Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

300x122 C-rail in 2 lagen

Gestart door Patdv zaterdag 17 december 2022, 12:04:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
300x122 C-rail in 2 lagen
Onder de serie "Wie het schoentje past trekke het aan" nog een kleine bijdrage waar vast wel iemand wat in ziet.
En voor velen niet onbelangrijk, alles past, geen zaag nodig.
Zowel bruikbaar als kopstation of rondrijder.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Leuk idee 2 onafhankelijke lagen opent de deur naar verschillende mogelijkheden.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Als je alle lagen met elkaar probeert te verbinden bouw je al gauw een rollercoaster ipv een modelbaan. En 't heeft ook geen enkele zin om er voor te zorgen dat elke trein overal kan komen. De baan beneden zou je kunnen exploiteren als een hoofdlijn waar wat langere treinen automatisch op rondrijden, de bovenbaan als lokaalbaan waar je ondertussen maneel op rangeert met wat kortere treinen.
De onderlinge hoogte kies je volledig vrij en zelfs met hele grote hoogteverschillen rijdt alles zo plat als op een biljart.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Er kunnen her en der nog wel wat bruikbare verborgen opstelspoortjes bij gelegd worden. Hier een voorbeeld voor bovenaan, maar ook onderaan is er nog plaats zat.
En toch is er nog een zee van ruimte voor scenery omdat er zoveel spoor afgedekt wordt.
Op kleine baantjes is mits wat nadenken echt wel heel veel mogelijk.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Met 1 beginsetje bovenleiding kun je onderaan geloofwaardig E-loks laten rijden. Doorrijhoogte is nooit een probleem.
En je kunt onderaan al eens geloofwaardig gas geven door de R9 overgangsbogen van recht naar bocht. Of een wat langere lok laten rijden zonder teveel overhang in de zichtbare bochten.
Een klein baantje moet niet inhouden dat er veel beperkingen zijn, eerder het tegendeel, ik zie niks dan voordelen, op het getoonde baantje kun je nagenoeg met alles rijden.





















Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Hoezo, 1m22 is nogal smal? Zelfs een dubbelsporige hooflijn is geen enkel probleem, mits een paar R1 railtjes op de binnenbaan. Maar dat hoeft geen groot probleem te zijn, we zijn er nog lang niet aan toe dat geen enkele trein meer met R1 overweg kan; zo lang je vermijdt dat er R1 zit op plaatsen waar alle treinen moeten passeren is er zelfs helemaal geen probleem.
En het komt altijd op hetzelfde neer, gebrek aan plaats is meestal het gevolg van gebrek aan fantasie.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ik hoop met dit ontwerpje een beetje bij te dragen aan wat hier genoemd wordt: "De grootste doelstelling van de stichting is met name de beginnende / herintredende 3rail modelspoor hobbyist op weg helpen."
En dat doe je volgens mij door eens nieuwe paden in te slaan en niet eindeloos te kopiëren van ontwerpjes die al 50 jaar mee gaan, doe het eens anders ;-)
Ook al heeft dat hier blijkbaar heel weinig bijval...
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
heel interessant wat je hier toont, het toont aan dat je geen groot oppervlak nodig hebt om iets interessant neer te poten :thumbup:
er zal vast wel iemand het oppikken;

mvg,
Michel
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ben niet zo'n voorstander van R1 bochtjes, als het niet echt nodig is, ik zou het persoonlijk alleen toepassen op een industriespoortje, maar bovenstaand voorbeeld kan ook goed zonder R1 bochtjes.C-300-122-v3.jpg
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Heb nu het volgende gebrouwen, afbeelding 3 is een dubbel paradespoor met een eigen schaduwstation zoals ontworpen door Patdv en daarboven, afbeelding 3a een kopstation met ook een eigen schaduwstation. De rest wordt ingevuld met scenery, ook de ruimte boven het schaduwstation van afbeelding 3a wordt ingevuld met scenery, zodat ik daar toch genoeg ruimte voor heb.

