Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC

Gestart door railman dinsdag 27 december 2022, 19:47:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Beste forum,

Ik ben sedert kort mezelf aan het inwerken om mijn jeugdhobby terug op te nemen.
Zoals in de titel al aangegeven ben ik opgegroeid met het analoge Marklin tijdperk.
Dus daar ben ik terug zo goed als bijgewerkt  :D  8o  :-)
Wie ik verder ben, vindt u in het Voorstelhoekje zoals gevraagd ;-) : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90576.0

Gezien het geen probleem was (zie bovenstaande link  :-) ) steek ik van wal met mijn eerste vragen waarmee ik zit :?:

Ik kan 2 starterssets aanschaffen via via die ik ideaal zie qua budget om te beginnen en betreft :
Set 29710 (250€) : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_29710
en
set 29855 (250€) :  https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_29855
Op zich vind ik de modellen die erin zitten wel leuk maar daar gaat mijn vraag niet over tenzij even ter zijde : de gevraagde prijs  :thumbup: of  :thumbdown: .

Voor zover ik mee ben met de mfx en dcc toestanden, heb ik, na enig zoekwerk in de wiki 3rail, gevonden dat in beide sets de loc's voorzien zijn van de MFX functie.

Echter in set 29855 (oudste set) zit de Märklin Control Unit 6021 (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6021_Control_Unit) waarmee ik blijkbaar probleemloos alles met MFX kan besturen maar geen DCC.
Dan in de andere set 29710 zit de Märklin 60653 Mobile Station (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60653_Mobile_Station) welke ook MFX toelaat maar over DCC is het me te ingewikkeld aan het worden.
>>> Klopt dit en/of kan er iemand wat meer toelichten a.u.b.?

Indien alles klopt, hier eigenlijk de belangrijkste vragen :
1) Doe ik er goed aan om dit als starters te gebruiken naar de toekomst toe want ik zou toch de baan willen uitbreiden met digitaal materiaal.
2) Kan ik m.a.w. alle rails en loc's blijven gebruiken als ik recenter materiaal aanschaf of zit ik met deze sets vast in het analoge tijdperk of wat ik ook heb gelezen, er op volgt : de DELTA vast ?
3) Als ik nieuw mat (rails idem veronderstel ik als deze in de sets en DCC locs) aanschaf, kan ik deze oude sets dan blijven gebruiken want op termijn wil ik echt wel een Central Station aanschaffen ?

Hopelijk kunnen jullie me toch wat inzicht geven in mijn vragen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet
Dimi

Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 19:47:02Dan in de andere set 29710 zit de Märklin 60653 Mobile Station (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60653_Mobile_Station) welke ook MFX toelaat maar over DCC is het me te ingewikkeld aan het worden.
>>> Klopt dit en/of kan er iemand wat meer toelichten a.u.b.


Welkom Dimi!  het is DCC  naast  MFX . Het apparaat spreekt twee talen ;) Dat zou wel mijn keuze zijn maar die kun je altijd later bijkopen voor ca. € 80,- op een beurs.

n.b. De locs hebben een FX-decoder. Dat is een oudere decoder maar geen MFX! Ze melden zich niet zelf aan maar kunt ze gewoon digitaal besturen.... met beide digitale control systemen.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 19:47:02Echter in set 29855 (oudste set) zit de Märklin Control Unit 6021 (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6021_Control_Unit) waarmee ik blijkbaar probleemloos alles met MFX kan besturen maar geen DCC.

De 6021 kan ook geen MFX alleen motorola. Dat is helemaal oude meuk. Niet meer aan beginnen. Zonde van je geld. Alleen interessant als je het al hebt of dat je het helemaal gratis mee naar huis krijgt.

Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 19:47:02Dan in de andere set 29710 zit de Märklin 60653 Mobile Station (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60653_Mobile_Station) welke ook MFX toelaat maar over DCC is het me te ingewikkeld aan het worden.
>>> Klopt dit en/of kan er iemand wat meer toelichten a.u.b.?

De mobile station 2 (grijs of zwart) is de huidige instapcentrale van Märklin. Dus gewoon lekker bij de tijd. Het spreekt de protocollen (talen) Motorola, MFX en DCC. Daardoor kan je veel treintjes aansturen.

Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 19:47:02Indien alles klopt, hier eigenlijk de belangrijkste vragen :
1) Doe ik er goed aan om dit als starters te gebruiken naar de toekomst toe want ik zou toch de baan willen uitbreiden met digitaal materiaal.
2) Kan ik m.a.w. alle rails en loc's blijven gebruiken als ik recenter materiaal aanschaf of zit ik met deze sets vast in het analoge tijdperk of wat ik ook heb gelezen, er op volgt : de DELTA vast ?
3) Als ik nieuw mat (rails idem veronderstel ik als deze in de sets en DCC locs) aanschaf, kan ik deze oude sets dan blijven gebruiken want op termijn wil ik echt wel een Central Station aanschaffen ?

