Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digikeijs DR 80015

Gestart door Maar10 zondag 11 december 2022, 13:29:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2019

offline
Digikeijs DR 80015
Ik heb een DR80015 aangesloten volgens het bijgeleverde schema (sluitlichten, frontlicht (uiteindelijk niet nodig) en op Aux een serie ledjes die ik wil gebruiken voor de binnenverlichting van een wagon.
Als ik alles aansluit op de programmeeruitgqang van mijn Marklin CS3 brandt alles. Als ik de decoder uitlees op de programmeeruitgang knipperen alle aangesloten ledjes en brandt uiteindelijk alles weer. Ik krijg echter wel de melding "het uitlezen van het adres is mislukt"
Ik heb via de CV's 109, 111 en 117 t/m 120 geprobeerd het gaslicht effect te programmeren maar dit heeft geen resultaat. Opnieuw uitgelezen ==> geen cv regel te zien. Vervolgens alle regels geschreven via POM (krijg steeds de melding "CV leesfout. Bewerking afgebroken) maar achter de regels verschijnt wel "OK" en na afsluiten en opstarten zijn deze regels nog steeds zichtbaar bij uitlezen.
Nu probeer ik via de CV's de Functieknoppen F0 en F1 te programmeren; achter de regels verschijnt wel "OK" maar ze zijn na afsluiten en opstarten niet meer zichtbaar en de functieknoppen reageren ook nergens op.
Ik wil ook CV 47 programmeren maar heb geen idee welke bit ik aan moet zetten voor het gaslicht-effect

gaarne hulp
Maarten
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2019

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Het is uiteindelijk gelukt om 4 wagons van de gewenste verlichting te voorzien (uit een ander bericht ontdekte ik dat een aantal CV's gewoon niet werken omdat de gebruiksaanwijzing gedeeltelijk gekopieerd is uit die van de DR80010)
Maar... de wagonverlichting op Aux1 flikkert alsof hij ervoor betaald wordt. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door een 470uF condensator te gebruiken in de serie LEDs die voor de wagonverlichting worden gebruikt alleen duurt het faden dan weer een eeuwigheid.
Tweede poging om de Elco achter een brugcelletje in de voedingsdraden naar de DR80015 te solderen resulteerde in het niet meer werken van de functieknoppen.

Iemand een idee?
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2022

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Ik denk maar luidop en zonder de decoder zelf te hebben of te kennen...
gewoon wat algemene zaken...
Een Elco heeft een polariteit... ook de brugcellen en de leds...

De common aansluiting van een decoder is meestal de +
De functie uitgangen of Aux zijn meestal de -
Even checken ? (Handleding decoder en de componenten)
Door de brugcel krijg je nu gelijkstroom als ik het goed begrijp... dus polariteit telt nu wel degelijk, ervoor had je nog steeds een halve fase, ongeacht de richting.
Tenzij je decoder natuurlijk pure gelijkstroom levert op de uitgangen

Hopelijk ben je er iets mee... in afwachting van een ervaringsdeskundige ;-)
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Heb je het licht van je eerste uitgang geprobeerd te dimmen?
Als je teveel weg dimt kan je uitgang gaan knipperen.
Je kunt dan beter minder terug dimmen en een extra weerstand op die uitgang toevoegen.
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Citaat van: PatjePutje op woensdag 18 januari 2023, 17:44:58Door de brugcel krijg je nu gelijkstroom als ik het goed begrijp... dus polariteit telt nu wel degelijk, ervoor had je nog steeds een halve fase, ongeacht de richting.
Tenzij je decoder natuurlijk pure gelijkstroom levert op de uitgangen

Een decoder levert altijd pure gelijkstroom uit iedere uitgang. Deze kan weliswaar wel met PWM geregeld zijn maar het blijft gelijkstroom. Electronica kan namelijk niets met wisselstroom. Nou ja, niet veel in ieder geval.
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2022

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 19 januari 2023, 14:02:38
Citaat van: PatjePutje op woensdag 18 januari 2023, 17:44:58Door de brugcel krijg je nu gelijkstroom als ik het goed begrijp... dus polariteit telt nu wel degelijk, ervoor had je nog steeds een halve fase, ongeacht de richting.
Tenzij je decoder natuurlijk pure gelijkstroom levert op de uitgangen

Een decoder levert altijd pure gelijkstroom uit iedere uitgang. Deze kan weliswaar wel met PWM geregeld zijn maar het blijft gelijkstroom.

Ook bij 2 en 3 rail AC systemen (rijspanning) ? Dat vind je niet snel terug in de documentatie bij een decoder...
-> Als de rijspanning AC is , want komt er dan uit die AUX en F - F2 uitgangen...
ook gelijkstroom ? Of toch AC ?
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Iedere (moderne) decoder levert alleen maar gelijkspanning. Zowel voor de motor als aan de AUX uitgangen. Daarom moeten in de locs ook DC motoren (met permanent magneet) ingebouwd worden. Ook het digitaal signaal op de baan is geen AC meer. Wisselspanning wordt alleen nog gebruikt door de analoge rijders.
Re: Digikeijs DR 80015
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Digikeijs DR 80015
Ik heb ook een aantal Digikeijs DR80015 in wagons zitten die de binnenverlichting en evt. sluitlichten aansturen.
Bij het programmeren krijg je inderdaad (bijna) altijd geen waarde van de CV terug, en inderdaad die meldingen die jij kreeg (zo ook op mijn ECoS2).
Maar dan is het meestal wel geprogrammeerd. (Alleen als hij zegt "Er staat geen loc op het spoor" is het mis). Kan zijn, dat als je er een gewoon lampje aan hangt, dat wat meer verbruikt dan de LED-strip, dat hij wel een reactie laat zien.

Bij mij staan dan vaak een aantal rijtuigen op dezelfde CV1, waarbij de binnenverlichting per wagon op F1, F2 t/m F8 is geprogrammeerd. Resultaat bij Digikeijs is, dat op een gegeven moment de hele trein om de ca. 40-70 seconden eenmaal knippert. Waarom, geen idee. Maar wellicht kan Digikeijs zoveel dezelfde CV1-geprogrammeerde decoders niet aan.
Ik heb ook Tams functiedecoders, die hebben daar geen last van. Maar laatst hebben een stuk of 10 daarvan een kortsluiting/overspanning(?) elders op de baan niet overleefd (andere merken merendeels wel).
Inmiddels ben ik bezig om een aantal wagons van ESU of Uhlenbrock functiedecoders te voorzien, die blijven wel constant branden.

Groet, Paul