Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ecos blijft railcom inlezen

Gestart door flyerman maandag 12 december 2022, 00:00:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos blijft railcom inlezen
Op mijn ecos heb ik het volgende "probleem".

Hij blijft maar zoeken naar DCC railcom locs. Het DCC icoontje staat continue aan, gaat even uit, en hop de volgende zoeken.

Er wordt niets nieuws gevonden want alles wat op de baan staat, staat al in de ecos.

Wanneer ik er een nieuwe loc opzet, vind hij deze en gaat daarna weer vrolijk verder met zoeken.

Dit blijft maar doorgaan.

Tevens heb ik heel af en toe, zoals vandaag, dat er locs niet rijden. Alles moet dan weer opnieuw worden ingelezen en dat kan uren duren.

Wanneer ik railcom uitzet, rijdt alles meteen.

Iemand bekend met deze problemen.

Merci.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Probeer Railcom eens uit te zetten en alleen DCC aan.
Als je geen Railcom decoders hebt hoeft ie er toch ook niet naar te zoeken?

Re: Ecos blijft railcom inlezen
Al mijn decoders hebben railcom aan boord, allemaal ESU decoders. Op een paar Marklin na, die staan op DCC ingesteld.

Ik kan het uitzetten, dat heb ik geschreven, dan heb ik het probleem niet. Maar ik wil weten waarom het gebeurd.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Hoi Martin,
Kijk eens in hoofdstuk 11 van de handleiding. Daar staan allerlei voorwaarden voor het inrichten van je baan en locomotieven voor Railcom plus.
En het uitzetten lijkt me geen optie. Daarvoor heb je geen Railcom plus in je centrale zitten.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Met alle respect, ik weet hoe het werkt, en veel opties in de ecos heb je niet.

Ik vraag me gewoon af waarom mijn ecos, of een booster, opeens dit verschijnsel vertoont.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Hallo Martin,

Bij ons op de club hebben wij ook ditzelfde probleem. Helaas heb ik er geen oplossing voor, maar ook ik wil graag weten hoe het opgelost kan worden. Wij hebben op de club de Railcom uitgezet. Dit vind ik niet de oplossing. Heel veel locs van mij hebben een ESU decoder aan boord en die lees je heel gemakkelijk uit met Railcom. De meeste locs van mij hebben ook MFX aan boord en dat staat wel aan bij ons op de club. Het uitlezen daarvan duurt erg lang. Ik heb dus ook de voorkeur voor Railcom.

Groet, Jasper
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Ik ben nu 5 dagen weg voor het werk, als ik thuis kom ga ik eens kijken om 1 voor 1 boosters los te koppelen kijken of het dat ergens vandaan komt.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Beste Martin,
Heb je al eens geprobeerd met al de loks van de baan te halen.
En dan een per een er terug op te zetten.
Het kan misschien ook aan een van decoders liggen (blijft zijn eigen aanmelden)
Mvg
Olivier 77
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
 @citaat

Of één voor één eraf halen en na iedere afgehaalde loc kijken of het aanmelden gestopt is dan heeft Martin hopelijk de "boosdoener" snel te pakken.

Groet Michel
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Is een beetje lastig te doen met zoveel locs op de baan, ik heb dat al eens geprobeerd en dacht toen de boosdoener te pakken te hebben, maar helaas.

Daarom ga, wanneer ik thuis ben, één voor een de boosters loskoppelen en kijken wanneer het stopt.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Ik heb dit ook al jaaaaren, in het begin was het erger dan sinds ik een RC-combinatie aan het eind van de stroomkring toepas. Hij "knippert" nog wel langzaam, maar staat niet constant meer aan. Schijnt op zich wel een bekend probleem te zijn, daar ESU zelf ook al jaren geleden met die RC-combinatie kwam.
Ik neem wel aan dat je de laatste softwareversie op je ECoS hebt staan (want ook die is op dit punt verbeterd in de loop der jaren).

Ik kijk nog even of ik de waarden kan terugvinden of een link naar de ESU-website.

Groet, Paul
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
@citaat
Ik heb het plaatje in ieder geval terug gevonden, nu de waarden nog...
RTEmagicC_2012_09_06-RailCom_Entstoerung_3L.png.png

De Link op de ESU-website ook teruggevonden:
https://www.esu.eu/support/faq/railcomplusr/
op dit moment het eerste item op die lijst... Daar staan ook waarden bij.

Voor het gemak citeer ik even het hele item:
An meiner ECoS blinkt der der Fortschrittsbalken der RailComPlus-Anmeldung und bleibt bei ca der Hälfte der Anzeige stehen. Außerdem melden sich Loks mit eingeschaltetem RailComPlus nicht zuverlässig an. Woran liegt das?

