Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko ICR B en BDK

Gestart door KanNietZonder woensdag 28 december 2022, 13:59:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2022

offline
Piko ICR B en BDK
Net voor kerstavond werden de ICR rijtuigen van Piko uitgeleverd, voor zover het de twee B varianten en de BDK betreft. De A rijtuigen zaten in een andere container en komen waarschijnlijk nog deze week bij uw modelspoorwinkel aan. Omdat het mij voor de kerst niet meer lukte, vanmorgen direct om 10:00 naar de modelspoorwinkel getogen om de rijtuigen te beoordelen. Natuurlijk zijn de modellen minder gedetailleerd in vergelijking met de nieuwe ICRmh rijtuigen van LS Models en Exact Train, maar die vallen ook in een hogere prijsklasse. De Piko rijtuigen hebben een adviesprijs van 58 euro. Ik heb toch besloten om de nu beschikbare modellen mee naar huis te nemen. Op C-rail blijkt het in ieder geval noodzakelijk om er wel wisselstroom asjes onder te zetten, anders worden afbuigende wissels een spelbreker. Los van het feit of je 1:87 rijtuigen (303mm lang) door R1 wilt laten rijden, komen deze er goed doorheen. Al ben ik van plan R1 niet meer te gebruiken in een komende vaste baan, nu kon ik het op mijn 'speelbaantje' nog mooi even testen.
Alleen de combinatie Märklin kortkoppeling (7205) aan het rijtuig i.c.m. met mijn NS 1144 blijkt nog geen succes, daarom de originele koppeling op het rijtuig teruggezet.

97631: B  20-70 847-3
97632: BDK 82-70 917-9
97633: B  20-70 858-0


Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2022

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Citaat van: KanNietZonder op woensdag 28 december 2022, 13:59:35Op C-rail blijkt het in ieder geval noodzakelijk om er wel wisselstroom asjes onder te zetten, anders worden afbuigende wissels een spelbreker.


Als je de originele wielen samenknijpt naar 13,8 - 14mm tussen de flensen kun je er prima mee 3railen.
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Zo is het, ik heb honderden tweerail wielstellen rondrijden waarvan een groot deel (nog) niet op 14 mm is gedrukt en dus nog op de 14,3-14,4 mm rond hobbelt. Allemaal geen probleem en indien wel, ff naar 14,0 drukken het opgelost!
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Maar mocht je in de toekomst het makkelijke "massadetectie" systeem willen gebruiken dan is het bijna noodzakelijk om de wisselstroomasjes te gebruiken, en dan is het ook handig om ze gelijk te (laten) monteren.

Groet, Anne W
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2022

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Nergens voor nodig hoor. Als de lok gedetecteerd wordt is dat voldoende om te weten waar een trein zich bevindt.
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Ik wist niet dat Ben een gebruiker van de eenvoudige Raptor was, want daar geldt zijn stelling voor, maar er zijn argumenten voor de detectie van de hele trein....

Groet, Anne W
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko ICR B en BDK
De koppelingen op de foto zien er niet uit als de standaard koppeling? Die van mij zijn met de Piko beugelkoppeling uitgeleverd. Ze zien er ook niet uit als de nieuwe Piko kortkoppeling, ziet er uit als de Fleischmann profi kupplung?  :)
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2022

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Kijk naar de gele "lak" van die Piko bakken en huiver....






bron BNLS/RR.Werff
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2009

offline
Re: Piko ICR B en BDK
De verf op de kopse kant ziet er veel beter uit. Vreemd.
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Ik heb die van mij inmiddels ook uitgepakt. Het is met je neus er op niet heel geweldig de 'digitaldruck' zijkant. Maar ik vind het in de praktijk best meevallen, bij kunstlicht en op de foto lijkt het kleurverschil tussen de zijkant en de kopse kanten m.b.t. het geel ook vrij groot. Maar heb m'n wagons vandaag bij daglicht bekeken en dan valt het best mee. En heb +-60% van de prijs betaald van wat die van Exact-train kosten, kan er prima mee leven. :D
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko ICR B en BDK
 @citaat
40% van €80 = €32...  :O
Waar koop jij?
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2022

offline
Re: Piko ICR B en BDK
 @citaat  @citaat Je gaat altijd flink tekeer over Roco AlexH, er deugt niet zo veel van zeg je met regelmaat. Maar er staat EXPERT op de Piko doos. Wat ik niet zo goed begrijp is dat missers geaccepteerd worden als iet minder duur is dan eenzelfde rijtuig van een ander merk. En de lak is niet de enige misser, Piko had er beter HOBBY op kunnen zetten.  :D  :D
Re: Piko ICR B en BDK
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Klein rekenfoutje (percentage verkeerd om) :lol: had +-60% moeten zijn (50 euro).
Re: Piko ICR B en BDK
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko ICR B en BDK
Citaat van: KanNietZonder op woensdag 28 december 2022, 13:59:35Alleen de combinatie Märklin kortkoppeling (7205) aan het rijtuig i.c.m. met mijn NS 1144 blijkt nog geen succes, daarom de originele koppeling op het rijtuig teruggezet.
Dat ligt aan de te hoge koppeling van Märklin. Bekend probleem met andere merken, daar is Märklin inmiddels ook achter gekomen, getuige de ontwikkeling van de nieuwe kortkoppeling 72000. Ik gebruik tot nu toe altijd de Roco universeelkoppeling.