C-300-122-v3.jpgC-300-122-v3.jpg 
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Kijk eens goed hoe je veel mooiere bochten kunt leggen in de paradebaan door boogstralen te mixen.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Nu nog een laatste aanpassing om ook eens te laten zien dat zelfs met slanke wissels leuke dingen te doen zijn op kleine oppervlaktes.
En de rest laat ik over aan de fantasie van wie hier in geïnteresseerd is, want er kan natuurlijk aangepast worden tot in het oneindige...
Ik wil hier zeker niets laten zien om rail op rail te kopiëren, het gaat hem mij enkel over de principes en mogelijkheden, dus aanpassen naar believen is de boodschap.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: Peter Buyk op zondag 18 december 2022, 13:12:25Ben niet zo'n voorstander van R1 bochtjes, als het niet echt nodig is, ik zou het persoonlijk alleen toepassen op een industriespoortje, maar bovenstaand voorbeeld kan ook goed zonder R1 bochtjes.
Het kan natuurlijk zonder R1 bochtjes achteraan die je toch niet ziet, maar je verkloot de volledige voorkant die je wel ziet, weg mooie bogen...
Je mist duidelijk iets van wat ik wil laten zien...
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Lid sinds: 2022

offline
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
 @citaat  Een verandering in denken wordt niet opgemerkt Franky en men gaat gewoon door met hoe de dingen altijd gedaan werden.  :D
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ja Ben, ik weet het, ik ben roepende in de woestijn  ;)
Maar dat geeft niet, er zijn er vast wel die het wel zien maar niet reageren en voor die doe ik het.
En het is handig dat er iemand voor mij de voorbeelden plaatst van hoe het (volgens mij) eigenlijk niet moet, dat hoort er ook bij 😉
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ik zit dit met belangstelling te bekijken. Het zijn gewoon smaakvollle ontwerpen.
Ook ik vind het gebruik van slanke wissels en ruimere bogen in het zichtbare bereik van groot belang. De R1 bogen zou ik het liefst vermijden, want er komt een dag dat je iets moois koopt dat er toch niet doorheen gaat... Maar alles is een compromis en soms kun je niet anders en dan is dit een goede optie.
Dat de keerlus wel heel krap langs het station gaat, vind ik optisch toch minder fraai. Ik zou het fijn vinden als die niet meer zichtbaar was, maar op dit oppervlak is het afdekken ervan niet zo makkelijk; je krijgt al snel een soort hoedendoos in je scenery. Met 25 cm meer lengte kun je iets meer afstand maken en een glooiendere helling over de keertunnel. Ik denk dat het visuele genot daarmee toeneemt.


Groet,

Peter
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: Patdv op zondag 18 december 2022, 16:48:57Het kan natuurlijk zonder R1 bochtjes achteraan die je toch niet ziet, maar je verkloot de volledige voorkant die je wel ziet, weg mooie bogen...
Je mist duidelijk iets van wat ik wil laten zien...

Franky, dat ik de R1 bochtjes eruit heb gehaald heeft als reden dat ik onder andere met een Mat 54 wil rijden op mijn baan, volgens mij gaat dit nooit lukken met R1 bochtjes.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Peter, wij denken duidelijk op een heel andere manier ;)
Ik kan mij niet voorstellen dat je overal met Mat54 wil rijden, je kunt de Mat 54 toch makkelijk laten rijden op plaatsen waar geen R1 gepasseerd wordt en dan genieten van mooie bogen vooraan?
Dat probeer ik nu al heel de tijd duidelijk te maken, niet alle materiaal moet overal rijden. Een E-lok blijft onder de draad, een lokaaltrein blijft op zijn territorium, een sneltrein blijft daar van weg en wat niet op R1 rijdt blijft daar gewoon weg.
Door je ontwerp slim te plannen kun je met alles rijden, maar niet overal  ;)
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 december 2022, 17:12:35Dat de keerlus wel heel krap langs het station gaat, vind ik optisch toch minder fraai.
100% akkoord! Maar soms is het van 'Nood breekt wet' en dan moet je leven met compromissen...
Met personentreinen valt nog te ontkomen aan de keerlus, maar van zodra je met goederentreinen rijdt is het een noodzaak. En een keerlus neemt nu eenmaal veel plaats, zeker als je op hetzelfde niveau blijft. Beter zou zijn de keerlus op een lager niveau, dan kun je ze volledig wegsteken. Maar dan krijg je weer een heel ander baan met andere problematiek, hellingen en doorrijhoogtes...
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Aangezien de bovenbaan toch bedoeld is voor korte treinen kan er inderdaad beter gebruik gemaakt worden van een R1 keerlus die volledig verborgen blijft, dat is op een lengte van 3m zeker te doen.
En wat niet door de R1 keerlus kan blijft er van weg hé.
Dat wil ik dus ook nog wel eens laten zien.
Maar zoals al gezegd, alles kan nog anders  ;)
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Deze laatste optie zou mij het meest aanspreken. Rondjes rijden op de benedenbaan en lekker rangeren op de bovenbaan.

