Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Jaaroverzicht 2022 van Marcel ( Mister1736 ).

Gestart door Mister1736 woensdag 28 december 2022, 20:26:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jaaroverzicht 2022 van Marcel ( Mister1736 ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Jaaroverzicht 2022 van Marcel ( Mister1736 ).
Hallo allemaal,

Op Sion-Rail, een bekden foto,info site over grootspoor, is het ene tradtie om je 12 beste en leukste platen te laten zien, en het mooist zou zijn, iedere maand 1, maar soms gaat dat niet. Hieronder zien jullie mijn overzicht:


2022.... Wat een jaar weer. Dit jaar de "schade" van de afgelopen 2 jaren ingehaald. Al thans, veel vaker in Nederland geweest, aangezien ik best nog wel veel stekken en locomotieven ( met trein ) miste. Daar is mijn keuze voor de geplaatste foto's dan ook veelal op gebaseerd. Duitsland heb ik weinig gezien, maar 1 dag. Maar combinatie met weer en het onregelmatige werken gooide roet in het eten. Maar je moet altijd wat te hopen hebben toch  :D ?
Genoeg gekletst, tijd voor foto's:

Januari:
Niet op pad geweest, dus deze maand kan ik snel overslaan  ;) .


Februari:
Zaterdag 26 februari was ik een dagje vrij, de Betuwe Route was dit hele weekend dicht richting Duitsland en het was mooi weer, dus werd er een dagje gehobbyd  :) . Zo kon ik deze dag 2 locomotieven afstrepen, 1 was de VolkerRail 7178 met de 203-2 met longrailstrein en de andere is onderstaande:
CD Cargo 193 585-7 | Rotterdam Stadion 26 Februari 2022. by mister1736, on Flickr
Afijn, voor mij weer eens een nieuwe spotplek ( ja erg he .... ) en dat was deze, bij de brug van Rotterdam Stadion.
Het is net half 2 geweest, als de CD Cargo 193 585 met trein 43370 aan komt rijden en hier Rotterdam Stadion passeert, onderweg richting de Europoort.



Maart:
Een hele goede maand voor mij :). Zo kon ik diverse locomotieven afstrepen zoals, de SBB Cargo / TXL 193 657, de Pferde loc / Rurtalbahn 193 565, "RTB Evolution" / Strukton Rail 1824, "Nicole"/ Independent Rail Partner G200, de 2104 / Railtraxx / Captrain 266001-1 / LINEAS 500 1571 ( 275 625-2 ) / KombiRail Europe 285 113-7 ( DE802 ) / RTB Cargo 193 485 "Mit uns auf die Lok-Spitze.com". Kortom dat waren er nogal wat. Maar de eerste waar ik mee af wil trappen is de Pferde loc:
SBB Cargo / TX Logistik 193 657-4 | Heukelom 2 Maart 2022. by mister1736, on Flickr
De locomotief waar het allemaal deze dag om te doen was.... De "Pferde" ( Paarden ) loc.
Veel mensen die treinen fotograferen over de grens kennen de bekende "Vlammen" en de "Paarden" locomotieven van TXL wel. Eerst op de 189 en de 182 ( taurus variant ), maar die werden ingeleverd. Maar gelukkig kwamen daar 2 Vectrons met deze bestickering weer terug.
TXL leverde de loc in en werd verhuurt aan SBB Cargo. Nu gaat deze ontstickerd worden en waarschijnlijk een andere bestickering krijgen. Maar voordat het zover is, maar even snel een foto van de locomotief maken.
We zien hier de SBBC / TXL 193 657 met de opschrift "Wir bringen die kraft von 8700 pferden auf die schiene" met trein 40200 uit het Italiaanse Busto/Gallarate de omgeving van Heukelom passeren en gaat verder richting de Rotterdamse Waalhaven.


De 2de was weer een nieuwe stek voor mij, met een nieuwe trein:
Railtraxx / Captrain 266001-1 | Boxtel 11 Maart 2022. by mister1736, on Flickr
Hier zien we trein 47535 uit het Belgische Antwerpen en gaat via Nederland naar het Duitse Millingen.
Ter hoogte van Boxtel zien we deze trein met een sleep Ermewa ketelwagens met stofcode 336 / 1184 (Ethyleendichloride) op weg naar Venlo en uiteindelijk Millingen.



