Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ESU sounddecoder voor de 37807

Gestart door Jasperkc maandag 19 december 2022, 20:48:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
ESU sounddecoder voor de 37807
Hallo Allemaal,

IK heb via Ebay de 37807 (BR 220) gekocht. Deze loc is uitgerust met een middenmotor en een geluidsdecoder. Deze geluidsdecoder produceert een geluid welke niet in de buurt komt van het geluid van een echte V200 daarom wil ik er een ESU sounddecoder V5 inzetten. Alleen weet ik niet welke sounddecoder ik moet hebben. Heb ik de gewone 21MTC geluidsdecoder nodig of heb ik voor dit model de 21MTC MKL decoder nodig? Er is wel een mooi soundproject te downloaden van de BR V200 maar ja, welke decoder dan? Ook is de loc uitgerust met cabineverlichting, sluitverlichting en motorruimteverlichting. Al deze functies wil ik dan ook kunnen schakelen.

Groet, Jasper
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
als dat een marklin lok is de MKl nemen
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Kan ik gelijk inhaken ;)

Als er een sds motor in zit dan toch de normale 21mtc?
i.v.m. de versterkte en logike uitgangen 3 en 4?

Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
De 37807 is een model uit 2019, SDS wordt al sinds 2010 niet meer verkocht.
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Ging ook meer om wanneer de mkl versus de normale versie. @citaat

Had ergens gelezen dat voor marklin algemeen gekozen wordt voor de mkl, behalve als het een sds motor versie is.
Als ik mij niet vergis, m.b.t. versterkte en onversterkte uitgangen aux 3 en 4?
Dus bij een sds versie kies je de gewone en niet de mkl dacht ik.

Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Jasper
Mocht je de decoder willen verkopen eventueel? dan zou ik deze graag van je willen overnemen.

Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Hallo Tim,

Ik neem daar zeker nog met jou contact over. Heb eventueel ook andere märklin sounddecoders over. Stuur mij even een pb dan wisselen we even gegevens uit.

Groet, Jasper
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Sowieso was, zover mij bekend, de 37xxx nooit een sds maar 5 polig anker, alleen de 39xxx van die tijd kan en kon sds zijn.
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
 @citaat  :offtopic: De 37900 en de 37901 hadden een "Kompact C-Sinus", de directe voorloper van de SDS en toch een 37xxx nummer. ;)
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
mogelijk zit er een pic op de dragerprint geen idee of je dat wel werkend krijgt met een ESU, maar hoe zeker ben je dat het geluid niet klopt?
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Hallo Mark,

Heel erg zeker weet ik dat het geluid niet klopt. Hoor alleen al de toeter van een V200 en dan die van de Märklin variant. De Märklin versie klopt gewoon niet met het originele geluid. Als er iemand is die dat kan bewijzen, kom maar!

Groet, Jasper
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
 @citaat  @citaat  @citaat
Dat is nieuw voor mij. 39xxx werd gebruikt voor sinus en aanverwante maar dus toch een paar "afwijkingen".  :)
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Citaat van: bellejt op dinsdag 20 december 2022, 10:40:41als dat een marklin lok is de MKl nemen

Hallo Johnny,
Waar baseer je dat op dat als het een märklin loc is je dan een MKL esu sounddecoder moet nemen? Ik heb gisteren in deze loc een MKL sounddecoder gebouwd en ik kreeg met geen mogelijkheid de motorruimte verlichting geschakeld. Ik had gelukkig ook nog een gewone esu sounddecoder liggen en die heb ik er toen in gebouwd. Met deze decoder is het wel gelukt om de motorruimte verlichting in en uit te schakelen. Ook functioneert de cabineverlichting gewoon. Het is dus niet altijd zo dat er een MKL decoder in geplaatst dient te worden. Dat bewijst dit dus maar weer eens.

Met vriendelijke groet,
Jasper.
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
verschil bij AUX 3 en 4 uitgangen die versterkt of onversterkt zijn.Denk dat bij de nieuwe plux versies er mss geen verschil meer is en hangt ook van de printplaat af die in de marklin lok zit.
PS: die onversterkte uitgangen werken soms ook met een led zonder versterking.Google maar eens rond.
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Hallo Johnny,
Naar mijn weten gebruikt märklin in zijn locs geen plux decoders. Daarom heeft esu ook geen plux22 uitgevoerd in een MKL versie. Jou antwoord klopt dus niet helemaal, maar ook ik kan het mis hebben dat märklin geen plux22 decoders gebruikt in z'n locs.
Groet,
Jasper
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
die plux is niet specifiek bedoelt op marklin hoor.Koop nog weinig marklin aan en als er al eentje gekocht wordt is het meestal een versie met decoder in (sound) en die programmeer ik gewoon op DCC adres (indien mogelijk)
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Je kunt aan de componenten op de decoder zien of AUX 3 en 4 versterkt zijn.
Hieronder als voorbeeld de decoder uit de 39880.

Als de componentje (dual NPN transistor?) in de rode cirkel aanwezig is, betekent dit (als ik goed zit) dat de AUX3 en 4 versterkt zijn.

Maar bij de decoder uit de 39889 ziet het net weer anders uit.


Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Bij ESU decoders met een plux22 aansluiting zijn alle uitgangen versterkt.
Re: ESU sounddecoder voor de 37807
Wat bellejt zegt.

Standaard aux 3 en 4 versterkt op de decoder is het verschil.
esu geeft daarnaast nog een voor en na jaartal (2006?) op om deze mkl wel of niet te gebruiken.

Zelf trek ik mij hier niet zoveel van aan, want als ik extra licht wil inbouwen of een telex en er zit geen versterking al op de standaard drager dan de mkl versie.
Zit er een versterking op de drager of softdrive of niet nodig dan de gewone versie.
Esu levert de dragers los in tegenstelling tot marklin.