Voor digitale centrales zoals de Mobile Station of Central Station maakt het niet uit of het aangesloten is op 2-rail, 3-rail of dat de rails nu M-rails, C-rails of K-rails is. Dat merkt de centrale niets van. Zelfde geldt voor je digitale lokjes. Sommige zijn misschien al wat kieskeuriger met betrekking tot M-rails, C-rails of K-rails. Dat heeft dan meer de met de lok zelf te maken dan met de rails. Al zou ik als starter eerder voor C-rails of K-rails gaan. En de oude M-rails gewoon links laten liggen. Het is altijd vreemd dat er wel een digitale centrale van 700 euro + of 2 lokjes van 300 euro+ aangeschaft worden maar rails waar de boel storingsvrij op moet functioneren niets mag kosten. Een verkeerde keuze mijn inziens.

Over het digitale verhaal onthoud het volgende: Märklin is ooit begonnen met het Motorola-protocol, daar zijn ze mee blijven rijden totdat het eigenlijk niet meer kon. De rest van de modeltreinenwereld (voornamelijk 2-rail) reed met het DCC-protocol. Om bij te blijven heeft Märklin het MFX(+) protocol laten ontwikkelen. Doordat Märklin een aantal 2-rail merken (LGB en Trix) in eigendom heeft moesten ze ook DCC gaan ondersteunen in hun centrales en decoders. Dat zie je nu steeds meer gebeuren. Een echte Märklin-fan gebruikt geen DCC maar blijft bij het "eigen" Märklinprotocol MFX(+) en eventueel motorola-protocol. Vaak wil die ook geen andere decoders of centrales dan die van het forumhuismerk Märklin
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Aan het verhaal van Ronald wil ik geen afbreuk doen. Het klopt allemaal.
Nog wel ter verduidelijking wellicht: je kunt DCC, MM en MFX door elkaar gebruiken.
Als je centrale al deze 'talen' spreekt, kun je op dezelfde baan de ene loc aansturen met DCC, de andere met MM en nog weer een andere met MFX. Ook wisseldecoders kun je met het meest geëigende protocol aansturen.
Er zijn mensen die er anders over denken, omdat het kennelijk ook wel mis kan gaan. Ik heb het nog niet meegemaakt. Alleen met MFX heb ik last gehad. Het automatisch aanmelden dat met dit protocol zou moeten gebeuren, gaf eens een lelijke storing. Ik heb een lichte voorkeur voor handmatig instellen omdat je dan zelf meer controle over de instellingen hebt.

Hoe dan ook: succes met de herstart. En laat alles ouder dan MS2 of CS2 maar links liggen...

Groet,

Peter
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Hello Golfer, Ronaldk en BlikkenTinus,

Alvast bedankt voor jullie deskundige en begrijpbare uitleg  ;)  :thumbup: .

Ik ben mee wat jullie schrijven  :-)  maar tja, gezien dit allemaal via de geschreven taal moet gebeuren  :| (en hopelijk vinden jullie het niet erg) heb ik toch nog enkele nabrandertjes op jullie antwoorden ... . :biggrin:

Ik vat het even samen wat ik heb onthouden en waar dan een vraag bij opkwam :

1) Met die vernoemde sets kan ik enkel met de 29710 een eerste stap zetten in de digitale wereld en verder blijven gebruiken met nieuw(er) digitaal materiaal, lees : locs ?

2) De andere set zou ik beter links laten liggen gezien het erg verouderd is. Ik vind het wel een toffe bezetting qua wagons en locs. Zouden die evt met hun beperkingen mee kunnen doen in de toekomst? Dan is die controller 6021 wel voor de vuilbak? M.a.w. voor een prikje kan het nog dus ?

3) Ik wou deze sets (gezien de mogelijkheid) kopen om zo een start te kunnen maken. Ik heb ook de intentie (nog niet zeker gezien de feestdagen en moet het vrouwke overtuigen ;-) ) om evt een 1ste beursbezoek te doen in Houten op 7 Jan 23.
Zou ik daar dan ook voor schappelijke prijzen een startup kunnen hebben met +- idem aantal sporen en locs/wagons/controller (MS2/CS2 of jonger) als die twee sets?
Dus budgetmatig rond de 500 à 600€ of moet ik een dikkere portefeuille meenemen ? :O 8o :lol:

Wat stellen jullie evt voor om te beginnen (hoe - waar - ...) ?
Zijn er actuelere startersets met een goede controller want (en dan stop ik ;-) ) de belangrijkste les die ik tot nu toe afleid, is : een goede controller aanschaffen van bij het begin.
Ik heb wel geen idee wat dit ongeveer mag kosten en ik het zonder risico 2dehands kan kopen of voor een nieuwe moet gaan ?