Nog steeds eenvoudig te realiseren. En wie echt 'gek' wil doen zou nog twee verschillende railsysteem kunnen gebruiken. 2 rail op het ene baantje en 3 rail op het andere, of eventueel nog smalspoor...

Groet,

Peter
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ja, je kunt nog veel voordelen bedenken van 2 gescheiden banen, je kunt dan werkelijk met alles rijden, er is zoveel meer mogelijk dan op een baan waar alles aan elkaar hangt.

En nog maar eens een variante, tegen mijn zin met de nutteloze 071 railstukjes, ik prefereer de zaag, maar om te tonen dat het toch ook kan, al verlies je veel plaats, en met de lus aan de andere kant van het station.
Als lus valt het minder op, in het rijgedrag een beetje meer, treinen die de lus gebruiken komen direct weer in het station, 't is maar wat je liefst ziet of waar je je meest aan stoort.

En nu is mijn speeltijd op, het 'vorstverlet' in de bouw zit er op en nu wordt er een week hard gewerkt vooraleer dan voor 14 dagen in 'gewoon' verlof te gaan, dus ik moet de bouwvakkers op de werf deze week een beetje in de gaten houden  ;) 
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Iets dat nog niet vernoemd is dat je ook digitaal en analoog tegelijk kunt laten rijden, bovenaan bijvoorbeeld digitaal, dat rangeert gemakkelijk en onderaan analoog, daar passeren de treinen toch maar.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Franky, de uitgangspunten die je hier deelt zijn heel verfrissend! Bedankt voor het delen. Laagdrempelig en juist kijken naar wat wel kan, en niet alleen maar denken in beperkingen, waardoor je misschien wel nooit een baan gaat bouwen. Ik ben fan van deze denkwijze, en denk ook zeker dat juist dit gaat uitnodigen om daadwerkelijk met de bouw van een baan te gaan beginnen. Grootste valkuil is dat men (misschien wel onbewust) van alles wil, maar daardoor ook een onhaalbaar doel stelt. Keep it simple (stupid) en ga genieten van je baan! Kortom, er zijn meerdere wegen naar Rome, en deze weg ligt mij wel.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Het weglaten van hellingen werkt bevrijdend en is zoals getoond helemaal geen beperking om op verschillende niveaus te bouwen. Twee platte pannenkoeken op elkaar, dat kan iedereen bouwen en het spaart enorm veel ruimte en 'verloren' rijlengte, ik zie hier banen passeren waar alles zich lijkt af te spelen in meerlagige schaduwstations met liefst zoveel mogelijk helixen, ik vraag mij dan altijd af hoeveel kabaal al die onzichtbaar klimmende en dalende treinen daarbij maken...
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: Peter Buyk op zondag 18 december 2022, 17:13:17
Citaat van: Patdv op zondag 18 december 2022, 16:48:57Het kan natuurlijk zonder R1 bochtjes achteraan die je toch niet ziet, maar je verkloot de volledige voorkant die je wel ziet, weg mooie bogen...
Je mist duidelijk iets van wat ik wil laten zien...

Franky, dat ik de R1 bochtjes eruit heb gehaald heeft als reden dat ik onder andere met een Mat 54 wil rijden op mijn baan, volgens mij gaat dit nooit lukken met R1 bochtjes.