Dieses Problem kann mehrere Ursachen haben:

- Auf der Anlage befinden sich Loks mit LokPilot V3 oder LokPilot FX mit alter Softwareversion. Führen Sie mit Hilfe des LokProgrammers ein Firmwareupdate des LokPilot-Decoders durch.
- Am Gleisausgang der ECoS liegt eine Fremdspannung an. Dies kann bei Überfahrten in anderweitig versorgte Bereiche möglich sein. Dazu gehören Bremsstrecken, Rückmeldemodule mit Messspannung sowie Booster, welche kein RailCom-Cutout durchführen. Führen Sie gegebenenfalls ein ECoS-Update auf Version 3.6.0 durch, um den ECoS-Boost RailCom-Fähig zu machen und verwenden Sie ABC-Bremsstrecken sowie ECoSDetectoren.
- Insbesondere bei größeren Anlagen mit sternförmiger Verkabelung kann es zu Reflexionen von sich ausbreitenden Wellen kommen. Diese stören das Rückmeldesignal. In diesem Fall ist es nötig, die Anlagenverkabelung mit in Serie geschaltetem Widerstand und Kondensator zu terminieren. Wir haben mit einem Widerstand von 100 Ohm und einem Keramik- oder Folienkondensator mit 10nF und mindestens 50V gute Erfahrungen gemacht. Die Terminierung ist an der Stelle mit der unzuverlässigsten RailComPlus-Anmeldung durchzuführen.

Groet, Paul
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Dus niet alleen MFX heeft zijn nadelen, Railcom dus ook.

Groet, Anne W
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Morgen even naar de winkel wat condensatoren halen voor wat RC kringetjes, zal ik het volgende week eens gaan toepassen. 

Misschien maar op elke booster kring eentje zeggen.

Ik laat het hier wel weten hoe en wat.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Eerst alles losgekoppeld en alleen de ecos aan de baan, geen probleem. Het icoontje bleef weg.

1 voor 1 de boosters eraan, wachten tot het terug kwam. Bij 1 booster begon het. Alle treinen die op die booster stonden er 1 voor 1 af gehaald, geen resultaat.

Een aantal printjes met de weerstand en condensator gemaakt en er aan gehangen, het werd beter maar niet weg.

Uiteindelijk verder gaan zoeken, booster omgewisseld maar het probleem bleef op die sectie. Kabels verwisseld, ook geen resultaat.

Uiteindelijk de voedingsadapter omgewisseld en het probleem ging mee. Het werd toen duidelijk dat het de voeding was.

De voeding omgewisseld met degene die aan een booster hangt die alleen maar wissel - en sein decoders aanstuurt.

Sindsdien is het niet meer voorgekomen. Het systeem heeft lang aan gestaan na de test, dus ik mag aannemen dat het daar aan lag.



Re: Ecos blijft railcom inlezen
Hallo Martin,

Gebruik jij ESU boosters (met hun voeding) of een ander merk ?

Mvg

Olivier 77
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Alles ESU. 
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Fijn dat het opgelost is Martin, stonde de voedingen allemaal op dezelfde uitgangs spanning?
Er moet toch een oorzaak zijn waardoor dit gebeurt.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Re: Ecos blijft railcom inlezen
Ja, alles op de zelfde spanning. Misschien zit er een te grote rimpel op de desbetreffende voeding die een storing veroorzaakt.

Helaas geen scope om te kijken.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Hoi Martin,

Kun je soms ook de kanalen zien die Railcom heeft (zijn er twee) die voor de communicatie dienen.
Die communiceren vanaf de centrale naar de decoders en vice versa.
Mocht kanaal 2 uit staan ontvangt jouw Ecos niks terug, maar ook in een booster sectie niet.

Weet niet precies waar je dit kan vinden maar kijk eens bij het railcom protocol of daar nog iets aan te vinken is.
De juiste spanning is 1 het goed ingestelde protocol 2  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Staat goed ingesteld. Wanneer dat niet zo zou zijn, zou ik nog steeds problemen moeten hebben, en die zijn opgelost.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Bekend fenomeen. Het gebeurd bij mij als ik een 'Tams FD-R Basic 2' functiedecoder op de baan heb staan. Ook al zet je Railcom uit in deze decoder.... Ook bij bepaalde recente Piko decoders heb ik het wel eens gezien....
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
@citaat Oh, dat zou kunnen, goede suggestie. Die Tams decoders heb ik ook.
 :offtopic:
Nog wel... bij een kortsluiting laatst zijn er 6 zeker en wellicht nog 2 doorgebrand, ook 2 Tams FD-R Basic 3 zijn niet meer programmeerbaar. Kennelijk stond er even een te hoge spanning op dat stuk baan. De ESU, Uhlenbrock en Märklindecoders gaven daarna geen probleem, Digikeijs moet ik nog testen, maar de Tams in die boostersectie zijn naar de haaien...
Groet, Paul