Many greetings
Dimi
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Wat is wijsheid?
De oudste set met de gedateerde 6021 bevat wel leuke treinen. De decoders zijn helaas ook gedateerd en kennen alleen het MM protocol. Ze rijden redelijk goed mits ze uiteraard niet afgeragd zijn door de vorige eigenaar. Het loopt echter minder mooi dan locs met bijvoorbeeld een klokankermotor met nieuwe decoder.

Het probleem met beginsets is dat je er qua rails standaard de krapste bochten bij krijgt, straal 360mm. Dat is in het zicht liggend echt niet fraai.

Ik zou eens proberen op de beurs in Houten te kijken naar los railmateriaal en los verkocht materiaal uit nieuwere beginsets. Die worden meer dan eens 'uit elkaar gehaald' en zo verkocht. Je kunt met 500 euro dan best wat goeds bijeen halen.

Echt goedkoop is het niet. Dat realiseer ik me. In plaats van Houten zijn de modelspoordagen in Rijswijk ook een leuke optie, een week later in januari. Er zijn mooie banen te zien en er is genoeg handel. Wellicht een betere optie om te verkennen wat je wilt.
Want zo'n beginners 'ovaaltje' verveelt snel, denk ik. De rails kun je ook anders neerleggen maar je oriënteren op mooie landschappen en thema's kan geen kwaad voor je begint.

Groet,

Peter

Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC

Wat de een maar niks vind, wordt een ander nog heel blij van. Het is maar net wat je wilt, en uiteraard speelt ook de prijs nog een rol.

Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 21:53:311) Met die vernoemde sets kan ik enkel met de 29710 een eerste stap zetten in de digitale wereld en verder blijven gebruiken met nieuw(er) digitaal materiaal, lees : locs ?
Klopt helemaal.

Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 21:53:312) De andere set zou ik beter links laten liggen gezien het erg verouderd is. Ik vind het wel een toffe bezetting qua wagons en locs. Zouden die evt met hun beperkingen mee kunnen doen in de toekomst? Dan is die controller 6021 wel voor de vuilbak? M.a.w. voor een prikje kan het nog dus ?
Inderdaad, als het weinig kost kan het best, maar twee bezwaren van deze oude set zijn nog niet genoemd, en daarmee wordt 'ie een stuk minder waard. Ten eerste zijn de C-rails van de eerste jaren niet van goede kwaliteit. In het wiki-artikel Afbrekende stukjes kunststof oude batches C-rail staat het duidelijk uitgelegd. Het betekent dat de rails uit deze oude set vrijwel waardeloos is: zelfs als het al die jaren in de doos heeft gezeten en het nog wel een tijdje goed zal gaan, krijg je er op een gegeven moment problemen mee. Ten tweede zijn de rijtuigen in deze oude set een stuk korter dan wat het eigenlijk zou moeten zijn. Op schaal 1:87 is dit type 30,3 cm lang, de modellen in deze set zijn ±27 cm. Dat was in die tijd heel normaal want daardoor konden ze zonder noemenswaardige problemen door krappe bochten als de 24130 rijden, ook als er nog een parallelspoor naast lag. Sinds een jaar of 15 maakt Märklin dit type rijtuigen 28,2 cm lang; ook nog iets te kort, maar daardoor kunnen ze ook nog nét overweg met die krappe bochten. Andere fabrikanten maken wél vaak rijtuigen van 30,3 cm. Hoe belangrijk je het vindt dat de lengte klopt, da's heel persoonlijk. Ik heb veel rijtuigen van 28,2 cm en ook nog twee  Italiaanse van 27 cm die eigenlijk allemaal 30,3 cm zouden moeten zijn en daar stoor ik me niet aan. Anderen echter wel. En dat drukt de waarde van deze oude modellen van 27 cm; in nieuwstaat schat ik ze op hooguit € 20 per rijtuig, nieuwere modellen zoals de 43910, 43920 of 43941 van 28,2 cm op minstens € 30 (in nieuwstaat).


Als je op zoek bent naar een voordelige start, is misschien de lopende kerstactie iets voor jou. Zelfs als je van moderne modellen houdt, zou ik dan de ICE 2 nog steeds niet aanraden want dat model is véél te kort, maar de startset met stoomlok vind ik mooi én scherp geprijsd. Of je met de kortingsbon van deze actie ook in Houten terecht kunt, weet ik niet.