April:
Minimaal weer 2 loccen om af te strepen van mijn lijstje :). Eindelijk de DB Cargo 193 363-9, "I am a climate hero" en de Rurtalbahn Cargo 186 423-0, "Running Like Clockwork".
Een trein welke ik nog graag een keer op de foto wilde hebben was de aluminiumoxide trein van de Rotterdamse Botlek naar het Slowaakse Žiar nad Hronom, niet wetende dat later dit jaar de fabriek zou sluiten vanwege de mega hoge energie kosten. Zo verdween er wel een icoon van het Nederlandse spoor :(. Waar ik dan wel heel blij van werd, van de tractie, namelijk de DB Cargo 193 363-9, "I am a climate hero" welke ik nu eindelijk kon afstrepen van mijn lijstje :
DB Cargo 193 363-9 | Vondelingenweg Rotterdam 21 april 2022. by mister1736, on Flickr
In de avond ervoor kwam ik de loc al tegen in Awhv met de 61063 en zou met de 61600 weer richting Kijfhoek vertrekken. Na wat info ingewonnen te hebben zou de loc dan voor de aluminiumoxide trein 46601 moeten zitten naar het Slowaakse Žiar nad Hronom.
Om 12.43 uur passeert de DBC 193 363 met de aluminiumoxide trein de 3 fotografen bij de Rotterdamse Vondelingenweg onderweg naar Kijfhoek richting Bad Bentheim.



Mei:
Ook weer iets wat ik af kon strepen, was een Train Charter Services voor een goederentrein en een RRF class 66 in de "Hommel" kleuren zoals de bijgevoegde foto's.
LINEAS / IRP 101002 ( 1772 ) | Willemsdorp 2 mei 2022. by mister1736, on Flickr
LNIEAS & Independent Rail Partner ( IRP ) huren bij Train Charter Services ( TCS ) diverse 1700'en ( de 101001 = 1781, 101002 = 1772, 101003 = 1775 ) voor het rijden van binnenlands vervoer.
Net aangekomen stonden er reeds 2 fotografen en die zeiden al gelijk dat ik op moest schieten ( hahaha ), want LINEAS was er al bijna met een keteltrein naar de Sloe. En inderdaad ik kon de trein in de verte al zien aankomen, dus snel ladder en camera gepakt en net op tijd.
Hier zien we de TCS 101002 met een fraaie sleep gasketelwagens als trein 50316 van Kijfhoek naar Sloe.



Rotterdam Rail Feeding 653-01 ( 266 111-4 ) | Helmond Mierlo-Hout 9 mei 2022. by mister1736, on Flickr
Op deze mooie zonnige dag, was ik net aangekomen op Heukelom. Via een bekende ( thanks TL ) en later in de 1 van de spoor Whatsapp groepjes, kreeg ik te horen dat RRF met hun "Hommel" class onderweg was met een spoorstaven trein vanuit Keulen Eifeltor naar achteraf Kijfhoek Noord, maar op dat moment wist ik dat nog niet. Ik was in de veronderstelling dat RRF naar Crailoo zou rijden gelijk, maar dat gebeurde pas de dag erna.
Met 1 á 2 minuten speling vertrok ik, en kwam ik er ook aan. de spoorbomen waren al dicht dus ik zat al te balen, maar de spinter kwam voorbij die had plus 2, dus dat was mijn redding :). Na snel de auto neergezet te hebben, ging ik lopen naar de stek waar hij stond.



Juni:
Weinig bijzondere dingen voor mij, maar wel een tripje naar Duitsland :D. Zo werd er voor het eerst een BR 159 vastgelegd van Stadler:
Mitteldeutsche Eisenbahn Gmbh 159 235-1 | Peine 3 juni 2022. by mister1736, on Flickr
2 jaar geleden toen ik hier voor het laatst stond, stond ik ook te wachten op de MEG, alleen toen voor de BUNA trein welke door Nederland zou gaan richting Dow, getrokken door een BR 156 toen der tijd. Dus stiekem hoopte ik dat die trein ook zou rijden vandaag, met de wens op een BR 159, maar ja dan moet je ook maar net geluk hebben.
Helaas was het niet de trein die door Nederland reed van de MEG, maar wel een trein van Buna Werke naar Wilhelmshafen Ölweiche. De trein passeert hier Peine met voorop de MEG 159 235 en een flinke sleep gasketelwagens :-).



