Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin locs op trix express rails

Gestart door trixgerard donderdag 01 december 2022, 20:26:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin locs op trix express rails
Beste mensen.Mijn naam is Gerard Brand leeftijd 72  doch ik wil wederom starten met treintjes rijden.Ik heb vrij veel trix rails (3  rail) en wissels om een mooie baan te maken.Nog veel bijgekocht de laatste tijd.Doch ik wil graag met marklin locs digitaal hierop gaan rijden.Daar ik redlijk goedkoop aan deze trix rails kon komen wil ik graag hierop gaan rijden.Ik heb navraag gedaan bij Johan BVoermans  uit Rotterdam dze vertelde mij geen probleem.Navraag van de week bij gebruikte treinen uit Alkmaar .Deze wisten niet of een mobile station aangesloten kon worden op trix rails.Gisteren navraag gedaan bij Marklin in Meppel.Die vertelden mij dat het mogelijk was een mobile station aan te sluiten doch met locs rijden ging niet omdat deze een ander wielbasis hadden.Nu zie ik even door de bomen het bos niet meer .Wat is nu waar wat kan wel en wat kan niet.Misschien dat er iemand op het forum raad weet  bvd  dank voor alle tips  vr groet Gerard
Re: marklin locs op trix express rails
Het aansluiten van een MS2 is op elke soort rails mogelijk, ook met een 2-rail systeem. Dus met Trix express moet het ook lukken, zou ik denken.
Je moet alleen misschien wat draadjes solderen om een aansluitrail te maken.

De spoorwijdte is misschien een probleem. Die kan verschillen met die van Märklin en dus ook met de asafstand van de locs.

Tot slot zijn de wielflenzen van Märklin doorgaans hoger dan van andere merken. Dan wordt het hobbelen over de bielzen.

Maar ik betwijfel of dat wel echt een probleeknoplevert met oude Trix rails. Met nieuwe code 83 rail is het wel problematisch, maar da's van andere orde.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet,

Peter


Re: marklin locs op trix express rails
Dit gaat niet lukken omdat het om Trix Express gaat. Dit was 3 rail gelijkstroom. Ook de wielen op de assen zijn afwijkend. Zie hier.
Re: marklin locs op trix express rails
3 rail gelijkstroom? En?
Het maakt die railstaafjes en de middenleider echt niks uit wat voor stroom je erop zet.

Het enige spannende is de asafstand en heel misschien de flens grootte.

Edit: beetje googlen levert op dat de wissels en kruisingen slecht berijdbaar zijn door Märklin loks en wagens. Er zijn ooit door Trix spullen geprobeerd om de wissels geschikter te maken voor Märklinrijders. Dus het bewijs dat de railtjes wel werken! Maar verwacht dat niet van de wissels.  Daar moeten extra puko's en misschien strakkere strijkregels voor gemaakt worden.


Groet,

Peter
Re: marklin locs op trix express rails
Iets te kort door de bocht Peter.
Ja Trix Express is een 3-railsysteem maar tevens een meertreinensysteem:

+ op de rechterrail aansluiten - (massa) linkerrail
via andere trafo: 2e + op de middenrail en  - (massa) linkerrail.

Bij bovenleiding zelfs 3 treinen onafhankelijk

Ga je nu Märklinlocs inzetten dan werkt optie 1 niet meer omdat M-locs geen geisoleerde wielen hebben.
In feite heb je dan het normale 3-railsysteem, waar op je geen Trix Expressloc meer kan laten rijden omdat M-locs voor kortsluiting zullen
zorgen als ze in dezelfde stroomkring rijden. Vergelijkbaar met een M-loc die je op een 2-railbaan zet.
Buiten dat zijn de wielassen en railhoogte Expressrails wel een "dingetje", volgens mij heeft Trix Express heel andere wielflenzen dan Märklin en 2-rail gelijkstroom.
Raadpleeg hiervoor Trix-literatuur. Je kunt oude "Ratgebers" enz. op het www vinden.
Re: marklin locs op trix express rails
Als je de middenrail van Trix express op de rode bus (plus) van Märlkin zet en de beide staven op de bruine (massa) van Märklin, heb je toch gewoon Märklin 3 rail?

Die railtjes doen dan echt niet eens iets anders omdat Trix ze anders liet aansluiten. De topicstarter wil helemaal niet met Trix express treintjes rijden dus gaat ook geen Trix regelaars gebruiken.

Groet,

Peter
Re: marklin locs op trix express rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: marklin locs op trix express rails
Heel lang geleden heb ik (en mijn vader) ook met Märklin materieel op Trix Express rails gereden. Dat geeft (gaf) geen enkel probleem. En zal dat vandaag de dag ook nog steeds niet doen ware het niet dat... Het moderne Märklin materieel heeft niet meer dezelfde wielen en flenzen als die oude meuk. Märklin is wat dat betreft dichter naar het 2-rail systeem gekropen. En dat is dan weer mijlenver verwijderd van het oude Trix Express.

Dus als je probleemloos met Märklin loks op Trix Express wil gaan rijden zul je ouder (30 á 40 jaar) materieel moeten gaan aanschaffen. En ook dat is te digitaliseren. Welk besturingssysteem je er uiteindelijk aan wil hangen is volslagen worst. Het kan wel een intelligent systeem zijn maar ziet echt niet wat voor rails aangesloten zijn. Dus dat is helemaal jouw keus.
Re: marklin locs op trix express rails
Klopt Peter dat Gerard met Märklinlocs op Trix Expressrail wil gaan rijden.
Zou het zelf niet doen....maar ik zou ook niet op M-rail meer willen rijden.
Op Trix Expressrails kun je toch het beste rijden met....Trix Expresslocs. ;)
En anders bij liefhebbers van Trix Express omruilen voor Märklinrails.
Op het www is wel e.e.a. te vinden van mensen die actief zijn met Trix Express
Re: marklin locs op trix express rails
Ik heb hier en Trix Express baantje liggen en er net even een Marklin railbus (3016 blauwe doos.) op gezet. De Trix-Express trafo losgekoppeld, een Marklin trafo aangesloten en, zoals verwacht, rijdt het railbusje goed over de rails. (massa op de beide buitenste railstaven, rijspanning op de middengeleider. Bij een wissel haperde het wel wat maar er is al lang niet op de baan gereden en hij is behoorlijk stoffig/vuil.

Het omzetten van de wissels is ook geen probleem, dat werkt bij Trix Express ook op wisselspanning. De ontkoppelrailsen doen het ook.