Peter meldt dat er in beginsets doorgaans de krapste bochten zitten en dat dat niet zo mooi oogt. Vind ik ook, maar ook dat is een kwestie van smaak, en als je maar weinig ruimte hebt voor een modelbaan, móet je ze haast wel gebruiken. Als je echter iets meer plaats hebt, kan het best zonder. In mijn baan zitten ze niet. Als je bij een winkel een nieuwe startset koopt, kun je vragen of je in plaats van die krappe bochten (12 x 24130) tegen bijbetaling van het prijsverschil wat ruimere bochten mag kopen. Veel winkeliers gaan daar wel mee akkoord, en voor slechts € 12 extra heb je dan 12 x 24230.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Op zich word ik nog wel blij van de oude premium startset DB om de locs die erin zitten. Die control unit kun je wegleggen  ;) Hoewel de decoders niet veel instelmogelijkheden hebben, zijn de motoren gewoon goede dig. hoogvermogen exemplaren. Rijden prima in mijn ogen.

Ik denk dat je er wijs aan doet op de beurs in Houten eens te gaan kijken. Een losse MS2, één losse locomotief naar keuze, losse rails met een ruimere straal (niets kleiner dan 24230). Wat wagons of rijtuigen..
Gerelateerd aan de prijs denk ik niet dat je in Houten een MS2 vind in combinatie met twee digitale hoogvermogen locs naar keuze die helemaal naar je wens zijn onder die € 250,-. De MS2 is gewoon duurder dan een control unit. De prijs van die oude set vind ik nog best redelijk.
 
n.b. Bij Märklin is alles backwarts compatible. Het oude materiaal rijdt ook op een nieuwe CS2 (of iets als een UH Intellibox) als je met de computer geautomatiseeerd wil rijden.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
hoi,

Citaat van: railman op dinsdag 27 december 2022, 19:47:02Wie ik verder ben, vindt u in het Voorstelhoekje zoals gevraagd ;-) : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90576.0

Ik was er vanuit gegaan dat je nog iets thuis had liggen. Al lees ik dat je alle spullen destijds verkocht hebt. Dan is het maar de vraag of het verstandig is om weer met Märklin te starten. Het heeft nauwelijks nog enige voordeel. Het enige wat ik kan bedenken is geen probleem met keerlussen. Dat is dan ook echt het enige. Door het digitaliseren is het net zo gevoelig voor onderbrekingen bij 2-rail. Je betaalt voor het merk "Märklin" dus alles met dat woordje is duurder maar niet altijd kwalitatief beter. Ze hebben er op digitaal gebied een zooitje van gemaakt voor de herbeginner met de diverse protocollen die ze moeten blijven ondersteunen anders raken ze een groot deel van de oude garde kwijt. Ze maken geen analoge treintjes meer. Dus alles is digitaal. Het ombouwen van oude loks is vaak niet echt gemakkelijk met veel onderdelen vervangen omdat de motor van "wisselstroom" naar "gelijkstroom" omgebouwd moet worden om door een "algemene" decoder aangestuurd te kunnen worden. Of je moet weer een speciale decoder aanschaffen.

Ik zou een overstap naar 2-rail zeker overwegen. DCC-centrales zijn een stuk goedkoper. De goedkoopste centrale van Roco / Fleischmann (de z21start) kan je met een z21-app besturen en is gereed om via een ethernetkabel op je eigen interne netwerk of computer aan te sluiten. DCC-decoders zijn van zelfbouw tot gewoon in de winkel te krijgen. In allelei soorten en maten. Van goedkoop tot duur. Meer keuze.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Zo zwart-wit als Ronald het omschrijft is het niet, hij noemde de keerlussen al, een ander voordeel van Tante M is dat de loks iets minder gedetailleerd zijn, met als voordeel dat ze dan ook wat steviger zijn. Voorbeeld is mijn Br 64, die reed in 2010 op een tentoonstelling van de tafel af, viel op de betonnen vloer, wat onderdelen gingen los, maar hij reed nog steeds toen ik begin dit jaar al mijn rijdend materieel schonk aan mijn modelspoorclub.
Zo zijn er nog wel meer zaken te benoemen, maar dat is over het algemeen persoonlijke voorkeur en die zijn heel erg sterk in de modelspoorwereld.

Groet, Anne W
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Hello allen,

Ik ben terug een pakje slimmer geworden met al jullie ervaringen en tips, waarvoor dank  :thumbup: .
Het heeft me natuurlijk (opnieuw lichtjes) aan het denken gezet waar ik uiteindelijk voor zal gaan  :roll: .
Ik dacht ook eerst aan analoog omdat ik mee was (40 jaar geleden  :lol: ) maar begon toch allerlei leuks te lezen over de digitale mogelijkheden toen ik alles aan het heropfrissen was.
Ben wel thuis in IT maar daarmee zal ik het niet coveren,
heb ik zo de indruk.

Misschien moet ik het simpel houden om te (her)beginnen en toch kiezen voor de oudere sets zonder te willen duiken in de nieuwe huidige digitale wereld.
Enkel rekening houden met sommige minpunten en dan zien waar ik uitkom.
Ook niet meteen teveel uitgeven heb ik zo het idee nu, mss zijn die twee sets al bij al niet zo slecht om een relatieve start te nemen en dan rustig op te bouwen.