Edit: Er is toch één Uhlenbrock mini (73800) en één Digikeijs decoder gesneuveld. 2 Digikeijsen moesten opnieuw worden geadresseerd (CV1), maar deden het wel weer.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Het lijkt erop dat ik een soortgelijk probleem heb, waar ik dat eerder niet had.
Bij mij treedt het probleem op sinds ik een nieuwe Artitec Hk4 op de baan zette: die meldde zich niet spontaan aan en de overige Railcom-locs waren ook niet meer benaderbaar. Dan zou je zeggen dat het probleem zich oplost door die Hk4 weer van de baan te halen, maar dat blijkt niet het geval. Eén voor één alle Railcom-locs op het programmeerspoor met losgekoppelde hoofdbaan zorgt ervoor dat ze weer te benaderen zijn, maar het DCC-symbooltje blijft oplichten zoals je beschreef. Zodra ik een Railcom-loc op de baan zet die ik niet éérst aldus geïsoleerd op het programmeerspoor heb gehad is het weer mis. Dan zijn alle Railcom-locs niet meer benaderbaar en begint het "feest" gewoon weer opnieuw.
@flyerman Heb jij je problemen vanaf het begin van het gebruik van je ECoS gehad, of is dat later pas opgetreden? Met andere woorden: werd die voeding opeens slecht, of heeft 'ie het nooit goed gedaan? Ik heb geen boosters in de baan, dus even een voeding verwisselen is voor mij geen optie.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Het is bij mij later begonnen.
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
@citaat  @citaat Dat had ik na de eerder gemelde kortsluiting ook: alle Railcom+ locs die niet meer reageren. (En heb ik ook wel eerder eens gehad, maar dat is een paar softwareversies geleden). Na opnieuw inlezen op het programmeerspoor deden ze het wel weer. Ik heb nu ook de decoders helemaal uitgelezen, weet niet of de ECoS dat opslaat en of het helpt. maar ik ben wel klaar met iedere keer die locs ergens onder de baan vandaan sjouwen en weer terug plaatsen.
Ik heb dan ook als test bij enkele locs, die minder dan 16 functies hebben railcom+ uitgezet. Als het goed is gaan die dan de volgende keer M4 inlezen (dan ben ik voor die locs van die Railcom+ ellende af). Bij locs met loksounds V4 en meer dan 15 functies is dat dan nog wel een puntje, die >F15 worden niet in M4 ingelezen op de ECoS. Die blijven dan voorlopig nog wel op railcom+.

Overigens, sinds ik die paar Tams heb vervangen voor andere merken knippert het DCC-symbooltje al een stuk minder. Misschien in de toekomst de rest van die Tams er ook uit...

Groet, Paul
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Wijlen mijn programmeur, Marco van der Toorn, wilde niets weten van systemen die data vanuit de lokdecoders naar de centrale sturen, hartstikke mooi voor systemen voor professioneel en vast gebruik, niets voor systemen voor privé en mobiel gebruik, bron van ellende, tot nog toe lees ik te vaak over problemen met MFX en Railcom....

Groet, Anne W
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos blijft railcom inlezen
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 28 februari 2023, 16:22:37Bij mij treedt het probleem op sinds ik een nieuwe Artitec Hk4 op de baan zette: die meldde zich niet spontaan aan en de overige Railcom-locs waren ook niet meer benaderbaar. Dan zou je zeggen dat het probleem zich oplost door die Hk4 weer van de baan te halen, maar dat blijkt niet het geval. Eén voor één alle Railcom-locs op het programmeerspoor met losgekoppelde hoofdbaan zorgt ervoor dat ze weer te benaderen zijn, maar het DCC-symbooltje blijft oplichten zoals je beschreef. Zodra ik een Railcom-loc op de baan zet die ik niet éérst aldus geïsoleerd op het programmeerspoor heb gehad is het weer mis. Dan zijn alle Railcom-locs niet meer benaderbaar en begint het "feest" gewoon weer opnieuw.
Alle protocollen uit zetten van de decoder van de Hondekop, behalve DCC en het probleem is opgelost.