Heren,
Natuurlijk is R2 mooier dan R1 (en R3 weer mooier dan R2). Maar soms ontkom je er niet aan om R1 toe te passen, al is het maar omdat je nog een hele grote voorraad hebt. Toepassen op onzichtbare gedeelten is dan zeker te overwegen, mits je treinen en wagons door R1 kunnen rijden.

In het citaat wordt gesteld dat mat54 niet door R1 kan rijden. Als ik een testbaantje met R1 op de tafel leg om samen met mijn kleinzoon wat uit te proberen blijkt dat de PIKO mat54 zonder problemen zowel analoog als digitaal door de R1 rijdt. Fraai is anders maar het bewijst wel dat in een verborgen hoek R1 voor mat54 geen probleem is.

De topicstarter richt zich op de beginnende hobbyist. Dat is uitstekend. Laten we dan ook proberen door de ogen van die beginnende hobbyist te kijken. Hij zal vaak met een startset met beperkte aanvulling beginnen. Dan heeft hij waarschijnlijk al een aantal R1 te pakken. Gun hem de eerste beginselen. Hij zal later best een meer gevorderd ontwerp gaan realiseren.

groet,
Roel
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Het grote voordeel van het gebruik van R1 achteraan de baan is dat er dan ook op vrij smalle banen vooraan wijdere bogen kunnen gebruikt worden, zelfs met overgangsbogen naar het rechte gedeelte.
Vergeet aub het standaard railovaaltje bestaande uit allemaal dezelfde gebogen rails want dat staat garant voor een echt speelgoedbaantje waar treinen als het ware de hoek om geslingerd worden...
Mixen van boogstralen oogt zoveel beter.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
En omdat alles beter kan, toch nog een kleine aanpassing, niet veel aan de rails maar meer aan de aankleding.
Door links de opstelsporen iets korter te maken en de lus nog meer af te dekken combineer je 2 voordelen in een, het valt minder op dat het lus is en het verborgen deel is lang genoeg om er een trein kort te laten stoppen zodat hij niet ineens terug in het station staat.
Ik weet het, dat vraagt al enige inleving, maar wie mij begrijpt ziet vast wel waarom ik dit gewijzigd heb.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ik vraag me altijd af hoe je zo'n steile wand enigszins conform een werkelijke situatie zou kunnen nabouwen. Rotswand kan natuurlijk altijd. En hé, het blijft een modelbaan. Maar toch...

Groeten,
William
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Dat is inderdaad een uitdaging 😀
Hoe hoger hoe moeilijker denk ik, maar tot een bepaalde hoogte moet een muur (met de nodige steunberen) wel kunnen.
Enkel een rotswand zal voor de liefhebbers ook wel kunnen maar dat lijkt mij dan wat minder geloofwaardig.
Enkele voorbeelden die ik ooit tegen kwam op tentoonstellingen:
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Een ander zeer geslaagd voorbeeld van (drie) gescheiden banen is het ontwerp van Narwal, zie https://forum.3rail.nl/index.php?msg=845380. Op het onderste niveau twee gescheiden paradesporen, ieder met een eigen schaduwstation. En een aparte bovenbaan voor boemeltjes.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Klopt, de baan Narwal vind ik een zeer goed voorbeeld, jammer genoeg behoort dat soort ontwerpen hier tot de uitzonderingen, niemand lust er blijkbaar pap van 😉
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: Peter Buyk op zondag 18 december 2022, 17:13:17Franky, dat ik de R1 bochtjes eruit heb gehaald heeft als reden dat ik onder andere met een Mat 54 wil rijden op mijn baan, volgens mij gaat dit nooit lukken met R1 bochtjes.
Om je gerust te stellen heb ik eens op de doos gekeken  ;)

Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Nog een kleine toegift voor wie R1 niet schuwt:
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Zo kan het ook:
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Nog eens 't zelfde, maar met 4 kruisingen en 4 wissels i.p.v. 4 Engelse wissels voor 't geval er rollend materiaal tussen zit dat niet graag over Engelse wissels rijdt in afbuigende stand (komt meer voor dan geen R1 aankunnen).
En voor wie niet direct ziet wat de bedoeling is, er kan nu gereden worden zoals op een dogbone, de treinen kunnen vooraan heen en weer rijden i.p.v. steeds maar in dezelfde richting.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
 @citaat

Nadeel van deze variant zou kunnen zijn dat wanneer je vanuit het binnenste spoor wil keren, je niet meer op het binnenste spoor terug kunt komen. Daarvoor zouden er ook nog wissels nodig zijn in het bovenste gedeelte van het overdekte spoor.