Scenery interesseert me ook wel, dus daar kruipt ook tijd (en geld) in en als ik als een die-hard fan uit te startblokken schiet,
het me misschien duur komt te staan wegens te weinig kennis ... .
Ik kan wel rekening houden met al jullie goede tips maar op een bepaald moment kan ik niets vragen en
dan moet ik maar aannemen wat men zegt (bv op de beurs ...)

BTW, zijn er daar (beurs Houten) hobbyisten, die mensen zoals ik, de newbies en beginners,
graag en betrouwbaar verder helpen met een keuze maken of is het enkel maar koop en verkoop?


Conclusie : dit is dus niet negatief bedoeld hoor, integendeel.
Heel blij dat er enkelen onder jullie hebben gereageerd en ik filter er het nodige uit ... .

@BlikkenTinus Bedankt voor de andere beursdatum en de tip ivm de bochten. Wist deze (nog) tip niet ... Daaraan zie(n) je/jullie dat missen van ervaring toch problemen geeft bij het beginnen van een hobby. Gelukkig zijn er toffe gelijkgezinden die willen helpen ! :thumbup:  :)

@speeltmettreintjes : Die sets zullen wel mankementen hebben (broos mat en de korte bochten) maar deze zijn allen vervangbaar mocht blijken dat er iets scheelt.
Het is de bedoeling dat ik ze z.s.m. op een tafel leg zonder al te veel te manipuleren. Kamer en plaats genoeg ;-)
De juiste schaal vind ik zeker belangrijk maar als het niet opvalt, dan is dat zeker niet erg.

@ronaldk : tja momenteel ben ik mijn jeugdgevoel aan het volgen : Marklin maar ik heb nog niets aangekocht, dus ik kan zeker eens op de beurs rondneuzen naar andere merken en zien welk gevoel ik hierbij krijg. Ik wist wel niet dat Marklin zo veel duurder is tov ander merken en kwalitatief zelfs niet beter daardoor ... . Moet ik wel onthouden want Fleishmann spreekt me (en sprak me vroeger) wel ook aan.

@Golfer  : Bedankt voor de beurstips, neem ik zeker mee bij een evt keuze. De starterset, misschien wat blind maar als ik de doos zag was het wel liefde op het eerst zicht ...  O:-D  :favorite: , dus het blijft nog even hangen wat ik ga doen. Misschien tegen de juiste prijs maar wat is deze dan :help:  Nu vraagt die persoon 250€ en heb het enkel nog maar op foto gezien. Alles zou wel in perfecte en werkende staat zijn.

@Anne W : Zoals hierboven al gemeld : voor het moment still in love with Marklin maar ik ben pas mijn zoektocht begonnen, dus denk dat een beursbezoekje mij wel een geveol kan geven welke kant het zal opgaan ... Zoals je zelf zegt : persoonlijke voorkeur en die zijn heel erg sterk in de modelspoorwereld

Ik bedank jullie nog allen voor de steun en ga zeker een van de genoemde beurzen bezoeken (met vrouwke lief ... eerst nog overtuigen welke ... de beurs hé !!  :-) )

Fijne avond allen en many grtz
Dimi
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Ronald het zou jou sieren als je eens niet van uit je eigen gedachte zou regeerd, je geeft me een beetje het gevoel van wij van wc eend adviseren wc eend.
Want ten eerst is 2rail niks goedkoper, je betaald minder maar dan krijg je ook minder, simpele DCC centrales kun je niet vergelijken met een CS2/3 of Ecos.
Fleischmann maakt trouwens geen HO materiaal meer, alles ligt nu bij Roco in het mandje.
Maar over Roco gesproken het is de laatste tijd wel een beetje huilen met de pet op, aan bijna alle modellen is wel iets aan te merken.
Als het op rijden aan komt doe mij dan maar piko ipv van Roco.

@railman ik zou je adviseren ga lekker kijken bij mensen welke thuis een baan hebben, en kijk wat jou de meeste voldoening geeft 2rail of 3rail N of H0.
Laat je niet de kop gek maken door andere.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: hmmglaser op woensdag 28 december 2022, 19:05:51Laat je niet de kop gek maken door andere.


Hij vraagt om advies en krijgt het. En ik lees dat hij er blij mee is toch?
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: railman op woensdag 28 december 2022, 18:36:04Scenery interesseert me ook wel, dus daar kruipt ook tijd (en geld) in en als ik als een die-hard fan uit te startblokken schiet, het me misschien duur komt te staan wegens te weinig kennis ... .
Ik kan wel rekening houden met al jullie goede tips maar op een bepaald moment kan ik niets vragen en dan moet ik maar aannemen wat men zegt (bv op de beurs ...)

