Een van de oudste catalogi uit m'n jeugd is die van
Eheim (1966).
In 1963 werd de
modelbouwpoot van Eheim overgenomen door Brawa, met name de kabelbanen en de trolleybussen. Eheim ging door in aquariumtechniek, en doet dat nog steeds.
Veel van de oude Eheim catalogi vind je terug bij
conrad's antiquario, maar nou net deze niet.
Mijn Eheim catalogus is ook
niet te vinden als Brawa catalogusNatuurlijk weet de
modelleisenbahnfan ons te vertellen dat Eheim vroeger (beginjaren '60) ook nog speelgoed vliegtuigen verkocht.
En dat
het patent voor de trolleybus in 1950 lag bij EWF Trolley Bus – Europa Trolley-Bus, Patent Herr Ing. E.W. Fischer München (Fa. Europa Technische Spielwaren, Lenkung-Patent, Büssing Prototyp).
En dat de eerste kabelbanen in de Duitstalige Miba stonden, en later werden uitgewerkt (en verbeterd) door Eheim.
Daarbij vermeldt Wolfgang Renschler de link
naar een oude handleiding van de Nebelhornbahn.
In principe geldt die ene handleiding voor alle types kabelbanen die door Eheim en door Brawa op de markt zijn gezet.
Alle kabelbanen werken met een wisselstroommotor die niet op gelijkstroom kan draaien,
en met twee kabels (draden) die ook de (wissel)stroom voor de cabineverlichting verzorgen.
Er is dus geen plus en min draad (zoals bij DC),
maar wel een prik en massa draad (welke draad aangesloten zit op massa, wordt in het midden gelaten, want AC).
Dit in tegenstelling tot de concurrent van Brawa (sinds 2013):
JC oftewel de
Jägerdorfer Collection.
Op pagina 37, 38 en 39 van de
schaal h0 JC-catalogus staan de kabelbaan-opties: de stations kunnen verlicht worden, maar de cabines niet.
Bij Eheim en Brawa zijn er altijd 2 kabels: de drager (het "tragseil") en de trekker (het "zugseil").
Bij JC kabelbanen is er maar 1 kabel (het "zugseil"), en ook bij JC is er een AC-motor die het geheel rond trekt.
Eheim en Brawa leveren kabelbanen in schaal N en schaal h0. JC levert kabelbanen in schaal I en h0.
Afijn, uit mijn catalogus (van 1966) komt deze pagina: de Eheim Seilbahn.