Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Probleem MS 2

Gestart door Hans 2.0 TDI zaterdag 24 december 2022, 14:15:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Probleem MS 2
Goedemiddag, ik heb het volgende probleem. Heb een MS 2 (grijze) gekocht incl adapter en de 60113. Als nieuw uit startset maar hij doet niks. 2e adapter geprobeerd maar geen resultaat dus het is de MS2 zelf of de 60113. Iemand enig idee hoe te checken waar t probleem zit? Gr, Hans
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem MS 2
Met een Faller lampje proberen of er spanning op de puko's staat

Groet, Anne W
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Hallo Anne, dank voor de tip. Heb MS2 losgekoppeld en de 2 draadjes uit de 60113 reageren nergens op. Denk dat deze dan defect is. Bedankt, Hans
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem MS 2
 @citaat

Of dat de juiste conclusie is, weet ik niet, geen ervaring met MS2, niemand in de buurt met een andere Gleisbox of MS2?

Groet, Anne W
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem MS 2
Heb je wel beeld in het display?  De DIN connector is nogal kwetsbaar, check de pinnetjes even?
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Maar als de 60113 al nergens op reageert (zonder de MS2 aangeloten) lijkt t mij dat deze defect is.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Hoi Erik, geen beeld in display, beide uitgangen geprobeerd en de pinnetjes zijn ok
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Probleem MS 2
Hans, je kunt komende week wel ff langskomen in Hilversum. Kunnen we met mijn box en MS2 in ieder geval uitvinden welk onderdeel niet wil. Of anders de stamtafel Utrecht, 1e vrijdag van januari?
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem MS 2
Zit er wel een originele Märklin voeding bij?  Die zou je even door kunnen meten, er zou een gelijkspanning van ongeveer 20 Volt uitmoeten komen, met de plus in het midden.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Bedankt voor je aanbod, ik hou je op de hoogte en kom graag langs!!!
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Citaat van: ErikW op zondag 25 december 2022, 13:53:31Zit er wel een originele Märklin voeding bij?  Die zou je even door kunnen meten, er zou een gelijkspanning van ongeveer 20 Volt uitmoeten komen, met de plus in het midden.

Ja die zit er bij en heb nog een 2e. Beiden geen resultaat
Re: Probleem MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Probleem MS 2
Inderdaad even gaan uitsluiten met de opties die Michiel aan geeft. Dan gok je niet. Zo'n gleisbox zou ik dan vervangen door een zwarte, als je die nieuw koopt. De MS kan je kijken. Kabeltje daarvoor is 15-25 euro, maar ook dat is weer gokken.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Probleem MS 2
Hoi,
Blijft de display helemaal donker of licht hij wel (blauw) op?
Als hij oplicht is het een software probleem en moet je hem aan een CS hangen om te updaten (icl. railbox).
Je zegt dat de box niets doet. Wat verwacht je dan dat hij doet? De railbox kan alleen iets als hij "gepaard" is aan een MS2.
groet digibert.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Probleem MS 2
Ik heb ook een ms2 en heb gemerkt dat ie geen beeld geeft als de din-stekker er niet helemaal goed in lijkt te zitten, moest hem best flink aanduwen.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Met dank voor alle reacties. Het is de MS2 die de geest heeft gegeven. Heb een 2e MS2 op de Gleisbox aangesloten en dit werkt prima.
Re: Probleem MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Probleem MS 2
Kapot? Of toevallig pinnetje gebroken in de stekker?
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Probleem MS 2
Besre Hans. Als je de defecte MS 2 wil verkopen, dan ben ik geinteresseerd.
Groet,Koos
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Hallo Koos, deze is te koop. Graag een PB. Gr, Hans
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Citaat van: Laurent op vrijdag 30 december 2022, 17:56:33Kapot? Of toevallig pinnetje gebroken in de stekker?

Nu ik t goed bekijk lijkt het er idd op dat er een pinnetje ontbreekt. Ik zie (vanaf de afgeronde kant) 3,4 en 2 pinnen. Zo te zien is 1 van de onderste weg of moeten dat er 2 zijn? Dank je Laurent.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
als ik de gleisbox bekijk moet het 3,4,3 zijn. Dus dat zal het zijn denk ik.
Re: Probleem MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Probleem MS 2
Toevallig heeft Peter hem gepost in het draadje van Frank over zijn MS1



Stekker met kabel kan je los kopen, kost 15-20 euro. Dan is het slechts een kwestie van je MS2 open schroeven, stekkertje op de printplaat los halen, nieuwe erop schuiven en weer dicht schroeven. Ik heb er van de zomer eentje besteld voor een ander project. ;)  E146781


Wat je ook kan doen is de nieuwe kabel bestellen, stekker voor op de print eraf knippen, stekker van jouw MS2 afknippen en dit aan elkaar vastmaken. Dan heb je een dubbel zo lang kabeltje.
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
 @citaat

Als eerste voor iedereen de allerbeste wensen voor 2023 !!!!. Bedankt voor het schema (heb ik idd eerder voorbij zien komen). Heb ook het ontbrekende pinnetje gevonden (viel uit de Gleisbox) dus op zoek naar nieuwe kabel. Vervangen is geen probleem met dank aan You Tube filmpje. Gr, Hans
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Probleem MS 2
Ik heb de plug afgeknipt en de kabel gestript. Hierin zit 5 draden: oranje, rood, zwart, paars en een blanco draad. Als ik een nieuwe plug/connector koop met draad er aan, kan ik deze dan zo aan de bestaande kabels solderen? Natuurlijk zullen de kleuren niet overeenstemmen maar als het mogelijk is scheelt dit nogal wat aan centjes. Gr, Hans
Re: Probleem MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Probleem MS 2
Zo'n kabel is 15 euro. Bestel die lekker bij je leverancier. Als je gaat solderen zou ik hem trouwens ook verlengen. Mini DIN met deze instelling zie je niet zo veel. Wellicht op ali?
Re: Probleem MS 2
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Probleem MS 2
Ik heb 2 stuks MS2 waarbij bij beiden pinnetjes van de 10 polige stekker gebroken waren.
Gevolg, de MS2 niet meer bruikbaar.
Totdat ik dit topic tegen kwam.

Dank aan "Laurent" voor artikelnummer E146781 Deze bij Märklin besteld, kosten nu 21 euro + 9,95 verzendkosten.

Nu nog de schroefjes van de MS2. Filmpje gezien op dit topic en de man gebruikt een TORX T8H.
Gegoogled, je ziet van alles maar geen T8H. In andere topics heeft men over nr. 6 of T5.
Wat is het nu?

Naar de plaatselijke doe het zelf zaak geweest met de MS2 zonder rode knop.
Bitjes uitgeprobeerd en hoera de TORX T9 past precies.

Thuis na 20 minuten beide MS2 weer in orde.
Re: Probleem MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Probleem MS 2
"Laurent" mag gewoon zonder aanhalingstekens hoor.  ;)
En er is een reden waarom ik niet direct bij Märklin bestel. Bij bijvoorbeeld Lokmuseum had je ze voor 13 euro + 8,50 verzenden binnen Europa: hier dus
Maar goed dat ie het weer doet! :)