Als het meer interesseert dan de treintjes zelf dan zou ik eens eerst rustig met het landschap beginnen. Kleine diorama's om gewoon lekker te prutsen. Je hoeft dan nog geen keuze te maken in wat voor een rail en treintjes.

Citaat van: railman op woensdag 28 december 2022, 18:36:04BTW, zijn er daar (beurs Houten) hobbyisten, die mensen zoals ik, de newbies en beginners, graag en betrouwbaar verder helpen met een keuze maken of is het enkel maar koop en verkoop?

Mensen die verkopen willen altijd wel handel. Dus daar zou ik niet te veel van verwachten. Je kan dan beter naar een modeltreinenvereniging stappen om daar eens wat te informeren. Of gewoon op een rustig moment naar een winkelier gaan om daar eens te kijken wat er allemaal buiten het bekende Märklin te krijgen is.

Citaat van: railman op woensdag 28 december 2022, 18:36:04tja momenteel ben ik mijn jeugdgevoel aan het volgen : Marklin maar ik heb nog niets aangekocht, dus ik kan zeker eens op de beurs rondneuzen naar andere merken en zien welk gevoel ik hierbij krijg. Ik wist wel niet dat Marklin zo veel duurder is tov ander merken en kwalitatief zelfs niet beter daardoor ... . Moet ik wel onthouden want Fleishmann spreekt me (en sprak me vroeger) wel ook aan.

Tegenwoordig is er niet echt gek veel verschil meer tussen de verschillende merken. Piko doet het goed, Roco doet het goed. Märklin en Trix doen het goed. Het is meer wat je zelf wilt. Märklin doet het handig door nog steeds op het gevoel van vroeger te spelen. En het wordt ook aangewakkerd door mensen die zeggen dat het altijd wel zijn waarde blijft houden. De kwaliteit is niet anders dan bij de andere merken.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: ronaldk op woensdag 28 december 2022, 14:27:39Ik zou een overstap naar 2-rail zeker overwegen. DCC-centrales zijn een stuk goedkoper. De goedkoopste centrale van Roco / Fleischmann (de z21start) kan je met een z21-app besturen en is gereed om via een ethernetkabel op je eigen interne netwerk of computer aan te sluiten. DCC-decoders zijn van zelfbouw tot gewoon in de winkel te krijgen. In allelei soorten en maten. Van goedkoop tot duur. Meer keuze.

Daar gaan we weer. Iemand is nieuw en komt met Märklin ideeën en krijgt op een 3rail-forum de tip om naar 2-rail over te stappen. Maanden geleden was dat even mode maar hoop dat we daar verschoond van blijven. 2-rail is zeker niet beter, ook niet slechter.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
 :offtopic:

 @citaat Vuurtjes opstoken is nergens voor nodig Golfer en je uitspraak zorgt voor verdere 2-deling die al heerst hier. Je kunt mensen gewoon van advies dienen, zij die niets hebben met dat advies hebben pech gehad. Geef elkaar een beetje de ruimte zou ik zeggen en discussieer op inhoud.
Mijn 2rail baantje wordt door de forumbeheerder op Stichting 3rail Facebook gepromoot, dat geeft al aan dat er een andere wind waait.


https://www.facebook.com/3railforum
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Zeker nu je met een MS2 of CS3 (om maar wat te noemen) ook een 2-rail baan kunt aansturen en Trix (min of meer) de 2-rail versie van Märklin is, met dezelfde kwaliteit en gebreken, is het echt niet zo gek om alle opties eens tegen elkaar af te wegen.

Ik speel ook met de gedachte ooit ergens een 2-rail baantje te bouwen. Smal langs de wand, of iets modulairs. Waarom? Omdat ik het railmateriaal mooier en realistischer vind en ik ook wel met historisch (periode 2) Nederlands materieel of Engels spul aan de slag zou willen. Is hartstikke mooi, en voor 3-rail is dat slechts heel beperkt of niet beschikbaar.

En is een DCC-centrale beperkter? Ja, gelukkig maar. Want daardoor is hij goedkoper en met de computer eraan, wordt het nog beter dan wat een CS3 in zijn eentje kan. Als doorgeefluik kunnen ze precies hetzelfde, op MFX na, maar dat blief ik toch niet zo graag.

De 3rail lobby heeft overigens net iets meer 'wij van WC-eend' dan degenen die aanraden ook eens elders te kijken.
En doe ermee wat je wilt, al gaat het je misschien duizelen.

Groet,

Peter

Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
nog effe 2 cent erbij.

MFX is toch oh zo makkelijk.  Je zet de loc op de baan en het werkt zonder adres te moeten ingeven of onthouden.  Marklin heeft een databank in de Mobile Station met nummers en functies van hun (ook oudere) locs.  Ik heb een aantal Roco en Piko's.  De Roco is super mooi in detail, maar heel kieskeurig als het op rails aankomt.  Mijn laatste nieuwe Piko 50657 is prachtig gedaan, en de presentatie is zeer goed.  Mijn iets oudere Marklins rijden over alles, en zijn stevig maar ja.. niet altijd het laatste detail erop.  Ik durf ze echter sneller vastnemen dan die laatste nieuwe met overal stukjes plastic op.   Veel aanbod 2dehands in Marklin maar opgelet met de prijzen ... 

