Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Trein stopt van het ene op het andere moment.

Gestart door pbakker zaterdag 07 januari 2023, 21:31:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trein stopt van het ene op het andere moment.
Saluut,

De Msd3 zonder geluid, reageerde de trein plots niet meer dan licht brom geluid, zonder voortgang. Ik heb de decoder losgekoppeld en de rijspanning op de koolborstels gezet, dat hoort te functioneren is mijn ervaring, echter alleen het gebrom. Vervolgens de onderdelen, rotor, koolborstel schilt, koolborstels en de permanente magneet één voor één uitgewisseld, nog steeds een brom geluid, stok stijf stil. is er ervaring met dit fenomeen, ik lig er uit.

Groet Piet Bakker. 
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Hallo Piet,

Misschien is het wat makkelijker als je even vermeld om welke lok het gaat, merk en artikel nummer bv., dat is wat makkelijker voor iedereen die dit leest.
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Saluut,

Het is een Marklin stoomloc Br003, maar nu komt het, er rijdt geen enkele trein op dat baanvak. Het baanvak heeft nog geen aansluiting op de hoofdbaan, dus het licht aan het baanvak, dat moet op te lossen zijn, wat een werk is er al aan besteed, maar geen onkosten!!

Dank voor het meedenken. :thumbup:

Piet Bakker.
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Hi Piet,

Heb je gecontroleerd of het loopwerk (Wielen, drijfstangen en tandwielen zonder motor) vrij en soepel loopt?
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Wat wordt bedoeld met een Msd3 zonder geluid? En over dat baanvak waar geen enkele trein op rijdt, dan ligt het toch niet aan de locomotief maar toch eerder aan dat stuk spoor?

Een motor zal inderdaad niet gaan draaien als je de digitale rijspanning er op zet, een motor kun je testen met een batterijtje.
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
 @citaat Dat had ik niet goed gelezen (Ben wel), motor is inderdaad een DC motor en baanspanning is geen DC, maar DC met digitaal signaal gesuperponeerd, dus wisselend volgens digitaal signaal en dan gaat een DC motor alleen maar een beetje brommen.
Re: Trein stopt van het ene op het andere moment.
Heren,

Het probleem is opgelost, enige schaamte, een onzichtbaar haarscheurtje in een gesoldeerde  midden rail verbinding was de boosdoener, geleerd meer aansluitrails.

Dank mannen.

Piet.