Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS2 koppelen aan I-train 5.1

Gestart door SBB zondag 18 december 2022, 14:22:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 koppelen aan I-train 5.1
Beste leden,
ik wil me CS2 verbinden met de PC en dan met I-train gaan besturen.
maar wat ik ook probeer ik kan hem niet aan I-Train gekoppeld krijgen. IK Heb een cross overkakel tussen de PC en de CS2 zitten.
alles via de handleiding van I-train gedaan. maar wat ik ook doe of verander van IP adressen ezv hij kan geen verbinding krijgen via de Poort 15731
krijg steeds een fout melding. iemand hier meer ervaring mee? :-(  :-(
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Dag SBB,

Zijn de PC en de CS2 via een kabel aan het internet gekoppeld?
Zo niet, hoe ga je dan updaten?
Je kunt beiden met een "normale" kabel aan je router/modem koppelen en dan zouden ze elkaar zonder problemen moeten vinden.
Als de afstand tot je router te ver is dan zou je er een switch tussen kunnen plaatsen en van de switch ook een kabel naar je router/modem plaatsen.

Verder zou ik je adviseren om aan de CS2 een vast IP-adres toe te wijzen en dat IP-adres in iTrain invoeren.
Eventueel kun je ervoor kiezen om ook de computer een vast IP-adres te geven.
Let wel op de IP-range; de vaste IP-adressen moeten hier in vallen.

Henk
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Dezer dagen gaat men er meestal van uit dat een PC zijn IP adres via DHCP krijgt, als je dus niets aan je PC doet en die gewoon aan de C2S hangt met een kabel, dan gaat de PC geen IP adres krijgen want de CS2 is geen DHCP server (n via versa).    Dus met een directe kabel -> zeker zowel PC als CS2 een fixed IP geven.

Als je beiden aan een switchje/modem aan het internet hangt, dan kan je de PC (die dan laten staan op DHCP voor IP) ook nog voor andere zaken gebruiken en je CS2 updaten via het internet.

Toch nog steeds de CS2 een fixed IP adres geven want anders weet iTrain niet bij het opstarten wat het nieuwe IP adres van de CS zou kunnen zijn.  En ook nakijken welk de gateway en subnet mask moeten zijn.

misschien anders eens hier neerzetten welke IP adressen je op CS en PC hebt staan, en wat de foutboodschap juist is.
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Als ik naar taakbeheer ga op de laptop dan kan ik prestatie - wi fi ga staat er bij piv4 een vat ip adres.
deze heb ik bij can op de cs2 ook zo in gesteld
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
 @citaat

Begrijp ik hieruit dat het ip adres van de laptop hetzelfde is als van de CS2?
Dat kan/mag niet.
Ik zou het ip adres van de CS2 met 10 verhogen.
Of moet je op de CS2 het ip adres van de laptop invoeren?
Dat kan lastig zijn als je laptop via DHCP een adres toegewezen krijgt.
Dat kan dan dus wisselen.

Henk
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Beste Henk,
Het IP adres van de Laptop is anders dan di van de cs2,
maar ik begrijp van u dat ik de laptop en de CS2 beter aparte via een kabel met de router moet verbinden.
deze router staat idd beneden en de baan boven.
kan dit ook via een wifi versterker waar 2 utp aansluitingen aan zitten?

GR
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
En mocht je je weg vinden naar het iTrain Forum, schrijf dan de naam zoals ze het willen hebben met een kleine i: iTrain

Groet, Anne W
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Via de wifi kan ook maar dan moet je een wifi verbinding actief maken op de outlet van de CS 2 die vervolgens weer verbinding moet maken met het netwerk.

Ik heb er eentje gekocht die ik tegenkwam op het internet en wel hier:

klikje doen

Het kan ook met een mindere en je hebt ook veel uitvoeringen hierin.
Zaak is wel dat er een RJ 45 aansluiting op zit want dat is je netwerk aansluiting van je CS 2.

Dan eerst zorgen met de laptop dat je een verbinding tot stand brengt, en daarna kan je hem voor de CS 2 gebruiken.
Dus eerst configureren en daarna pas gebruiken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Citaat van: SBB op zondag 18 december 2022, 14:22:37maar wat ik ook doe of verander van IP adressen ezv hij kan geen verbinding krijgen via de Poort 15731
krijg steeds een fout melding. iemand hier meer ervaring mee? :-(  :-(

Twee dingen:

1) een Crosskabel: dat moet werken. Geen probleem.
2) Met een Crosskabel moet je een vast ip-adres in de CS2 instellen. Daarnaast ook in je computer (laptop / desktop) zal je een vast IP-adres moeten instellen.

Hoe je het een en ander in mag stellen staat wel in de handleiding van de CS2. Voor windows zie onder andere : PC-Tips Vast ip-adres instellen in windows. Let op: De adressen mogen niet hetzelfde zijn maar moeten wel in dezelfde range zitten.

Het alternatief is om inderdaad alles aan een router (of je internet modem. Dat is meestal modem / router en wifi-accesspoint in één apparaat) te knopen. Bij het gebruik via een "router" regelt het router het uitdelen van het ip-adres aan de computer en het CS2.
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS2 koppelen aan I-train 5.1
Probeer dit maar eens. Zo werkte het bij mij met een cross cable.

      
Belangrijkste is dat beide verbindingen op hetzelfde subnet komen.      
      
Start met    PC   192.168.01
CS2   192.168.02
      
Subnetmasker      255.255.255.0
      
Standaard gateway en voorkeur DNS server kunnen leeg gelaten worden      
      
      
Firewall uitschakelen