Ik heb geen oude analoge stomers, mijn spullen dateren vanaf de start van het digitale tijdperk (met uitzondering van een Nohab).  Ik vind de oude analoge modellen persoonlijk niet meer de moeite, te duur voor te digitaliseren in verhouding tot hun aankoopprijs en detaillering, maar ieder zijn keuze he.

Die middensleper is niet mooi, en ik had toch graag geen puko's gehad.  Maar detectie van treinen is dan weer echt simpel bij Marklin, keerlus problemen zijn er niet echt.  De prijs van de CS3 doet mijn maag pijn, dus dat skip ik nu.   Ik zou graag de voordelen van C-rail (aansluitingen, fijne rails,..) hebben in een platte k-rail optie, maar dat bestaat niet dus we doen het er maar mee.

Over de startsets, ik had deze ooit eens gekocht : https://www.maerklin.de/en/products/details/article/29000
Daar zitten R2 bochten bij, is het niet?  Geloof me, die R1 passen misschien wel beter op een kleine tafel maar de R2 ogen al veel natuurlijker.  Bij het herontwerp van onze baan heb ik alle R1 eruit gehaald.

Ik heb ook een https://www.marklin.nl/producten/details/article/36321 tweedehands gekocht, heel leuk lokje en rijd super goed.  Als er nou nog een telexkoppeling op zou zitten ware het de max.

Mijn eerste trein was een Lima, ongeveer 45 jaar geleden.   (ik heb die nog, maar rijden doet ie niet meer). 

Ik ben gelukkig met de 3rail optie, want er zijn veel modellen die ik heb die niet bestaan in 2rail.  Maar zoals alles heeft het voor en nadelen.  Wat je ook doet, er is altijd een andere mening.

Sorry dat ik misschien op iemands tenen trap, maar ik zou niet vertrouwen op enig advies in Houten of welke andere beurs ook.  Het is me te commercieel aan het worden.
De laatste beurs waar ik ging, daar verkochten ze 2dehands rails duurder dan een standhouder iets verderop gloednieuwe te koop had.
Prijzen variëren als gek en het lijkt me dat sommige standhouders er niet zo zeer staan uit liefde voor de hobby maar gewoon voor de centen.   Je hebt ook amper/geen garantie op 2dehands he, ik koop toch nog steeds in de lokale winkel.   Soms ietsje duurder, maar vaak met een woordje uitleg en zeker gedeelde passie.

Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Hello allen,

Ondanks de voor en tegen blijf ik aandachtig meelezen hoor.  8o  :P

Beetje jammer dat er een discussie is uit ontstaan  :? , wat wel moet kunnen maar .. euh ... ik was de vraagsteller en dat maakt het wel moeilijker voor mij.
Niet om het te begrijpen maar op een keuze te maken qua merk.
Ik heb zowat de laatste weken alles van Marklin zitten bekijken en als ik weet hoeveel tijd daar al ingestopt is.
Links & info bewaart, enz ... . Dus wel niet simpel om daar me ook in te verdiepen wetende dat het total waste of time kan zijn, als ik tenslotte toch blijf bij Marklin.
Voor de duidelijkheid : ik respecteer anderen hun keuzes en zou met evenveel enthousiasme komen kijken naar de banen want daar draait het tenslotte toch om, vind ik : hoe heeft iemand zijn 3D treinschilderij in elkaar geknutseld  :-)  B)
Hopelijk begrijpen jullie me op dat vlak en jullie als vergevorderden zullen wel weten wat wel en wat niet.
Ik zit met enkel met een jeugdsentiment van 40 jaar geleden die ik terug wil opstarten  :-)

Ik zal starten met een beursbezoek en als ik voel niet de juiste info te krijgen dan wordt het een winkel of club.
Er zijn er voldoende in mijn streek ;-)


Many grtz
Dimi
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: Golfer op woensdag 28 december 2022, 20:49:162-rail is zeker niet beter, ook niet slechter.
Maar wel goedkoper, dan is de keuze toch rap gemaakt?
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
 @citaat  @citaat Je kunt prima voor Marklin kiezen hoor, het gaat er om dat je lol hebt in wat je doet, zeker als geld geen probleem is. En MFX of DCC is een keus en bij Marklin heb je het allebei.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is kiezen voor een startset, ongeacht het merk. Tenzij je zeker weet dat alles wat er in zit ook naar je zin is maar doorgaans is dat niet zo. En een 6021 centrale is bovendien niet meer van deze tijd.