Groeten,
William
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Sorry, ik zie echt niet wat je bedoelt, ik geloof toch echt dat je hier alles kan wat nodig is om als op een dogbone te rijden. Of ik zie zelf iets niet goed. Of zou je op het paradespoor op beide sporen in 2 richtingen willen rijden? Bij de typische dogbone is dat toch altijd rechts of links rijden? Enfin, dat was toch mijn bedoeling 😉

Toch nog eentje (om het af te leren...) met een opgevouwen dogbone zonder wissels, behalve de kruisingen beveiligen geen omkijken naar  ;)
En die tijd heb je ook niet als je bovenaan aan het rangeren bent.
Iets voor een volledig automatisch paradebaantje onderaan, waar makkelijk een 4-tal treinen mekaar kunnen opvolgen.
Maar hier moet alles door R1 geraken.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 22 december 2022, 06:06:48Nadeel van deze variant zou kunnen zijn dat wanneer je vanuit het binnenste spoor wil keren, je niet meer op het binnenste spoor terug kunt komen.
Als je rechts rijdt is dat ook niet nodig.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen
Ik weet niet wat jullie er in zien, maar zowel rechts rijden als links rijden is geen enkel probleem, de treintjes kunnen vooraan (bij voorkeur automatisch) netjes over en weer rijden bij alle getoonde varianten.
Het enige probleem zou keuzestress kunnen zijn  ;)
Ik zou gaan voor de oplossing met enkel 4 kruisingen gecontroleerd met relais of Koploper. Met Koploper heb ik het ooit eens bestuurd voor mijn oude Gils treinen en dat verliep vlekkeloos.
Wel nog met een opstelspoor vooraan extra.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen en zaken die er niks meer mee te maken hebben...
Om eerlijk te zijn ben ik voor het idee schatplichtig aan Märklin  ;)
Ik heb het idee opgepikt in een nieuw banenplanboek van Märklin in 1966!
Ze pasten dat zelfs toe op een voor die tijd hele grote baan, maar het zal minder mensen aangesproken hebben dan hun speelgoed ontwerpen die eindeloos gekopieerd werden en nog worden zeker ?
Net zoals de kopstations in hun nog oudere banenplanboeken van de jaren 50...
't Ja, ze bakken wat de klant wil hé, voor witte raven valt er bij de grote fabrikanten weinig te rapen.
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen en zaken die er niks meer mee te maken hebben...
De Duitse modelspoorhobbyisten hebben zelfs een wat denigrerende term uitgevonden:'Mäklinisten'. Ze gebruiken hem om degenen aan te duiden die bij voorkeur op achtbanen gelijkende speelbanen aanleggen.
De neiging schijnt bij 3-railers kennelijk groter te zijn dan bij de overige modelspoorders.
Natuurlijk blijven we met de pukkels op het spoor zitten en zijn de meeste boogstralen te krap en de meeste wisselhoeken te groot, maar er is heus nog wat moois van te bakken, niet waar?

Dit draadje zie ik als een bewijs daarvan.

Groet,

Peter
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen en zaken die er niks meer mee te maken hebben...
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 28 december 2022, 11:45:31Natuurlijk blijven we met de pukkels op het spoor zitten ...
Hoort dat dan niet zo?  ;)
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen en zaken die er niks meer mee te maken hebben...
 :D  :D
Re: 300x122 C-rail in 2 lagen en zaken die er niks meer mee te maken hebben...
Waarom is mijn opmerking verdwenen? Heeft er iemand zitten gummen?