Juli:
Er werd een dagje naar onze zuiderburen gereden, vol goede moed. Het werd een dag om snel te vergeten iig......
LINEAS 1341 | Ekeren ( B ) 12 juli 2022. by mister1736, on Flickr
Afijn, na een aantal jaar weer eens de omgeving van Antwerpen opgezocht en als eerste werd de bocht bij Ekeren opgezocht. Na een losse 1300 van LINEAS kwam daar dan de eerste "echte" trein aangereden.
De LINEAS 1341 komt hier aangereden met een fraaie en 100% beladen containertreintrein 42908 uit het Zwitserse Aarau ( bij Basel in de buurt geloof ik ) en gaat zo verder met een nog paar kilometer te gaan als de haven van Antwerpen wordt bereikt.



Augustus:
1 juli 2022, reed er weer een nieuwe vervoerder door Nederland, namelijk Medway België, welke opereert onder Medway Italia ( Ja snapt u het nog ;) ).
Medway komt voort uit de grote container rederij MSC welke in 2009 Medway Portugal oprichtte, niet veel later Medway Spanje en in 2018 dus Medway Italia.
Nadat ik nog geheel tevreden was over de eerste poging, werd er nog maar eens een poging gedaan, nu met meer succes :).
Medway 186 224-2 | Zegge 3 augustus 2022. by mister1736, on Flickr
Alleen de stop welke blijkbaar gepland stond op Venlo, ging dus niet door. Dat hield in, Oisterwijk ging ik niet op tijde halen, maar ja wat nu dan? Breda? Nee daar stond de zon nog niet goed. Zegge, nog niet eerder geweest, zou een goeie optie zijn.
Dus vanuit Moordrecht was ik al naar Rotterdam gereden en net over de Moerdijkbrug werd er dus rechtsaf geslagen, richting Zegge.
Om iets over 15:00 uur komt hier de MEDWAY 186 224 aangereden bij Zegge, met de bijna vol beladen containertrein 44560 ( Neus Gbf - Antwerpen Krommenhoek ) en is bijna bij Roosendaal en gaat daarna verder richting eindbestemming Antwerpen.


September:
ELL/RFO 193 742 kon ook afgestreept worden.
Rail Force One 193 742-4 | Breda Prinsenbeek 1 september 2022. by mister1736, on Flickr
De gedeeltelijk bestickerde "Haai" variant van Rail Force One, de 193 742, mocht deze morgen aan de bak met de Tilburg Industrie shuttle.
Met de vol beladen trein 63196 passeert de RFO 193 742 hier de omgeving van Breda Prinsenbeek, en gaat zo verder richting Tilburg en eindbestemming Tilburg Industrie.

Op deze dag als bovenstaande foto was de Betuwe Route weer dicht rondom Emmerich. DB Cargo reed veel van haar lege kolentreinen over Bad Bentheim. Zo kon er 1 woden vastgelegd bij Moordrecht:
DB Cargo 189 095-3 & 189 099-5 | Moordrecht 1 september 2022. by mister1736, on Flickr
Om 18:00 uur gingen de spoorbomen dicht en om 18:31 uur passeren de 2 black beauty's 189 095 + 189 099 de omgeving van Moordrecht, met lege kolentrein 48746 van Oberhausen West naar de Rotterdamse Maasvlakte.

Oktober en November:
Weinig op pad geweest, dus deze maanden vervangen door 2 andere foto's.

December:
Een loc die al heeeeeel lang op mijn lijstje stond, was dus de DB Cargo 193 368 "Strong Cargo / Starke Cargo.
DB Cargo 193 368-8 | Voorhout 12 december 2022. by mister1736, on Flickr
Aangezien ik eerst naar Amersfoort had gemoeten, maar vanwege uitval mocht ik wat later beginnen en in Amsterdam. Na wat gerekend te hebben, zou het net voor werk moeten lukken, nu maar hopen dat die zou rijden en met trein.
Nadat dat was gecheckt werd er koers gezet richting Voorhout om daar de 193 368 op te wachten. Keurig op tijd en met 7 beladen Shimmns passeert hier om 10.27 uur de DB Cargo 193 368 net voor station Voorhout en gaat zo verder richting Leiden en Kijfhoek.



Dan als laatste rest mij jullie allen een goede jaarwisseling toe te wensen met een voorspoedig en gezond 2023, met hopelijk weer veel fraaie foto's.
Ik hoop dat jullie de foto's mooi vinden :).

Groetjes,

Marcel
Re: Jaaroverzicht 2022 van Marcel ( Mister1736 ).
Mooie foto's Marcel, fijne jaarwisseling!