Ik zou zeggen koop een losse centrale waarmee je ook wissels digitaal kunt bedienen en koop materieel al naar gelang je thema (land) en tijdperk.

En kies voor een stuk spoor wat je bevalt: spoor met biels of ballastbed en al of niet met pukkels. Het eerste is altijd mooier en bovendien gemakkelijker af te werken, het tweede is doorgaans lelijk plastic en zul je wat moeten camoufleren als het je stoort maar kun je gemakkelijk opbreken als je eens wat anders wilt bouwen.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
@Spoors

Wij (ik en vrouwtje - op haar voorstel  :-)  ;) , moet niet wachten dan é  :arrow: ) gaan kortdaags eens langsgaan in een winkel met zowel nieuw als 2dehands.

Het zal Marklin blijven denk ik want na even te googlen en bekijken van andere merken, zie ik niet de voordelen die (vind ik en respecteer iedereen zijn keuze) je hebt bij Marklin als newbie.

Ik heb geen ervaring in die andere merken en denk dat je daar toch iets meer moet van kennen op technisch vlak. ... oa keerlussen. Marklin heb ik wel (40 j geleden) ervaring mee en laat je snel toch tot iets komen zonder al te veel problemen. Zijn er toch , I know the way  O:-D  :D

Toch bedankt voor de tips

PS 1 : de starterset 29855 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_29855), ondanks de module 6021, blijft me bekoren maar tegen een goede prijs.
Nu vraagt die persoon die ik via via ken, 250€.
Dacht eerst een koopje maar na enkele dagen hier met jullie wat ervaring te hebben opgedaan , denk ik toch dat het wat (te) duur is. Nochtans vind ik de set op enkele verkoopsites terug en daar gaat ie makkelijk > 100€ duurder ... . Wat denk jij? Acceptabel of niet qua prijs ?

PS 2 : Heb goede review op de wiki hier gelezen over beide locs maar wat ik (nog) niet kan controleren is de staat van de C rails.
Blijkbaar zijn er slechte series bij ... maar denk niet dat dit een breekpunt mag zijn want zo duur zijn deze nu ook niet na enig speurwerk online mocht het blijken dat ze slecht zijn ... . :help: . Gezien de uitgiftedatum 2001 - 2004 van deze set, lijkt de kans me klein want (ook op de wiki te vinden) zijn de slechte rails gemaakt in eind jaren 90 (oa 1998).

Grtz
Dimi
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
:offtopic:

Citaat van: Spoors op donderdag 29 december 2022, 07:36:19:offtopic:
 @citaat Vuurtjes opstoken is nergens voor nodig Golfer en je uitspraak zorgt voor verdere 2-deling die al heerst hier. Je kunt mensen gewoon van advies dienen, zij die niets hebben met dat advies hebben pech gehad.

Het gaat hier niet om vuurtjes of waar tweerailbanen thuishoren. Vind niet dat ik iets opstook en ik respecteer ieders keuze in 2-rail of drierail. Waar het hier om gaat is dat je als lid van het 3-railforum nooit generiek tweerail kan adviseren. Dat advies bestaat naar mijn mening gewoon niet. Dat zit 'm namelijk in de naam van het forum. Die staat ergens voor.
Een verkoopadviseur bij een Mercedesdealer zal nooit bij die binnenloper een BMW adviseren. Gaat er bij mij niet in en dat was mijn mening hierboven en nu hou ik erover op.

Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
En wanneer je niet voor een starterset gaat maar voor losse rails moet je misschien eerst iets uittekenen met bijvoorbeeld SCARM KLIK zodanig dat je weet welke rails en wissels je nodig hebt om iets redelijks uit te zetten eenmaal thuis.
Je hebt nog tijd tot 07/01/2023 hé... ...
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Citaat van: Golfer op donderdag 29 december 2022, 21:31:24Een verkoopadviseur bij een Mercedesdealer zal nooit bij die binnenloper een BMW adviseren. Gaat er bij mij niet in en dat was mijn mening hierboven en nu hou ik erover op.


Onzin. Hier wordt helemaal niets verkocht, er worden meningen gedeeld, dit is een forum. En als iets in dit topic onbetamelijk is neem dan contact op met de forumbeheerder zou ik zeggen.
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Ben blijft Ben hè Ben 😉
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Een goede start nemen ... als herbeginner (40 jaar later ...) maar is MFX of DCC
Ja. En die levert hier een constructieve bijdrage.

Persoonlijk, als 3railrijder, verkies ik DCC boven MFX. De misschien wel simpelste reden is dat het dubbeltractie veel makkelijker maakt, zeker op simpele besturingen. Je klapt gewoon 2 loks op hetzelfde adres. Een ander is dat MFX voor een hoop data op het spoor zorgt die je niet nodig hebt. Een derde is dat het meestal goedkoper is.