daarvan. Het is verleidelijk een paar tafels te maken of tegen elkaar aan te zetten. Maar dan? Er gewoon wat rails op leggen en maar zien?
Het kan. Dirk Jan hier op het forum pant het zo aan, maar volgens mij timmert hij al wel een paar jaartjes aan de modelspoorweg en ja, dan wordt het vast wel wat.
Maar als beginner heeft het misschien meer zin eerst wat te plannen.

Of, laat ik mezelf eens tegenspreken: zet toch eens een tafel neer, leg een ovaal met inhaalspoor aan en laat wat rijden. Gewoon om er gevoel bij te krijgen. Maar daar hoef je dan niet lang aan te timmeren. Het is echt bedoeld als tijdelijke optie.

Modules bouwen kan ook. Maar, dat vergt echt wel planning en enige kennis van zaken. Hoe ga je alles aansluiten? Worden het uitwisselbare stukken of segmenten die een vaste plek krijgen? Dat moet je eerst uittekenen.

Qua hoogte kan trouwens alles. Mijn niveau 0 staat op 1.50m en niveau 1 op 1.65m als ik sta is dat dus op ooghoogte. Het maakt het relatief gemakkelijk er gebukt onder door te lopen. Op een kruk zittend kan ik aan de onderkant werken. Om aan de bovenkant te kunnen werken moet ik op een trapje staan. Niet heel gemakkelijk, maar ook niet heel moeilijk. Het vroeg wel wat timmerwerk om het voor elkaar te krijgen.

Groet,

Peter
Re: Welke onderbouw voor een nieuwe modelbaan (newbie) ?
hoi,

Citaat van: railman op donderdag 29 december 2022, 11:31:551) Welke materiaal (houtsoort) gebruiken jullie voor de onderbouw?

Zelf populierenplex. Vaak wordt ook berkenplex gebruikt. MDF is niet zo verstandig. Onder andere dat het zwaar is. Slecht toegepast kan het buigen. Niet verstandig omdat spul te gebruiken.

Citaat van: railman op donderdag 29 december 2022, 11:31:552) Waarom zie ik bij veel voorbeelden enkel rasters en geen vlakken ?

Bereikbaarheid voor draadjes e.d. maar ook eventueel later in het landschap als weer eens het spul te breed bedacht is. Plaatopbouw zie je nog wel vaak. Ook hier op het forum. De meeste mensen beginnen nog wel zo omdat het lekker makkelijk en simpel is. Ontwikkelingen zijn meer naar rasters en ook XPS als bodem. XPS heeft als voordeel: Gemakkelijk te verwerken (zagen, snijden, raspen). Je kan nog altijd de diepte in. Dus slootjes maken e.d. Het is stevig zat voor je modeltreintje. Gebeurd niets mee. Zelf heb ik nog een modulebak met plaat. Achteraf was een XPS-bodem misschien handiger geweest. Goed. Nu is het iedere keer de zaag in zetten om eventueel aan te passen. Kijk ook eens naar de Bentink Livestreams.

Citaat van: railman op donderdag 29 december 2022, 11:31:55Ik kan begrijpen dat dit dient om later goed aan alles te kunnen maar ik vond op volgende filmpje een goede tip :  IKEA tafels in verschillende maten met losse poten en het blad bestaat uit soort visgraatplank.  Deze kan dan makkelijk bewerkt worden. 

Dat zou ik nooit doen. Gewoon meuk. Met XPS is een beter landschap op te bouwen.

Citaat van: railman op donderdag 29 december 2022, 11:31:553) Hoe hoog is jullie tafel ? Zithoogte of staanhoogte ?

Dat is je eigen keuze. Mijn baan: Poggendam staat op Ikea-stellingen en heeft een hoogte van ongeveer 1,30 meter. Dat vind ik fijner in plaats van zit hoogte. Ik heb er een hoge kruk bij om te zitten. Dat doe ik eigenlijk nooit. Met 1,30 hoog kijk je ook anders naar het landschap als je er op kijkt. Goede beursbanen zijn meestal iets van 1,30 meter hoog. Zithoogte heeft nog een probleem: ALs je onder de baan wil zit je al snel met je hoofd tegen de onderzijde. Schiet niet op. Je verknoeit je rug meteen. Dan is de hobby niet meer zo leuk.

Citaat van: railman op donderdag 29 december 2022, 21:13:41@Lobomotion69
Wel nog volgende vraagje : in modules bouwen lijkt me interessant maar dan moet je toch serieus rekening houden met bouwplan en scenery? Dat moet dan toch allemaal op elkaar afgestemd zijn? Maar hoe doe je dan een naadloze aansluiting? > Onderaan geen probleem met een ijzerplaatje of zo kan je alles samenbrengen maar bovenaan ... ?

Nee, dat hoeft niet echt. Alleen wissels zou ik niet op een overgang leggen  :)  De rest kan je helemaal vrij zijn. Ik heb het deels uitgetekend omdat ik een beetje een idee wilde hebben. Overgangen? Goed tegen elkaar aan. Zorgen dat de rails op de overgang goed blijft zitten. Met 2-rail gaat het iets makkelijker dan met 3-rail C-rails maar is wel te doen. K-rails is in dat geval een makkelijker optie. Zelfde als 2-rail.