Jan, je eisenpakket is inderdaad nogal groot voor een H0-baan. Van een aantal punten denk ik wel: waarom is dat belangrijk? Ik ga ze gewoon even af.
1. Er moet zoveel mogelijk met parallelle sporen beschikbaar zijn om zoveel mogelijke treinenloop te kunnen hebben.
Is dat wel zo? Dubbelspoor neemt veel (onnodige) ruimte in; je kunt echt zonder, dan wachten de treinen maar wat op elkaar in station of schaduwstation. Leg alleen dubbelspoor waar je het zien kunt en het realistisch is - er bestaan ook enkelsporige hoofdlijnen!
2. Het hellingspercentage moet zo laag als mogelijk zijn, vandaar de lange oprit naar de eerste verdieping.
Bij voorkeur ca. 2,5% en max 3%
3. De baan wordt voorzien van bovenleiding dus ook daarom de lange klim naar boven. (moet minimaal 11.5 cm beschikbaar houden tussen bodemplaat en plafond 1e verdieping.
Je kunt ook alleen bovenleiding leggen in het zichtbare deel en de panto's op de onzichtbare niveaus of hellingen wat drukken met een simpel systeem, zelfs een enkele koperdraad (lasdraad) als bovenleiding, zonder de hele ruimtevretende santenkraam die bovenleiding normaal kenmerkt.
4. In het ontwerp moet het zo zijn dat een trein vertrekt uit een richting en terugkomt vanuit de richting waarin het vertrokken is, gezien vanaf een station.
Leuk
5. Er moet pendelverkeer zijn, uitgevoerd door Marklin railbussen.
Ook leuk
6. Treinen moeten uit het zicht kunnen worden opgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat er voldoende variatie is in het materieel dat rijdt.
Dus toch een schaduwstation? Prima.
7. Naast personenvervoer moet er ook iets van industrie zijn wat resulteert in vrachttreinen die korte trajecten pendelen.
Kan, maar wordt wel wat veel, misschien
8. Treinlengte bestaat max uit een loc met 3 - 4 'lange' wagons.
Is OK
9. De tafel moet verrijdbaar zijn om overal goed bij te kunnen, dat is het geval.
Verstandig
10. Het moet mogelijk zijn om minimaal 3 treinen tegelijk te laten rijden. Ik rijdt digitaal onder besturing van RocRail.
Moet kunnen
Het is toch Kersemus, dus misschien heb ik gelegenheid een schetsje te maken, gewoon voor het idee. Anderzijds vind ik zo'n rechthoek ook wel lastig om er iets echt leuks op te kunnen prutsen.
Groet,
Peter