Net voor kerstavond werden de ICR rijtuigen van Piko uitgeleverd, voor zover het de twee B varianten en de BDK betreft. De A rijtuigen zaten in een andere container en komen waarschijnlijk nog deze week bij uw modelspoorwinkel aan. Omdat het mij voor de kerst niet meer lukte, vanmorgen direct om 10:00 naar de modelspoorwinkel getogen om de rijtuigen te beoordelen. Natuurlijk zijn de modellen minder gedetailleerd in vergelijking met de nieuwe ICRmh rijtuigen van LS Models en Exact Train, maar die vallen ook in een hogere prijsklasse. De Piko rijtuigen hebben een adviesprijs van 58 euro. Ik heb toch besloten om de nu beschikbare modellen mee naar huis te nemen. Op C-rail blijkt het in ieder geval noodzakelijk om er wel wisselstroom asjes onder te zetten, anders worden afbuigende wissels een spelbreker. Los van het feit of je 1:87 rijtuigen (303mm lang) door R1 wilt laten rijden, komen deze er goed doorheen. Al ben ik van plan R1 niet meer te gebruiken in een komende vaste baan, nu kon ik het op mijn 'speelbaantje' nog mooi even testen.
Alleen de combinatie Märklin kortkoppeling (7205) aan het rijtuig i.c.m. met mijn NS 1144 blijkt nog geen succes, daarom de originele koppeling op het rijtuig teruggezet.
97631: B 20-70 847-3
97632: BDK 82-70 917-9
97633: B 20-70 858-0