Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelfgemaakte grassmaster

Gestart door Eendenreetx zondag 18 december 2022, 19:23:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfgemaakte grassmaster
Lid sinds: 2021

offline
Zelfgemaakte grassmaster
Voor mijn kleine baan is het erg prijzig om een dure grassmaster te kopen.
Vandaag toch maar eens geprobeerd zelf een grassmaster te maken zoals het vaker wordt voorgedaan op het internet.
Deze is gemaakt van een elektrische vliegenmepper en een thee zeefje.

Als ik de zelfgemaakte grassmaster 3mm boven het gras en lij houdt dan zie ik dat het gras een klein beetje rechtop gaat staan maar daarna meteen weer plat neervalt.

Ligt het misschien aan het korte gras zelf? (Busch 7052 streupulver) Of wellicht toch te weinig spanning van de 2x 1,5V
De lijm is 1:1 verdund met water en een enkel druppeltje afwasmiddel.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Ja, die standaard vliegenmeppers zijn daar niet echt geschikt voor. En voor je eigen veiligheid ga ik je ook niet aanraden er te veel mee te experimenteren als je niet weet wat je doet. Dan kan je beter een grassmaster kopen of iets wat er echt voor is gemaakt. Ga je veel meer plezier van hebben dan iets wat het net niet is.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Nothing can beat the real thing  ;)
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Dat had ik ook zeker gekocht maar boven op de baan komt zand en wegen.
Beneden heb ik maar z'n 0,2m2 gras dus dit viel te proberen.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 18 december 2022, 19:41:00als je niet weet wat je doet
Want dat is de clou !
Het aantal millimeter grasvezel lengte in relatie tot het aantal volt/ampère van je vliegenmepper
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Het ligt volgens mij aan het streupulver. Da's geen echt gras.

Je moet vezels hebben oftewel faser, 2mm lengte.

Dat zal vermoedelijk wel werken. Ook met deze theezeef vliegenmepper.


Groet,

Peter
 
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Als je maar zo'n klein oppervlak met gras gaat beleggen dan zou ik een kant en klare grasmat kopen Mike en daar stukken uit scheuren om zo je landschap te realiseren.
Op de foto lijkt het inderdaad meer op streupulver dan op grasvezels en dan vraag ik mij ook af of verdunde lijm in een verhouding van 1:1 ook niet te dun is.
Ik gebruik de lijm van Noch en het voordeel daarvan is dat de "Open Tijd" ( De tijd voordat zich op de lijm een vlies gaat vormen ) vrij lang is.

groet, Wim

Re: Zelfgemaakte grassmaster
hoi,

Citaat van: Eendenreetx op zondag 18 december 2022, 19:23:20Ligt het misschien aan het korte gras zelf? (Busch 7052 streupulver)

Dat spul is geen grasvezels. Dat gebruikten ze in de jaren 60 en 70 voor gras.... Je zal echte grasvezels moeten gebruiken. Kijk eens bij Noch voor grasvezels in diverse soorten en maten.

Citaat van: Eendenreetx op zondag 18 december 2022, 19:23:20De lijm is 1:1 verdund met water en een enkel druppeltje afwasmiddel.

Ligt aan de lijm maar dun is niet erg. Het hoeft maar iets te kleven. Zelf misbruik ik o.a. voorstrijk, acrylmedium en (verdunde) houtlijm. Speciale lijm is leuk maar niet nodig bij deze kleine hoeveelheden.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Ik zal eens kijken voor vezels of het daarmee wilt lukken van 2,5 en 6mm. Mocht het niet lukken is het dan mooier om voor die streupulver te gaan of grasvezels die plat liggen. En anders maar Wim zijn grasmat alternatief.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
6mm met een niet gemodificeerde vliegenmepper is wat moeilijk. Dan zal je wat meer vermogen moeten hebben. De grasmat van wim is een mooi alternatief. Neem dan geen goedkope biljartlaken van faller of Noch... maar ga voor iets anders zoals een Martin Welberg, Lars op 't hof of de kopieën van MBR.
Re: Zelfgemaakte grassmaster
Ik heb even gekeken naar je merknamen en het ziet er goed uit en voor mijn kleine hoeveelheden zeker een mooi alternatief.